Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Merkelig RAM-problem. ^

Anbefalte innlegg

Hei,

Har per i dag en 1024MB minnebrikke, som kjører fint.

Problemet kommer når jeg stapper *enda* en slik en i. Da funker det ikke. Kjører jeg bare en brikke, virker det.

Sitter på LAN nå, og vi har prøvd litt div. greier. Min 1024MB-brikke + en 512MB-brikke = OK, men Min 1024MB-brikke + 2x 512MB-brikker = FAILURE.

Hvorfor det? Fått høre noen påstander om at HKet er fucka :dontgetit:

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAM er jo noe av det mest inkompatible som finnes da, så det kan jo like kjapt være at brikkene ikke funker med hovedkortet, enten i visse konfigurasjoner, eller i det hele tatt... Har du testa med bare 512-brikkene i forskjellige sloter? Flytta på 1024-brikken? Du kan jo gå på nettsidene til produsenten av hovedkortet og sjekke om dem har en "Qualified vendor list" (kan også ha andre navn), som er en liste over diverse komponenter som er testet med hovedkortet... Men ville ikke gitt opp hovedkortet ennå! Og om du kjører en såpass overklokking kan det jo være at hovedkortet ikke klarer å godta så mange minnebrikker... Evt. at minnebrikkene ikke tåler hastigheten...

Lenke til kommentar
noen hovedkort støtter ikke f.eks 3 rambrikker. Noen støtter ikke rambrikker over en viss størrelse i flertall. Slik det er.

Slå opp på produsentens hjemmeside og finn produktet ditt der.

7416073[/snapback]

Jævla teit å ikke støtte tre minnebrikker om det er fire slots, eh?

Uansett, jeg klarte å få de to 1GB-brikkene mine til å kjøre, men da gikk overklokkingen rett i dass. Kunne jo ikke klokke høyere en 2.7GHz :nei:

Hvorfor ikke?

Kjører nå med èn brikke, og jeg er stabilt på langt over 3GHz.

Hva feiler det HKet mitt? :p

Har nyeste BIOS, btw.

Takk for svar dere,

Har ikke så mye peiling på akkuratt dette.

Lenke til kommentar

Hei.

Ser du har Asus P5B.

Hadde problemer med nyeste bios og 2xOCZ platinium XTC 6400 (1024MB)brikker.

Etter flashing ville ikke maskinen boote i det hele. Resatte bios, ut med batteri, osv. Fikk av og til opp logobildet, men maskinen frøs der. Forsket litt, og fant ut at ved å bruke kun en brikke fikk jeg bootet. Det rare var at det var bare den ene av de 2 brikkene som virket alene. Brikke "1" kunne stå alene i vilkårlig slott og maskinen bootet. Brikke "2" fungerte ikke alene i det hele tatt. :hmm:

Uansett så la jeg inn en eldre biosversjon (husker ikke hvilken, men det var den 3. nyeste), og maskinen fungerer helt stabilt med begge brikkene igjen.

Merkelige greier, men maskinen er nå klokket en del og er prime95 stabil (2xprime).

Lenke til kommentar

hvilke timings har du med en ram brikke kontra med 2?

Høres ut som du da også ev.t trenger å legge til mer strøm til minnet når du kjører med 2 stk.. Det trenger jo mer Power å holde minnet i live med 2 brikker. .Det er min egen erfaring iallefall.

2.6 v ved 1 ddr1 brikke , 2.7 ved 2stk ddr1, og 2.8 ved 4stk ddr1.

Den regla funker for meg.

Lenke til kommentar

Hei.

Den maskinen jeg skriver om er en P5B "vanilla" og E6300. Den er ikke min, men jeg bygde den samtidig med min maskin (P5B dlx wi-fi og E6400). Den biosen som ikke virket var 0806. Den jeg la inn, og som maskinen fungerte med er 0509.

Husker at maskinen ikke bootet opp med original bios og 2 brikker. Måtte oppgradere bios med en brikke, for så å sette i den andre.

Denne maskinen er klokket til 390x7 (2730 MHz). Dette er 24/7 og spenning på CPU er satt til 1,2xx Spenning RAM er 2,1. Ellers er alle spenninger default. Maskinen går høyere, men tempen blir for høy med original kjøler. Temp nå er ca. 56c med 2xprime i noen timer. Dette er målt med Core Temp.

Min maskin er nå 415x8 (3320 MHz). Dette kjører jeg 24/7 på og er helt stabilt.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Hei.

Er jo ikke sikkert at det er samme problem, da, men verdt et forsøk.

http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-no

Velg "motherboard" "Socket 775" og "P5B". Under "Bios" ligger den et stykke nede på siden.

Vær OBS på at du ikke kan bruke "ASUS Update" til å legge inn en eldre versjon av Bios. Jeg la fila inn på C:/ og oppdaterte inne i Bios (husker ikke hva alternativet heter, men gå inn i Bios og det forklarer seg selv...)

Lykke til. :thumbup:

Lenke til kommentar

Heihei,

Ser ut som volten gjorde underverker :D

Fyrte den opp på maks (2.1), og klokket CPUen rett til 340x9 (3058MHz), og nå kjører systemet stabilt med begge brikkene. Skal se hvordan det går senere.

Tuuusen takk for hjelpen, dere!!

Endret av loathsome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...