Gå til innhold

Overklokke Athlon 3200+

Anbefalte innlegg

Har 2 kabinettvifter som blåser inn i kabinettet + at det er 2 vifter på psu tror jeg. Kjørte på 215*11 når jeg fikk de temperaturene der. Mulig det er mye støv og dritt i kjøleribbene på cpu.

Men hva vil egentlig skje hvis temperaturen i cpu blir for høy? Vil den feile før den brenner opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde være minst en vifte bak som blåser ut og en foran som blåser inn..... du burde absolutt sjekke for støv å ta en god overgang med støvsuger eller trykkluft.... har vært gjennom biosen mange ganger men har aldri funnet sted med shutdown temp så det kan være at ikke hk støtter det.....

Men har du oppdatert biosen? kan lønne seg det hvis du har en litt tidlig en....

post-93460-1165407215_thumb.png

Endret av csViRuS
Lenke til kommentar

Har støvsugd noen ganger, men bør vel ta av cpu-vifta for å komme skikkelig til. Har desverre ikke mulighet for noen vifte foran, men har som regel ikke på sidedekselet, så det er god tilgang på luft. Har oppdatert biosen en gang, men har heller ikke sett noe om shutdown temp.

På ASUS Probe lå det inne at terskeltemperaturen til prosessoren var 79 grader, så jeg regnet med at 63 var greit.

Lenke til kommentar

Har du q-fan aktivert i bios? evnt grader på den er stilt inn på? men jeg mente i speed fan sp er det noen greier der det står speed 01 speed 02 osv. hvis du stiller 1ern på null så skal cpu vifta stoppe, men hvis du setter de andre til null så skal viftene kobla til tilsvarende vifte kontakt på hk også stoppe men det gjør de ikke for meg..... gjør de det for deg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Den var ikke aktivert, men den gikk tydeligvis på fullt hele tida. Aktiverte den nå.

Bør jeg aktivere Cool and Quiet?

7443306[/snapback]

Dersom du har aktivert "QuietFan" med såpass høye temperaturer som det kan se ut som du har.. bør du aktivisere Q&Q synes jeg.

Kan du fortelle hva slags kabinett du har? Utifra "screenshot" fra Speedfan ser det ut som det er litt vel varmt i kabinettet ditt (temperaturer på HD'ene).

Likevel ble/blir de første versjonene av A64 for S754 svært varme. Stock kjøler hjelper jo heller ikke.. :)

PS.

Er det stor forskjell på temperatuer med sidedeksel av kontra på?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Det er så og si ingen forskjell på cpu-temp om jeg har dekselet av eller på. Temperaturen på hovedkortet blir litt lavere med dekselet av, men det er ikke mer enn et par grader.

Det er et råttent Q-tek kabinett, som ikke har noen kabinettvifter som standard. Jeg tror jeg brukte det over ett år før jeg satte i 2 kabinettvifter, men pc'en var faktisk stabil uten også. Gidder ikke å bytte ut kabinettet før jeg skal kjøpe ny pc. Tenkte jeg skulle greie meg med den pc'en jeg har ut studietida (1,5 år til), men jeg skal definitift kjøpe et skikkelig kabinett til min neste pc.

Lenke til kommentar

Aktivert Cool & Quiet nå, og etter en stund i idle fikk jeg disse temperaturene. Som dere ser så har cpu-vifta slått seg helt. Er det sånn at det tar lang tid fra jeg starter et cpu-krevende program til klokkehastigheten går opp til normalt igjen?

post-69146-1165478466_thumb.jpg

Endret av espenta
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Aktivert Cool & Quiet nå, og etter en stund i idle fikk jeg disse temperaturene. Som dere ser så har cpu-vifta slått seg helt. Er det sånn at det tar lang tid fra jeg starter et cpu-krevende program til klokkehastigheten går opp til normalt igjen?

7444736[/snapback]

Nå så jo temperaturene bra ut..

:thumbup:

På de systemene jeg har A64 / X2 og Q&Q synes jeg dette fungerer veldig bra.

Dvs. såsnart CPU/system belastes skrur viftehastigheten seg raskt opp slik at ikke temperatur får sjanse til å øke for fort.

Lenke til kommentar

Med C&C fikk jeg tydeligvis bare 5X multiplier selv om jeg valgte 11 i bios. Da fikk jeg en klokkehastighet på kun 1050MHz, og det endret seg ikke under spilling.

Tok av vifta og støvsugde kjøleribbene, og det hjalp nok litt. Har slått av C&C så jeg fikk skikkelig klokkehastighet igjen, og temperaturen ligger på ca 40 grader idle, og da går ikke vifta på fullt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

:hmm:

I mine AMD-system med "AMD Powermonitor" og Q&Q reagerer systemet lynkjapt med å regulere MP / VCore opp/ned avhengig av belastning.

Og viftene reguleres like kjapt..

Lenke til kommentar

Min 3000+ 754 2ghz@2,3 ligger idle på 30 grader og load på 45 med boxed kjøler og den er et tidlig eksemplar så tror ikke det stemmer helt at de er spesielt varme.... men på begge mine hk (k8n og k8n-e) med samme cpu er q&q lynkjapt... den stiller opp klokkehastigheten med en gang det skjer noe.... men du sier at du har boxed kjøler? da er det jo ikke noe vits å ha q-fan aktivert da boxed kjøleren er så stille(vertfall min hddene bråker mye mer enn den)

Men det virker som tempen på cpu er litt rar men at den ligger på 30 idle uten vifta i gang selv med q&q.... ville prøvd å oppdatert til nyeste bios og sett om det var noe forskjell

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...