Singh tha king Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Har matte tentamen i morra, men så kom det et problem amg. derivasjon: Derivasjon med rottegn. Rottegn= | | 3| 2x + 7 | altså , 3,rottegn, 2x+7 er under rotgeneget. | x^2 + 1 | Håper noen kan forklarer meg hvordan jeg skal regne det ut! På forhånd, takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 (endret) substitisjon =) 3*(2x+7)^(1/2) 3*(u)^(1/2) u=2x+7 u'=2 (3/2)*(u)^(-1/2) * u' 3*2 -------------------------- 2*(2x+7)^(1/2) 3 ---------- (2x+7)^(1/2) Tror det blir noen lunde riktig. og husk at roten av noe er det samme som det opphøyd i en halv. Ett annet tips er at du kan trekke ut konstanter som er knyttet til x'er når du skal derivere og så gange dem inn etterpå. eks Dx[3(2x+7)^(1/2)] = 3Dx[(2x+7)^(1/2)] Om det hjelper =) Endret 3. desember 2006 av Admin'c Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2006 takk for hjelpen skjønte mer nå. Men hvordan fikk du dette?: (3/2)*(u)^(-1/2) * u' Produktregelen? f(x) = u'*v + u*v' Såeilet med tanke på (3/2).... Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 (endret) substitisjon er det noe som heter, eller kjernereglen er kanskje mer kjent? en tar og erstatter kjernen med u, deretter deriverer man utrykket man får med u og så ganger med den deriverte av kjernen før man setter inn for u igjen. Det er ikke produktregelen. dette kan jeg ta i to steg om du vil (3/2)*(u)^(-1/2) * u' (3*(u)^(1/2))' (3*(1/2)*u)^((1/2)-1) =) det er enkel derivasjon av 3 ganget med roten av u kan også skrives 3 * 1 * u ^(1 - 1) - - 2 2 Endret 3. desember 2006 av Admin'c Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2006 takk takk takk!! Begynner å skjønne det! skal studere litt mer på det du har skrevet! Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2006 la oss si at jeg får svaret: 3(2x+3)^1/2, kan man også skrive det som 3/(2x+3)^1/2 ? Kan begge skriver som slutt reusltat? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 om du mener opphøyd i minus en halv på den første så blir det det samme ja. Flytter du ett element fra under brøkstreken og opp endrer det fortegnet det er opphøyd i. så 1/x = x^-1 Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2006 (endret) skjønte det nå faktisk! takk for hjelpen. Nå har jeg faktisk et veldig stor problem! Ang derivasjon. Eksempel: Ulver. Når man har selve f(x) hva kan man finne ut da? - hva er det f(x)' hva kan man finne ut da? - hvor raskt ulvenen f.eks. vokser i et punkt? f(x)'', altså den derivert av den deriverte, hva kan man finne ut da? . krumning og vendepunkt? og det er? Har tentamen i morra, så håper jeg får noen svar til da! Har sittet flere timer med derivasjon oppgaver uten å få løst dem, og det er veldig viktig! Endret 3. desember 2006 av Singh tha king Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 f(x) hvor du er nå på grafen f'(x) hvor fort du beveger deg f''(x) hvor fort hastigheten øker der og da Letteste er å tenke på det som lærere gjør med fart f(x) er hvor du er i verden f'(x) er farten din f''(x) er aksellerasjon Vendepunkter og toppunkter finner du greit med fortegnsskjema Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 (endret) Letteste er å tenke på det som lærere gjør med fartf(x) er hvor du er i verden f'(x) er farten din f''(x) er aksellerasjon 7417117[/snapback] Det kommer an på hvilken type graf det er.Hvis det er en veigraf (y = strekning, x = tid) stemmer det. Hvis det er en fartsgraf (y = fart, x = tid) så stemmer det ikke. Endret 3. desember 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 For å tegne den grafene setter du først opp en tabell med x-verdier og f(x)-verdier. f(x) = x² + 2 (Har ikke tabellgreie på forumet, så det blir regnestykker istedet) f(-3) = (-3)² + 2 = 9 + 2 = 11 f(-2) = (-2)² + 2 = 4 + 2 = 6 f(-1) = (-1)² + 2 = 1 + 2 = 3 f(0) = 0² + 2 = 0 + 2 = 2 f(1) = 1² + 2 = 1 + 2 = 3 f(2) = 2² + 2 = 4 + 2 = 6 f(3) = 3² + 2 = 9 + 2 = 11 Så tegner du opp et koordinatsystem. Når du skal tegne inn punktene finner du først punktet på x-aksen (f.eks 2), og så går du opp/ned til riktig y-verdi (for x=2 blir y=6, se "tabellen" ovenfor). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå