Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Starlet går ikke som den skal

SilverCRX

Anbefalte innlegg

Har for tiden problemer med en Toyota Starlet ('85-ish). Den lugger noe aldeles forferdelig, både på varm og på kald motor.

Det virker på meg som om det blir verre når det er mye motstand, altså i motbakker etc.

Pluggene er nye, samme med fordelerlokk og rotor.

Noen som har en ide? Det begynner å bli vel irriterende :hrm:

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er rimelig dårlig på mekanikersjargongen..

Forgasserforvarmingen i luftfilteret? Er det der snakk om å forvarme selve forgasseren?

Og stiften.. jeg har blitt fortalt at stiftene sitter i fordelerlokket, det er vel kanskje helt på bærtur det også? :|

For å utdype problemstillingen litt:

Motoren er rett og slett sur hele tiden, den går dårlig/ikke i det hele tatt på tomgang. Jeg må konstant ruse motoren for å i det hele tatt hindre at den kveles.

Problemet har blitt verre over tid. I begynnelsen skjedde det kanskje en gang i blant (at den lugget litt), nå i den siste tid skjer det hele tiden.

Det er ikke unormalt bensinforbruk på bilen, ei heller unormale temperaturer.

Det første som slo meg at kunne være feil må nok være enten tilgangen på bensin/luft, eller at eksosanlegget kan være tett.. Har også lurt på om forgasseren kan ha vært stilt feil, men det samsvarer liksom ikke med at problemet bare dukket opp. Luftfilteret er også nytt på bilen forresten (nytt som i 6 måneder gammelt).

Takk for svar så langt, ser frem til flere :)

Lenke til kommentar

Man forvarmer luften som suge inn, normalt er det en slange fra luftfilteret ned til eksosmanifolden og en ventil som enten er manuell eller automatisk som stiller om dette.

Uten denne fryser det is i forgasseren, problemet er verst fra +5 og nedover, da går ikke bilen på tomgang, drar dårlig, fusker osv.

Lenke til kommentar

Hadde en starlet 83' for noen år siden, og den begynte også å gå å lugge og hakke litt. Kan være som andre sier her at det blir ising i forgassern, men kan også være stiften.

Ja, stiften sitter under fordelerlokket. Det kan være denne som ikke er stilt riktig inn. Starletten min begynte også bare sånn helt plutselig å gå dårlig og lugge innimellom. Stilte stiften å da ble det bra. Men måtte stille på den noen ganger innimellom, for den hoppa ut av plass igjen.

Lenke til kommentar

Byttet fordelerlokket nettopp (da også stiften), problemet vedvarer.

Tok av luftfilteret for å inspisere litt, fant da ut at det var noe olje i forgasseren.. Jeg er ingen mekaniker, men det kan umulig være riktig? Noen som vet hva det kan komme av?

Takker igjen for svar. :)

Lenke til kommentar
Har for tiden problemer med en Toyota Starlet ('85-ish). Den lugger noe aldeles forferdelig, både på varm og på kald motor.

Det virker på meg som om det blir verre når det er mye motstand, altså i motbakker etc.

Pluggene er nye, samme med fordelerlokk og rotor.

Noen som har en ide? Det begynner å bli vel irriterende  :hrm:

Takker for svar.

7412472[/snapback]

Har du tenkt på at det kan være vann i forgasseren? Det er sansynligvis en tappeskrue i bunnen(flottørkammeret) på forgasseren. Beste er å skru av toppen på forgasseren og gjøre den ren. trykkluft er fint til å blåse rent dysene med.

Litt kondensfjerner i en tid framover skader vel heller ikke...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Et kjempegodt råd, Bytt bil! hadde nesten samme bil (daihatsu Charade 86mod) i utgangspunktet en knall bil, men da jeg møtte et skilt etter en rundkjøring i øs regnvær, var det veldig lite igjen. Greia var at jeg hadde ca30-40 km/t og den lette vekta på bilen dro meg skeivt ut av rundkjøring og inn i et skilt. Løst styrestag, knekt radiator, 90graders knekk på panseret, div knuste lykter etc.... Desuten fikk jeg ikke opp dørene forran fordi skjermene var trøkt bak over dørene, måtte krype ut bak;p hehehe

Etter dette hørte jeg faktisk at Toyota Starlet er forbudt i Sverige på grunn av at den er livsfarlig å kjøre!!

Dette er bare et råd, men hvis du er glad i livet ditt, kan du få en MYE sikrere bil til en billig penge!

lykke til uansett:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...