Gå til innhold

Er BitTorrent lovlig?


99tnor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vet om MANGE proffesionelle bedrifter som deler ut f.eks. Linux distroer via torrent etc.

7412882[/snapback]

 

 

Men filene jeg har på dataen, deler BitTorrent de med de andre brukerne?

Og finst det flere nedlastingsider for torrent filene?

7412961[/snapback]

Det du har liggende i lista di i BitTorrent-programmet ditt lastes opp, ikke annet. Eller... sånn er det iallfall i BitComet, Azureus og uTorrent. Vet ikke om det finnes noen andre løsninger. Men hele poenget er liksom at du laster opp samme fil som du laster ned samtidig, utover det kan du gjøre hva du vil. Når jeg har lastet ned en hel torrent, pleier jeg å la torrenten ligge i opplastingslista mi en liten stund. For godhets skyld. :-) Så sletter jeg den.

 

Men lovlig? Jeg vet ikke, altså. Var det ikke sånn at det bare var ulovlig å dele kopibeskyttet materiale, ikke laste ned? Eller er den loven forandret i Norge nå? Da bryter man jo en lov med BitTorrent uansett så lenge man hanskes med kopibeskyttet materiale, ettersom man laster opp samtidig som man laster ned.

Lenke til kommentar

Loven har blitt endret ja. Jeg tror det var ved nyttår 2006 (eller 2005) MP3-loven tredde i kraft og gjorde det ulovlig å dele og laste ned opphavsbeskyttet matrialet hvor eieren ikke har gitt sin tilatelse til å dele innholdet.

 

EDIT: Jeg tror det bare gjelder vis personen viste eller burde vist at det han gjorde var ulovlig.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Og finst det flere nedlastingsider for torrent filene?

7412961[/snapback]

Jeg vil bare minne om retningslinjene før noen går over streken:

#8: Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold.

Ingen torrentsider med warez, takk. ;)

Lenke til kommentar
Programmet er helt lovelig, men det er det du laster ned som kan være ulovelig, som f.eks: Filmer, spill og sanger...

7413689[/snapback]

Programmer er heller ikke lovlig vis det ikke er Open Source programmer. Siden Open Source lisensen gir deg rett til å gjøre akkurat hva du vil med programvare så lenge du gjør det tilgjengelig gratis for andre.

Lenke til kommentar
i norge er det vel p.d. enda ikke ulovlig å laste ned ting som er beskyttet av opphavsrett, men det er opplastingen / delingen med andre brukere som er ulovlig.

7422345[/snapback]

Jo det er det.

7422649[/snapback]

Dessverre er dette blitt ulovlig nå ja... Men Bittorrent i seg selv er 100% lovlig, og en fantastisk god teknologi -- for alle andre enn dem som prøver å benytte ip-telefoni på universitetets nett på kveldstid :p Bittorrent har en lei tendens til å overbelaste store-and-forward switcher/routere.

Lenke til kommentar
Nå... det er vel ikke ulovlig å ikke videredistribuere Open Source-programvare du har anskaffet? ;)

7421899[/snapback]

Når du laster ned et Open-Source program er den jo allerede gjort gratis tilgjenelig. Så ja, man trenger ikke gjøre det! ;)

Det er derimot vis man begynner å gjør vesentlig endringer i kildekoden, man må gjøre det tilgjengelig for andre.

Lenke til kommentar
Nå... det er vel ikke ulovlig å ikke videredistribuere Open Source-programvare du har anskaffet? ;)

7421899[/snapback]

Når du laster ned et Open-Source program er den jo allerede gjort gratis tilgjenelig. Så ja, man trenger ikke gjøre det! ;)

Det er derimot vis man begynner å gjør vesentlig endringer i kildekoden, man må gjøre det tilgjengelig for andre.

7422809[/snapback]

Dette gjelder vel ikke hvis man leverer open source-programvaren som en del av et produkt, f.eks. firmware i en ruter. Eller tar jeg feil? I tillegg trodde jeg man kunne endre så mye man ville uten å gi bort kildekoden -- MEN den må følge med/være tilgjengelig dersom programmet skal distribueres til andre.

Lenke til kommentar

Det kommer selfølgelig litt ann på hvilken lisens man velger, men idéen om Open Source er jo at kildekoden alltid skal være tilgjengelig sånn at andre kan uvikle produktet videre.

 

Nå er riktignok jeg ikke noen ekspert på Open Source lisenser, men med GPL tror jeg det er sånn at man må gjøre kildekoden tilgjengelig (og da er det nok å si, send meg en mail vis du vil ha kildekoden) i tillegg må alle programmer som bruker eller endrer på ett program distrubuert under GPL, også må distrubueres under GPL.

Dermed må all programvare som bruker programvare distrubert under GPL gjøre kildekoden sin tilgjenelig.

 

Men det finnes lisenser som BSD og LGPL (Lesser GPL) som lar deg bruke programvare distubuert under disse lisensene f.eks en API inni ditt eget program som ikker er åpen kildekode. Men gjør du endringer på programmet du benytter må du distrubuere den delen under åpen kildekode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...