espenta Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Hei, jeg har et asus k8n socket 754 og 3200+ prosessor (2200MHz). Leste gjennom den guiden som sto øverst her, men jeg finner ingen muligheter i bios der jeg kan justere på multiplier eller klokkehastighet. Er ikke dette mulig med mitt hovedkort? Så en annen post om et program "ClockGen" og lurte på om jeg skulle prøve dette. Men vil innstillinger i dette programmet påvirke klokkehastigheten til minnet? Har også sett at det står en del om "Venice" kjerner. Er det det på socket 754? Hva er fordelen med denne? Lenke til kommentar
espenta Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 Lurer på om det ikk er mulig å overklokke i bios med det hovedkortet jeg har. Men jeg har nå prøvd å overklokke i ClockGen. Opprinnelig kjørte prosessoren på 200MHz*11. Har nå økt FSB til 222MHz slik at cpu kjører på 2446MHz. Dette betyr vel at ram'en også er overklokket med det samme? Temperaturen ligger på 44 grader når ingenting kjører, og gikk opp til 63 grader etter et par timer på 100%. Er dette akseptable temperaturer? Har ikke merket noen feil hvertfall. Har jeg nådd grensen for hva som er mulig uten ekstra kjøling? Gikk fra 720 poeng til 835 i cpu-testen i 3dmark03. Og til slutt: Er Venice-kjerner de som sitter i prosessorene med 939 chipset? Så jeg har vel ikke Venice antagelig? Lenke til kommentar
espenta Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 Ingen som kan/vil svare på noe av det jeg lurer på? Lenke til kommentar
espenta Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 Ingen som kan/vil svare på noe av det jeg lurer på? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Det du trenger å vite .. står i guiden du har lest (teori.. med praktiske eksempler fra en Bios). Så trenger du å lese dokumentasjon for Bios.. eller som f.eks. undertegende.. bruke Bios.. og intuitivt forstå hva du skal gjøre. Vel.. ikke bare intuitivt... Ved å Google litt... f.eks. om tester av ditt hk.. så finner du detaljerte oppskrifter. Når du klokker med Clocgen.. så klokker du også RAM ("goes without saying").. Dvs... har Bios satt Ram-speed til default.. vil du mye raskere "nå taket" på overklokking.. av minnet.. som regel lenge før CPU sier stopp. Lenke til kommentar
espenta Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 Ok. Så i cpu-z at ram'en også kjører på 222 MHz. Og det er visst ikke mulig å gjøre noe fra bios'en på hovedkortet mitt. Fins det noen andre programmer enn ClockGen som kan brukes til å overklokke, som har litt mer innstillinger? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Ok. Så i cpu-z at ram'en også kjører på 222 MHz. Og det er visst ikke mulig å gjøre noe fra bios'en på hovedkortet mitt. Fins det noen andre programmer enn ClockGen som kan brukes til å overklokke, som har litt mer innstillinger? 7431786[/snapback] K8N uten muligheter til å justere FSB, VDimm, VCore, RAM-speed..timings? "Mee very confused"? Hvilken modell av K8N er dette? Asus har da skikkelige Bios'er.. ihvertfall alle de jeg har vært borte i.. (bortsett fra enkelte mAtx hk).. Dersom du ikke finner ut av Bios.. eller om BIos *virkelig* er så "lobotomert" har du jo A64Tweaker for å endre både timings og DDR-clock. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Med det hk (som jeg hadde før har k8n-e nå men det er samme bios) går du først inn på advanced i bios, så jumperfree configuration , så i den menyen du kommer inn i da foregår det meste av klokkinga.... du kan enten gjøre det enkelt ved bare å sette ai overclokck tuner til clock 1, 3, 5 eller 10% eller du kan gjøre det mer komplisert ved å sette den til manual..... Mel les manual til hk så skjønner du det mye bedre(sitter med den her nå og det står ganske bra forklart) Endret 5. desember 2006 av csViRuS Lenke til kommentar
espenta Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 La ved et bilde av cpu-z som viser hovedkortet. Har hvertfall prøvd å gå inn på alt som fins i bios, og finner ikke en eneste innstilling på klokkehastighet eller multiplier på noen ting. Men skal prøve igjen. Ellers skal jeg prøve den A64Tweaker . Takk for svar. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Men har du en newcastle eller? la merke til at du hadde 11*multiplayer jeg har maks 10 på min 3000+ 2,0ghz@ 2,3 (newcastle) Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Har hvertfall prøvd å gå inn på alt som fins i bios, og finner ikke en eneste innstilling på klokkehastighet eller multiplier på noen ting. Men skal prøve igjen. 7435159[/snapback] Da har du ikke lett godt! les det jeg beskrev over her så kan du ikke unngå å finne det! og les manualen! Lenke til kommentar
espenta Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Vet ikke om jeg har Newcastle. Har en 3200+ på 11*200MHz=2200MHz. [EDIT]: Sorry, jeg leste ikke posten din godt nok. Regner med jeg får opp masse alternativer hvis jeg setter AI clock til manual. Endret 5. desember 2006 av espenta Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Hvis du setter ai tuner til manual så får du opp flere alternativer, og hvis du også setter fid/vid change manual så får du enda flere alternativer. Lenke til kommentar
espenta Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 Takk for svar. Fant ut at jeg har Newcastle ja. Åssen er denne å overklokke? Har sett mye snakk om Venice? Er dette nyere kjerner enn den jeg har? Hvor mye bør jeg kunne få min opp i uten ekstra kjøling? Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Takk for svar. Fant ut at jeg har Newcastle ja. Åssen er denne å overklokke? Har sett mye snakk om Venice? Er dette nyere kjerner enn den jeg har? Hvor mye bør jeg kunne få min opp i uten ekstra kjøling? 7435371[/snapback] Med gammel og dårlig kjølepasta på min orginale kjøeribbe med en bedre vifte klokker jeg fint fra 2 til 2,3(fsb:230 mtp: 10) bare ved å stille fsb og volt opp og da ligger den på 30grader idle og 45 ved load Endret 5. desember 2006 av csViRuS Lenke til kommentar
espenta Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 Min ligger på 44 grader idle og 63 grader ved max belastning. Tror det var nesten noe sånt før jeg klokket opp også. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 program bruker du til tempen? last ned det nyeste speedfan det viser kjernetemp også Lenke til kommentar
espenta Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Jeg har brukt ASUS Probe, som fulgte med hovedkortet. Skal prøve Speedfan. Lenke til kommentar
espenta Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Jeg prøvde speedfan, og temperaturen i kjernen var oppe i 68 grader ved max belastning. Legger ved et bilde av idle og et ved load. Er det noe av dette som ikke ser bra ut? Lurer på om de negative spenningene måles riktig. De viser hvertfall helt feil. Ser også at 12v spenninga faller litt under load, mens de andre holder seg stabile. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Ja ok men asus pc probe er ikke så dårøig det heller.... men de temraturene dine er veldig høye altså..... har du noen vifter i kabinettet? vilke vei blåser de? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå