Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte hjelp, 2MX oppg.!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

substitisjon =)

 

 

3*(2x+7)^(1/2)

3*(u)^(1/2)

u=2x+7

u'=2

 

(3/2)*(u)^(-1/2) * u'

 

3*2

--------------------------

2*(2x+7)^(1/2)

 

 

3

----------

(2x+7)^(1/2)

 

Tror det blir noen lunde riktig. og husk at roten av noe er det samme som det opphøyd i en halv. Ett annet tips er at du kan trekke ut konstanter som er knyttet til x'er når du skal derivere og så gange dem inn etterpå.

 

eks

 

Dx[3(2x+7)^(1/2)]

=

3Dx[(2x+7)^(1/2)]

 

Om det hjelper =)

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

substitisjon er det noe som heter, eller kjernereglen er kanskje mer kjent?

 

en tar og erstatter kjernen med u, deretter deriverer man utrykket man får med u og så ganger med den deriverte av kjernen før man setter inn for u igjen. Det er ikke produktregelen.

 

dette kan jeg ta i to steg om du vil

(3/2)*(u)^(-1/2) * u'

 

 

(3*(u)^(1/2))'

 

(3*(1/2)*u)^((1/2)-1)

 

=) det er enkel derivasjon av 3 ganget med roten av u

 

kan også skrives

3 * 1 * u ^(1 - 1)
    -       -
    2       2

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

skjønte det nå faktisk! takk for hjelpen.

 

Nå har jeg faktisk et veldig stor problem!

Ang derivasjon.

 

Eksempel: Ulver.

 

Når man har selve f(x) hva kan man finne ut da?

- hva er det

 

f(x)' hva kan man finne ut da?

- hvor raskt ulvenen f.eks. vokser i et punkt?

 

f(x)'', altså den derivert av den deriverte, hva kan man finne ut da?

. krumning og vendepunkt? og det er?

 

 

Har tentamen i morra, så håper jeg får noen svar til da! Har sittet flere timer med derivasjon oppgaver uten å få løst dem, og det er veldig viktig!

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar

f(x) hvor du er nå på grafen

f'(x) hvor fort du beveger deg

f''(x) hvor fort hastigheten øker der og da :p

 

Letteste er å tenke på det som lærere gjør med fart

f(x) er hvor du er i verden

f'(x) er farten din

f''(x) er aksellerasjon

 

Vendepunkter og toppunkter finner du greit med fortegnsskjema

Lenke til kommentar
Letteste er å tenke på det som lærere gjør med fart

f(x) er hvor du er i verden

f'(x) er farten din

f''(x) er aksellerasjon

7417117[/snapback]

Det kommer an på hvilken type graf det er.

Hvis det er en veigraf (y = strekning, x = tid) stemmer det. Hvis det er en fartsgraf (y = fart, x = tid) så stemmer det ikke.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

For å tegne den grafene setter du først opp en tabell med x-verdier og f(x)-verdier.

 

f(x) = x² + 2

 

(Har ikke tabellgreie på forumet, så det blir regnestykker istedet)

f(-3) = (-3)² + 2 = 9 + 2 = 11

f(-2) = (-2)² + 2 = 4 + 2 = 6

f(-1) = (-1)² + 2 = 1 + 2 = 3

f(0) = 0² + 2 = 0 + 2 = 2

f(1) = 1² + 2 = 1 + 2 = 3

f(2) = 2² + 2 = 4 + 2 = 6

f(3) = 3² + 2 = 9 + 2 = 11

 

Så tegner du opp et koordinatsystem. Når du skal tegne inn punktene finner du først punktet på x-aksen (f.eks 2), og så går du opp/ned til riktig y-verdi (for x=2 blir y=6, se "tabellen" ovenfor).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...