Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Prøvde å gi Routeren statisk ip -> Klikker

Anbefalte innlegg

Hei! Skulle gi routeren statisk ip her en dag, men jeg lyktes ikke akkurat, så nå vil jeg at alt skal bli slik det var igjen (før jeg begynte å rote med ip greiene).

Når jeg feilsøker på MSN, kommer det opp noe med DNS-adressen (som jeg også forandret).

Har en D-Link DL-624+, hvor jeg skrev inn 192.168.0.1 i nettleseren og fikk opp ca. dette vinduet:

routerproblemdlinkdl624ac2.th.jpg

Så begynte jeg å forandre slik det står her: http://portforward.com/english/routers/por...4+/Utorrent.htm

Men lyktes altså til slutt ikke å få statisk ip, så nå må jeg restarte routeren nesten regelmessig annenhver time. Noen som vet hvordan jeg setter alt til default? Eller sletter de endringene jeg gjorde for noen dager siden?

Hilsen Torbjørn :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har resatt den/nullstilt den flere ganger. Det er det jeg gjørt nå den klikker. Men det som er problemet er at jeg har gått inn i congigen (?) av routern og endret en del instillinger, og hvordan får jeg da stilt de tilbake? Evt. hva skal jeg fylle inn på det skjermbildet i første post?

Hilsen Torbjørn.

Lenke til kommentar

Endre den ut mot internett, slik at seedingen går bedre. Så hvis noen heller vil forklare meg hvordan jeg oppretter statisk ip, i steden for å hjelpe meg til å få alt tilbake til default, så er det også en mulighet.

Hilsen Torbjørn :)

Lenke til kommentar
Endre den ut mot internett

det er ikke rart det ikke går. Hvis du setter en fast ip-adresse ut mot internett selv så vil det bli ip-konflikt. For at du skal ha en fast adresse ut mot internett må du kjøpe en ip-adresse fra ISP'en din og det er kun denne adressen du kan sette som statisk ip-adresse på routeren din

Lenke til kommentar
Da så, og det koster vel penger? :) Så da er fortsatt problemet å få den tilbake til normal igjen.

7438161[/snapback]

ISp'ene vet å ta seg betalt for slikt. Så lenge routeren din står på 24/7 så skal den beholde den samme ip-adressen inntill du må restarte den.

7438268[/snapback]

Okey. Men vet du hvordan jeg skifter? F.eks. hva skal jeg fylle inn i det skjermbildet i første post, og hvor skal fylles ut i så fall? :)

Lenke til kommentar

Mener du at du vil bli connectable ut mot internett? Da må du stille inn pcen med statisk ip (opp mot routeren) og så velge på routeren at du vil forwarde porter til den.

Alt du trenger å vite står her og her.

Endret av Atma
Lenke til kommentar
Mener du at du vil bli connectable ut mot internett? Da må du stille inn pcen med statisk ip (opp mot routeren) og så velge på routeren at du vil forwarde porter til den.

Alt du trenger å vite står her og her.

7440508[/snapback]

Korrekt. Var vel akkurat de der jeg drev på med.

Step 4:

I want you to write down some of the information in this window. Take down the IP address, Subnet Mask, Default Gateway, and Name Servers. Name Server is just another name for DNS(domain name server) server. Make sure to note which is which. We are going to use this information a little bit later. If you did not see any Name Server, give your ISP a call. They should be able to tell you what they are. Type exit in this window, then press the enter key to close it.

Her var det vel det stoppet opp sist, for jeg gadd ikke å begynne å ringe og styre på. Og i alle fall ikke hvis det koster penger. Hva skal jeg gjøre her?

Lenke til kommentar

Jeg vil råde deg til å nullstille routerparametrene til fabrikksettings. Dette gjøres som regel under avanserte innstillinger eller tools.

Når det snakkes om portforwarding så er det ipadressen på det lokale nettverket som skal være fast. (Ikke adressen mot internett.) Du setter den lokale ipadressen under TCP/IP på hver enkelt PC. Husk at den skal være i samme range som routerens ip.

Hvis routeren bruker 192.168.1.1, kan du sette PC-IP til 192.168.1.2 og DNS til 192.168.1.1 (ikke bland dette og ekstern ip)

Skal du ha fast adresse mot internett kan du registrere deg på no-ip.info og få en fast adresse som oppdateres med et lite program som kjører på PC (no-ip-duc).

Denne kan f.eks brukes når du har servere eller DC++.

Lenke til kommentar
Jeg vil råde deg til å nullstille routerparametrene til fabrikksettings.  Dette gjøres som regel under avanserte innstillinger eller tools.

Når det snakkes om portforwarding så er det ipadressen på det lokale nettverket som skal være fast.  (Ikke adressen mot internett.)  Du setter den lokale ipadressen under TCP/IP på hver enkelt PC.  Husk at den skal være i samme range som routerens ip.

Hvis routeren bruker 192.168.1.1, kan du sette PC-IP til 192.168.1.2 og DNS til 192.168.1.1 (ikke bland dette og ekstern ip)

Skal du ha fast adresse mot internett kan du registrere deg på no-ip.info og få en fast adresse som oppdateres med et lite program som kjører på PC (no-ip-duc).

Denne kan f.eks brukes når du har servere eller DC++.

7449201[/snapback]

Ahh, lå under Tools>System>Restore :)

Da burde det fungere som før.

Takker for hjelpen alle sammen! :w00t:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...