Gjest Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Gjett hva jeg tenker på når jeg ser den dragen i bakgrunnen? Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Gjett hva jeg tenker på når jeg ser den dragen i bakgrunnen? 7423180[/snapback] James Bond. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Gjett hva jeg tenker på når jeg ser den dragen i bakgrunnen? 7423180[/snapback] The Neverending Story? Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 Gjett hva jeg tenker på når jeg ser den dragen i bakgrunnen? 7423180[/snapback] Dragonheart! ... Friends? Lenke til kommentar
mortenmm Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) Jeg spilte gjennom spillet, og det stemte nesten ikke i det hele tatt med det som står i boken. Kan ikke si jeg var så overrasket da, etter å ha spilt flere skrekkelige ringenes herre og harry potter spill som heller ikke hadde noe med bøkene å gjøre. Det som jeg la merke til både i traileren og i spillet, var at de hadde gjort slik at den siste kampen mellom Durza og Eragon var oppe i luften et sted. Det som også overasket meg var at Brom enda var i live når de var i Gil'ead og at Eragon møtte Murtaugh i den byen. Det eneste som stemte med boken var nok navnene på karakterene og stedene, så jeg håper inderlig at de gjør det bedre i filmen.... Edit: skrivefeil Endret 4. desember 2006 av mortenmm Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 De dragene virka litt for kunstige. 7421323[/snapback] Ja, dessverre så fløy de bort før innspillingen begynte og dermed måtte de animeres. Tristsyndleit, men sånn har verden blitt. Fundert en stund på om jeg skal gidde å se denne filmen, men tror jeg klarer meg uten. Lenke til kommentar
shizz kebab Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Gjett hva jeg tenker på når jeg ser den dragen i bakgrunnen? 7423180[/snapback] Asian lesbians, som vanlig. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Gjett hva jeg tenker på når jeg ser den dragen i bakgrunnen? 7423180[/snapback] The Neverending Story? 7424030[/snapback] Ja! Den er færl ikkesant? jeg har ingen store forventninger til denne filmen, nei Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Gjett hva jeg tenker på når jeg ser den dragen i bakgrunnen? 7423180[/snapback] The Neverending Story? 7424030[/snapback] Ja! Den er færl ikkesant? jeg har ingen store forventninger til denne filmen, nei 7426723[/snapback] ånei. Nå minnet jeg megselv på at The Neverending Story kommer i etterjuls-tiden. Og det som er ille er at jeg har i de siste 4 årene sett på den da. Og det har blitt en tradisjon for meg fordi den er så dårlig. Man kan ikke bare se brae filmer. Da blir de som er dødsbra bare helt OK.. Jeg håper jeg får sett den i år også. jeg pleier å le da. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Gjett hva jeg tenker på når jeg ser den dragen i bakgrunnen? 7423180[/snapback] The Neverending Story? 7424030[/snapback] Ja! Den er færl ikkesant? jeg har ingen store forventninger til denne filmen, nei 7426723[/snapback] The Neverending Story er fæl? Fysj, den er jo en klassiker Endret 5. desember 2006 av Pug Lenke til kommentar
Agres Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Så traileren på kino og fikk avsmak i munnen. Alt virket så... ekstremt dårlig laget. Så ekstremt uorginalt. Vet LotR-kopi er brukt tidligere her, til stor kritikk fra andre, men jeg klarer ikke dy meg, og må si det selv. Dette ser ut som en LotR-kopi. LotR's dårligste sider i en stor fantasysmørje, spritet opp med en drage (Og dragen ser kul ut) Selv har jeg lest en god del fantasy opp igjennom årene (startet med LotR som 12-åring (skryt skryt, men det hører med)), og mye har vært på høyde med Ringenes Herre. Men som en annen her skrev: Dette ser cheesy ut. Eragon stinker ost lang vei, og får den ikke bedre enn fire i snitt på terningen vil jeg holde meg langt unna den. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Skuespillerne i filmen er for meg forholdsvis ukjente (med unntak av Jeremy Irons og John Malkovich), og Stefen Fangmeier regidebuterer. Det kan slå ut alle veier. Jeg tipper Eragon ender opp som en helt grei kopi av Lord of the Rings. 7412835[/snapback] er ikke all fantasy mer eller mindre kopi av Tolkiens verker? Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 Så traileren på kino og fikk avsmak i munnen. Alt virket så... ekstremt dårlig laget. Så ekstremt uorginalt. 7428166[/snapback] Motsatt for meg, traileren på kino som var mitt første møte med filmen ga kjempe mersmak, men nå, jo mer jeg leser og ser fra filmen jo værre frykter jeg den er. er ikke all fantasy mer eller mindre kopi av Tolkiens verker? 7428242[/snapback] Hehe, touchè Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Skuespillerne i filmen er for meg forholdsvis ukjente (med unntak av Jeremy Irons og John Malkovich), og Stefen Fangmeier regidebuterer. Det kan slå ut alle veier. Jeg tipper Eragon ender opp som en helt grei kopi av Lord of the Rings. 7412835[/snapback] er ikke all fantasy mer eller mindre kopi av Tolkiens verker? 7428242[/snapback] Er ikke Tolkiens verker mer eller mindre kopier av gamle eventyr og sagn? Fantasysjangeren har eksistert lenge før Tolkien, selv om den ikke ble kalt det da. Det er forskjell på å skrive i en sjanger (og bruke tilhørende virkemidler) og å regelrett plagiere andre forfattere. Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Skuespillerne i filmen er for meg forholdsvis ukjente (med unntak av Jeremy Irons og John Malkovich), og Stefen Fangmeier regidebuterer. Det kan slå ut alle veier. Jeg tipper Eragon ender opp som en helt grei kopi av Lord of the Rings. 7412835[/snapback] er ikke all fantasy mer eller mindre kopi av Tolkiens verker? 7428242[/snapback] Jo, men det går vel ærlig talt å lage en film som er inspirert av noe, uten at det må være en ren rip-off. Omtrent ALT er inspirert av noe uansett. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Fantasysjangeren har eksistert lenge før Tolkien, selv om den ikke ble kalt det da. Det er forskjell på å skrive i en sjanger (og bruke tilhørende virkemidler) og å regelrett plagiere andre forfattere. 7428751[/snapback] dette stemmer ikke helt. J.R.R Tolkien og C.S Lewis ses på av svært mange som "fedrene" til fantasy-genren. Det er jo en selvfølge at disse to har hentet innspirasjon fra noe da de skrev bøkene sine. Tolkien hentet på sin side mye fra den norrøne mytologi. Opprinnelig er himmelrettningen oppkalt etter fire dverger (henholdsvis kalt Nord, Sør, Øst, Vest) som ble sendt ut for å holde himmelen oppe. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Fantasysjangeren har eksistert lenge før Tolkien, selv om den ikke ble kalt det da. Det er forskjell på å skrive i en sjanger (og bruke tilhørende virkemidler) og å regelrett plagiere andre forfattere. 7428751[/snapback] dette stemmer ikke helt. J.R.R Tolkien og C.S Lewis ses på av svært mange som "fedrene" til fantasy-genren. Det er jo en selvfølge at disse to har hentet innspirasjon fra noe da de skrev bøkene sine. 7429138[/snapback] Litt kjapp googling avslører at det første fantasy-magasinet ble publisert i 1923, og det fantes forfattere som skrev fantasy før det. For ikke å snakke om at fantasy, og spesielt klassiske godt-mot-ondt-historier à la Ringenes Herre og Narniabøkene egentlig bare er en videreføring av eventyr og sagn i romanform. Men du har rett i at Lewis og Tolkien var dem som gjorde at folk virkelig fikk øynene opp for sjangeren. (For ordens skyld: jeg liker Tolkien og prøver ikke å si at det han skrev var dårlig. Dette blir uansett en avsporing fra temaet, nemlig filmen Eragon.) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Litt kjapp googling avslører at det første fantasy-magasinet ble publisert i 1923, og det fantes forfattere som skrev fantasy før det. For ikke å snakke om at fantasy, og spesielt klassiske godt-mot-ondt-historier à la Ringenes Herre og Narniabøkene egentlig bare er en videreføring av eventyr og sagn i romanform. Men du har rett i at Lewis og Tolkien var dem som gjorde at folk virkelig fikk øynene opp for sjangeren. (For ordens skyld: jeg liker Tolkien og prøver ikke å si at det han skrev var dårlig. Dette blir uansett en avsporing fra temaet, nemlig filmen Eragon.) 7429231[/snapback] Tolkien begynte på Ringenes Herre under første verdenskrig (som startet i 1914) så 1923 var ikke spesielt tidlig sånn sett. Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Tolkien begynte på Ringenes Herre under første verdenskrig (som startet i 1914) så 1923 var ikke spesielt tidlig sånn sett. 7429265[/snapback] Det er mulig han begynte å skrive under WW1, men boka kom så vidt jeg vet ut på midten av 50-tallet. Hvordan boka ble til slutt, har garantert mye med hvordan boka ble arbeidet med de siste 5 årene. Derfor blir det litt feil å si at "Lord of the Rings" stammer fra 10-tallet, selv om den i teorien gjør det. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Feil, Tolkien byrja ikkje på LotR under WW1. Silmarillion derimot, og utviklinga av Arda (verda med Midgard) kan ein nok seie han byrja på då. LotR byrja han på fyrst etter Hobbiten, då forlaget ville ha ei bok med meir om hobbitane. Det utvikla seg etterkvart til å verte litt meir enn berre hobbitar... Hobbiten kom ut i 1937, og JRRT byrja ikkje lenge etter på LotR, som han brukte rundt tolv år på å skrive trur eg. Men nok OT, attende til filmen Eragon, basert på boka med same namn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå