Gå til innhold

Veldig lav spenning 3.3v viser 2.7v

Anbefalte innlegg

Eg har ein Antec TruePower 2 550w som egentleg alltid har vist lav spenning, men når eg sjekka nettopp så var 3.3v heilt nede på 2.7v

5v er forøvrig 4.5v og 12v er 10.8v

Maskina er for det meste stabil, men begynner eg å spele noko heftig som hender det av og til at den rebooter. Kan det skyldes lav spenning? Det viser det samme med Asus Probe og i Bios. Kan eg ha kobla noko feil? Feks feil kontakt inn til skjermkortet? Den har eigen kabel frå PSU rett inn som er heller ikkje merka "fan"

Eller har eg rett og slett dårleg PSU? Den gamle Chieftec'en min har normale verdier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De verdiene du nevner er langt under toleransegrensene. Du burde få den sjekket med et ordentlig multimeter/voltmeter. Hvis du fremdeles får så lav spenning bør du enten reklamere på den eller kjøpe ny.

Nederste toleansegrenser er ca: 3,17V 4,76V og 11,42V.

Edit: Og ja; så lave spenninger kan forklare stabilitetsproblemer. Jeg tror heller ikke det kommer av feilkopling.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Med så lave spenninger er det ikke rart den rebooter. Hadde en Q-teq der 3,3v var konstant nede i 2,9v, og den reboota hver gang etter en stund med spilling.

Multimeter får du kjøpt billig f.eks på Jernia til 69,-. Det er faktisk også mer nøyaktig enn det jeg har fra Clas Ohlson. Du måler på de forskjellige pinnene i kontaktene i forhold til jord.

Lenke til kommentar

Eg fant ut dette her med spenninga nå, eg hadde ikkje brukt ein sånn spennings/viftestyring som fulgte med PSU'en min. Plugga eg den i så kunne eg stille spenninga opp på korrekt nivå, men når eg drar den ut igjen så dropper spenninga igjen :(

Den er jo så stygg så eg vil jo helst ikkje ha den i kabinettet.

Lenke til kommentar

Selv billige multimetre har som regel under 1% feilmargin. Selv ved større feilmargin vil det ved så lave spenninger bare vise noen millivolt feil. (Ved måling av 220V etc. kan det godt vise flere volt feil).

Du stiller voltmeteret på "volt", holder den sorte målepinnen på en sort ledning (eller chassis) og den røde (pluss-målepinnen) på en gul ledning (12V) rød (5V) eller <sett inn riktig farge for 3,3V-ledningen> ledning.

5V og 12V kan du lett måle på en vanlig strømkontakt (4-pin molex. Typen som brukes til harddisker og CD/DVD-ROMer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...