Gå til innhold

Eragon - Tråden, Filmen, Boka

Fulgu

Anbefalte innlegg

Den fikk terningkast 4 i Adressa i dag, fått det i Dagbladet også ser jeg.

7498075[/snapback]

Hmm, høres ut som en temmelig lunken wannabe-LOTR-film, spør du meg - samme hva dere som "hater at folk sammenligner med LOTR" sier. Narnia-filmen fikk vel også en del 4'ere. Sånne filmer må få bedre karakterer for å bli skikkelig gode.

Men igjen, hvem bryr seg nå om anmelderne? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Dagsavisen (bedre enn VG og DB ihvertfall): "Som ungdomsfilm med drager er dette helt grei underholdning, men som episk eventyr er det på grensen til patetisk." En svak tre'er derfra, som vel trekker frem gode gamle Jeremy Irons som det eneste oppløftende og direkte positive.

Endret av Foregangsmannen
Lenke til kommentar
Fra Dagsavisen (bedre enn VG og DB ihvertfall): "Som ungdomsfilm med drager er dette helt grei underholdning, men som episk eventyr er det på grensen til patetisk." En svak tre'er derfra, som vel trekker frem gode gamle Jeremy Irons som det eneste oppløftende og direkte positive.

7499845[/snapback]

Jamen det er fint det - så hadde jeg rett i mine antagelser tidligere. In your face, "hater-at-folk-sammenligner-med-LOTR"-people! :p

Lenke til kommentar

7499845[/snapback]

Jamen det er fint det - så hadde jeg rett i mine antagelser tidligere. In your face, "hater-at-folk-sammenligner-med-LOTR"-people! :p

7499890[/snapback]

Ehhhhhhhhhhhhh... De sier da ingen ting om hvorvidt den ligner LOTR eller ei?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Eragon fikk terningkast 1 i Bergens Tidende.

De mente det var 'Som å se en skoleforestilling med altfor stort budsjett'

les anmeldelsen her

7501637[/snapback]

:hm: Boka var sånn passe, men hadde ikke tenkt at filmen var så dårlig. Men hvis jeg har lave forventninger kan jeg ikke bli annet enn positivt overrasket når jeg ser den.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

7499845[/snapback]

7499890[/snapback]

Ehhhhhhhhhhhhh... De sier da ingen ting om hvorvidt den ligner LOTR eller ei?

7502303[/snapback]

Nei, men når en sånn fantasifilm får lunken kritikk, så er det gjerne fordi at den faktisk bare prøver å selge på det at fantasy er så "in" for tiden - ikke for å fortelle en god og forbløffende historie.

Bergens Tidende bekrefter forresten dette.

Uansett tror jeg ikke Eragon er SÅ dårlig som det Bergens Tidende sier. Utifra det jeg leste i anmeldelsen, ville jeg nok gitt filmen en 2'er, eller kanskje en ytterst svak 3'er. Men igjen, jeg har ikke sett filmen enda, så jeg kan jo ikke få oppgjort en ordentlig mening enda.

Lenke til kommentar

Jeg elsker fantasy og hadde ikke hørt om Eragon før jeg så en annonse i ett blad for noen måneder siden så jeg skaffa meg boka fort som f, men ble utrolig skuffa. Historien er syltynn og gjennomsyret av plagiarisme ( om det er ett ord :p ) kommer fremdeles til å se filmen, men jeg synes det finnes langt bedre fantasy historier å bruke penger på for å gjøre om til en film.

Nå kommer jo Pratchets Hogfather som miniserie på Sky Channel med første episode på søndag og andre og siste episode på mandag, håper de lever opp til forventningen så har jeg noe god fantasy å se på i jula :D

Lenke til kommentar

Uff og huff, for et makkverk av en film! Startet passelig bra, men filmen eide ikke sammenheng, og gikk i rykk og napp. Oj, plutselig hadde han en hest, og sett slikt, der trylla han fram ei svær kappe og blenda seg inn hos fienden.

Og stemmen på den jævla dragen ødela jo alt, nei og nei. Haha, og "sjefen" hos Varden... flirte når han kom fram, så jo ut som noe de hadde plukka ut fra en Shaft-film (ikke fordi han er svart, men alt mulig rett og slett). Har ikke lest boka, så jeg ante ikke spesielt mere om filmen på forhånd enn det trailern har vist.

Hadde dem bare introdusert karakterene litt bedre, og latt det gå litt saktere i svingene kunne denne blitt mye bedre. Nei, dette er nok en film som NRK vil sende i romjula om noen år. "Og no sendar me fyrste del av Eragon, drageryttaren" :hm:

Lenke til kommentar

Eragon er ikke akkurat den filmen som frister meg mest...

virker så altfor mye som en kopi av ringenes herre men det kan jo alltids være bra..

er litt koselig at det ikke er så altfor kjente skuespillere i filmen da ,, ville jo vært helt forj***** med Tom Cruise eller noe sånt :p

men alt i alt virker den grei skal nok klare å få sett den nå snart

MvH Scythe

Lenke til kommentar

Så alt som har magi er altså ripoff av ringenes herre? Da har dere sett eller lest usedvanlig lite fantasy. Denne fokuserer mest på forholdet mellom en ungdom og en voksen drage, har da ingenting med LOTR å gjøre.

Drageryttere har han henta fra Dragonriders of Pern-universet.

Husker jeg så han fyren der på Letterman for mange år siden, da så han skikkelig fjortis ut, og var intervjuet fordi Letterman syns det var fantastisk at en så ung kar hadde skrevet en så tykk bok. Ellernoesånt.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Uhh.... det er jo FLUSST med kjente skuespillere i filmen! Jeremy Irons, John Malkovich, Robert Carlyle, Djimon Hounsou, Rachel Weisz....

Ingen er dum nok til å sette action-stjerner som Tom Cruise i sånne filmer, bortsett fra Uwe Boll da.

EDIT: Bitex, du får si hva du vil, men nært alle anmeldelser nevner at Eragon enten ligner veldig mye på LOTR, eller er en ren rip-off.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Fordi nevnte anmeldere kanskje bare har lest/sett LOTR og tror de vet alt om fantasy?

7521295[/snapback]

Djis... Det du sa nå var bare utrolig dumt. Det har ikke noe å gjøre med "anmeldere som tror de vet alt om fantasy". Om en film ligner på en annen film, så GJØR DEN DET, samme hva faen som har komemt før, etter, på siden, eller oppi rompa.

Altså... jeg vet ikke hvoror jeg gidder å si dette igjen.... Men jeg gjør det uansett:

LOTR var en av de aller første fantasyfilmene som gjorde et skikkelig inntrykk på hele verden. Den var mer enn nerder i lærkapper og plastikkhjelmer med horn på.

Etter at LOTR-filmene fikk en så gigantisk suksess, har det kommet mange filmer som bare vil tjene på at LOTR var en sånn suksess. Disse filmene prøver ikke å fortelle en fortryllende historie på en fabelaktig måte, men heller å tjene masse penger på uvitende ungdom som tror de skal få se "LOTR 4".

Narnia og nå Eragon er gode eksempler. De kunne vært ti tusen ganger bedre, men folkene bak "orket bare ikke". De kom ikke inn i bildet for å lage gode historier. De er studio-vennlige folk som bruker opp budsjettet på effekter, og når budsjettet er oppbrukt, trenger de ikke mer. Så gir de ut filmen med minimale kostnader i forhold til hvor mye de kommer til å tjene inn.

Vi snakker ikke om at "det finnes så mye mer fantasy enn LOTR", for det vet vi - men nå er det faktisk slik at LOTR var den første virkelig gigantiske fantasy-filmen vi har. Før det har vi stort sett hatt mellomlunkne fantasifilmer som var "gode nok". Da LOTR kom, fikk studioene øynene opp for hvor mye penger de kunne tjene på fantasy, da folk nå er helt hekta på det (igjen, PÅ GRUNN AV Ringenes Herre).

...Bare så det er sagt (igjen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...