Gå til innhold

Er det mulig å bytte kabel på CRT skjerm?

isakm

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel CRT skjerm som jeg etterhvert har blitt glad i ;) , men nå tror jeg at skjermkabelen på den har blitt ødelagt. Skal jeg ha bilde på skjerme må jeg fikle me kabelen i 10 minutter for å finne riktig vinkel slik at skjermen ikke bare forblir svart eller at bilde blir gult eller lilla.

Men til selve spørsmålet mitt: Går det an å få byttet denne kabelen? den sitter fast bakpå skjermen. Ikke med vanlige skruer slik som ofte på en LCD, men med en slags kloss rundt enden av kabelen. Jeg har flere kabler liggende å nekter å gi fra meg en skjerm som jeg fant i oppgangen etter at noen flyttet, men som faen meg yter en max på 180Hz og har helt flatt glass :p

BTW: Skjermen er en Hansol 710D

-isaksn-

Endret av isaksn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er akkuratt det du ma gjore ja. Deretter ma du mest sannsynlig til a lodde. Men at det er mulig, det kan jeg nesten garantere deg! Bare pass pa a ta noen bilder og skriv noye ned vilke farger som gar til vilke punkter for du begynner a lodde los!

7412272[/snapback]

Lodde løs ledninga eller selve kontaktenden?

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvor mye du kan om elektronikk, men jeg vil fraråde dette på det sterkeste hvis du ikke har 100% kontroll.

Jeg har ikke så mye greie på dette selv, men jeg er ganske sikker på følgende:

Det kan være _store_ spenninger i komponenter (kondensatorer?) i en slik skjerm, og disse kan være i skjermen i _lang_ tid selv om strømmen er koblet fra.

Selv om du "bare" skal skifte signalkabelen, kan du utsette deg selv for livsfare ved å fikle med "innmaten" på en slik skjerm.

Hvis noen der ute kan bekrefte/avkrefte dette, kom gjerne med tilbakemeldinger.

GA

Lenke til kommentar
Nå vet ikke jeg hvor mye du kan om elektronikk, men jeg vil fraråde dette på det sterkeste hvis du ikke har 100% kontroll.

Jeg har ikke så mye greie på dette selv, men jeg er ganske sikker på følgende:

Det kan være _store_ spenninger i komponenter (kondensatorer?) i en slik skjerm, og disse kan være i skjermen i _lang_ tid selv om strømmen er koblet fra.

Selv om du "bare" skal skifte signalkabelen, kan du utsette deg selv for livsfare ved å fikle med "innmaten" på en slik skjerm.

Hvis noen der ute kan bekrefte/avkrefte dette, kom gjerne med tilbakemeldinger.

GA

7424891[/snapback]

Dette er sant. Om du i det hele tatt skal skru opp skjermen for å sjekke dette ut, er det UTROLIG viktig å bare ha en hånd i skjermen av gangen. Om du fikler med begge hendene samtidig, kommer borti en kondensator, og strømmen går fra ene hånden og til den andre, kan gå igjennom hjertet ditt og ha dødelige konsekvenser.

Har du ikke peiling på hva som har blitt sagt her til nå i tråden, er du nok ikke kompetent til å lodde likevel. Da er det enten en rimelig (vil jeg anta) reperasjon på et serviceverksted eller "skraphaugen" neste...

Lenke til kommentar

Takker for alle svar! :yes:

Jeg åpnet skjermen og tok av første plastskall og andre aluminiumsskall, før jeeg fikk tid til å lese alt dette, men ettersom jeg går på elektro, så har vi hatt litt om slike skjermer:

Ja, det kan være veldig farlig, oppå og i selve lysrøret befinner det seg deler og en trafo som kan gi støt på opptil 15000Volt. (Om jeg husker riktig).

Feilen befinner seg i ledningen like før pluggen som man plugger i pcen. Problemet er at jeg ingen plasser finner tak i en slik ledning som jeg trenger. Pluggen som gikk i skjermen var av en veldig spesiell type og var koblet rett på et kretskort. Aldri sett en slik før. Jeg sørget for å være forsiktig og selvfølgelig huske å plugge ut strømmen.Når man har kontakten i kan man regelrett høre buzzingen ifra strømmen i skjermen..

Gikk bra og jeg fikk ut ledningen etter litt strev. Tydeligvis ikke ment at denne slitedelen skulle kunne byttes av vanlige mennesker... :nei:

Læreren min på elektrofag tilbydde seg å hjelpe meg å fikse dette. Enten ved å klippe av og sette på en ny plugg, eller ved å "skjøte" dvs. lodde to ledninger. Jeg kan godt legge ut litt bilder og litt om hvordan dette ble gjort ettersom jeg ikke fant noe om det på forumet.

Hilsen -isaksn-

Lenke til kommentar

En annen ting som var litt morsomt var at Skjermen var ikke den den ga seg ut for^^

Har aldri hørt om merket "Hansol" som denne skjermen var av før. Hørtes ganske jalla ut.

Men når jeg åpnet den, så var det jammen mange "Samsung" og "made in Korea" merker klistret rundt omkring :p

Med et svart skall så hadde den vært ekstremt lik den Samsung CRT-en som ble brukt i CPL før.

En forgjenger!?!?!! :w00t: hehe -isak-

Endret av isaksn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...