Gå til innhold

Ta læretid som elektriker, over 18 år?


zaha

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok en minstelønn ja... Du er LÆRLING og det er forskjellig fra å være hjelpearbeider ;) Så lønnen er ikke så mye, men stiger prosentvis etter hvert "X" antall mnd.. Noen bedrifter har mnd, noen har halvår og noen har hvert år.. Du får like mye uansett ;) Men du tjener nok veldig lite pr time i begynnelsen selv om du er 18.

Lenke til kommentar
Får jeg mer utbetalt når jeg er over 18 å starter på læretiden? eller starter jeg på 40kr/t eller hva det er?

7413508[/snapback]

 

lærlingelønnen til elektrikere er vel i de aller aller fleste tilfellene basert på tariffavtalen mellom el og it og nelfo. den tar utgangspunkt i 3a-lønna (tror jeg...), som er en definert lønn i tariffen, og setter en prosentsats for hvilket halvår du er inne. jeg tror det er noe sånn som 40% 1.halvår, 45% 2.halvår og siste halvår har du vel 80%. tipper 3a-lønna er på ca 140kr/time nå uten at jeg har tariffen foran meg nå.

 

edit: last ned tariffen og sjekk lærlingelønna her! en begynner nå på 48kr/time. jeg begynte (1996) på 31,43/time.......

Endret av orjanr
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Lønna følger tariffavtaler, som sier at du skal begynne på 40 (og et eller annet).

Jobber du overtid har du selvsagt en dagslønn inntjent på en time  :thumbup:

7490923[/snapback]

Hvor mye er overtidslønn på i starten av læretid på 2års skolefag?

Lenke til kommentar

Når du jobber overtid tjener du du MYE mer enn tariffavtalene sier, da er det opp til jobben selv å betale deg. Jeg har reisetillegg + risikotillegg + anleggstillegg + nattillegg og kan fort tjene 300 kroner i timen som lærling uten problemer :dribble: Nå skal det sies at jeg har blitt Signalmontør lærling, ikke elektrikker.

Lenke til kommentar
Normal sett så har ikke aldre noen mye å si  nå du lærling

7723752[/snapback]

 

 

Hva er det du prøver å fortelle oss? Normalt sett blir du ikke lærling når du ikke klarer å få fram det du mener ;)

 

Hvis du mente at en lærling aldri har så mye i lønn, så tar du hvertfall grundig feil. Jeg skal jobbe i Mosjøen nå snart, jobber til vanlig i Oslo om vinteren og reiser mye om sommeren. Nå skal vi KJØRE til Mosjøen, det er ca 60 mil og jeg får betalt mens jeg kjører. Det er ikke lærlingelønn jeg får betalt da for å si det sånn :dribble:

Lenke til kommentar
Hvis du mente at en lærling aldri har så mye i lønn, så tar du hvertfall grundig feil. Jeg skal jobbe i Mosjøen nå snart, jobber til vanlig i Oslo om vinteren og reiser mye om sommeren. Nå skal vi KJØRE til Mosjøen, det er ca 60 mil og jeg får betalt mens jeg kjører. Det er ikke lærlingelønn jeg får betalt da for å si det sånn  :dribble:

7729621[/snapback]

Han har ikke grundig feil, siden han mener at alderen ikke påvirker lønnen din som lærling. Noe som er helt korrekt.

 

Å det er fortsatt lærlingelønn, selv om du har masse ekstra tillegg for reising o.l. :)

Lenke til kommentar
Det finnes lærlinger på 30 som har en fagarbeiders lønn over 2 år (Som er det normale)

 

Det finnes lærlinger som har 250' i året, det finnes lærlinger som har 400' i året. Tviler på at noen av dem er elektrikere for å si det sånn.

7724109[/snapback]

 

Du kan fint nå 250k i året som lærling, spørs hvor langt du har kommet. Jeg tjente 400k i -06, lærling første kvartal, montør resten.

Lenke til kommentar
Du kan fint nå 250k i året som lærling, spørs hvor langt du har kommet. Jeg tjente 400k i -06, lærling første kvartal, montør resten.

7730016[/snapback]

Du kan, men du er teit om du tror det er sånn for alle.

 

De som er oppe i slike summer jobber ofte åp skipsfartøy slikt som oljeplatformer og fiskebåter.

 

Jeg har hørt om en lærling som hadde årslønn på 724'. Han jobbet i fiskebransjen.

 

Jeg sa aldri at man ikke kan tjene så mye. Man bør bare ikke gå ut ifra at man kommer å gjøre det.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva som kreves for å starte eget firma? Innen montering av elanlegg i nybygg, hus og slikt.

 

Jeg tenker på selve elkompetansen. Du må ha gått ut lærlingtiden og noe mer? Foresten, er det mulig å droppe vgs og gå rett inn som lærling i et firma? Har vanlig vgs fra før av med GENS

Endret av caines24
Lenke til kommentar
Noen som vet hva som kreves for å starte eget firma? Innen montering av elanlegg i nybygg, hus og slikt.

 

Jeg tenker på selve elkompetansen. Du må ha gått ut lærlingtiden og noe mer? Foresten, er det mulig å droppe vgs og gå rett inn som lærling i et firma? Har vanlig vgs fra før av med GENS

7779451[/snapback]

 

For å starte opp eget firma må du ta installatørpapirene for å kunne stå god for det firmaet gjør. Du får ikke drive ellinstallasjon uten dette.

Så da er det bare en liten stund til på skolen...

 

:roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...