Husee Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Altså, det kan jo til tider gjøre en smule vondt, men det er med ubehagelig. Jeg sliter med å spise epler o.l. til tider. Vet ikke helt hva legen min kan gjøre med det. 8483458[/snapback] Spør tannlegen/legen . Se innslaget mitt lengre oppe.. 8483642[/snapback] Og han vil igjen sende deg til Kjevespesialist ved et sykehus. Joda jeg var hos en såkalt "Kjevespesialist", Han fortalte meg at dette komm av spenninger i kjevemusklaturen. Han viste meg noen metoder for å massere kjevemusklene. Skal prøve å forklare så godt jeg kan. 1. Plasere tungen oppe i ganen og åpne og lukke munnen sakte.(Ikke så høy at det knekker) 2. Massere tinningene ved å bruke innsiden av hånden. Så skulle jeg holde meg unna ting jeg måtte gape høøyt over, som Hamburgere. 8470711[/snapback] Endret 27. april 2007 av Husee Lenke til kommentar
0000000000 Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Hadde sånn ein dag for 2-3 dager siden, dagen etterpå og fortsatt er det bare vondt, både å bite igjen og "strekke" den til begge sidene. Lenke til kommentar
Gjest Guest_lene_* Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Har et lite problem som begynner å bli ganske så irriterende. Når jeg åpner munnen kommer det et klikk i venstre kjeveledd (har hatt det siden i sommer). Noen ganger er det bare et lite klikk mens andre ganger kan det virkelig smelle = O nesten litt skummelt Har vært hos skoletannlegen og har fått time hos en kjevespesialist til uka.. Men er litt nyskjerrig og det er flere som har hatt samme problemet? Hva kan dem evt gjøre med dette? kan jeg "slite" ut kjeveleddet? Takk. Jeg skjønner hva du mener. Jeg har hatt det slik i mange år og har stadig vondt i kjeve\hodet pgr. av dette. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Har hatt det selv, men det gav seg etterhvert av seg selv. Er det noe som har vedvart anbefaler jeg bare å komme seg til tannlege, mulig du får bittskinne som du skal ha i på natta (vanligste så vidt jeg vet). Det forhindrer stress når du gnisser tenner, noe veldig mange med klikking gjør. Men, som alt annet er det best å stikke til noen som er ferdig utdannede. Det kan være forårsaket av så mangt og jeg har ikke hatt andre enn medstudenter og barnehagebarn i stolen Lenke til kommentar
Gjest Guest_lene_* Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Bitte-skinne hjelper og roer d hele, men jeg har brukt det lenge men er ikke blitt noe bedre. Har oppsøkt både lege og sykehus, men får ikke mye mer ut av det enn operasjon. Det er faktisk ikke klikkingen som er verst, men det at jeg får kraftige hode/ kjeve-smerter av og til som er veldig uutholderlige, har begynt å gråte av smerter flere ganger. Dette er noe som kommer først og fremst hvis jeg klikker kontinuelig, men klikkingen er så vanskelig å unngå. Dette går også utover arbeids-situasjonen. Lene Endret 31. august 2008 av Ueland Fjernet SMS-språk Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 jeg har det samme. Noen ganger låser kjeven seg, så må jeg knekke den opp. 0 smerte, men veldig, veldig ekkelt. Alltid hatt det, samme har søskenbarnet mitt. Lenke til kommentar
Gjest Guest_lene_* Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Men jeg får vondt i kjeve og hodet, er det så vanlig? Veldig, veldig vondt, men ikke fordi kjeven låser seg. Jeg fikk hendvisning til s.huset men søknaden ble avvist fordi det ikke var grunn nok til å sjekkes. Når jeg ha det på mitt verste da klarer jeg ikke gjøre noe pgr. av dette. Da må jeg slappe av til jeg blir bedre. Da er det ikke godt å være meg. Skulle ønske det var kun klikking og ikke hode-smerter jeg hadde. Har blitt så dårlig at jeg har kastet opp. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Drar liv i denne tråden eg. Det som skjer med min kjeve er at det kommer lyder når jeg spiser noe, men gjør ikke noe særlig vondt og merker ikke noe av det utennom at det lager litt knirke/knekke lyder. Lurte bare på om noen hadde noen råd som ikke har med å måtte gå til en lege eller noe slikt, noe jeg kan gjøre hjemme(daglig) for å bli kvitt lyden. Har holdt på slik så lenge jeg husker og er nå 25 år. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Har et lite problem som begynner å bli ganske så irriterende. Når jeg åpner munnen kommer det et klikk i venstre kjeveledd (har hatt det siden i sommer). Noen ganger er det bare et lite klikk mens andre ganger kan det virkelig smelle = O nesten litt skummelt Har det faktisk akkurat likt. Noen ganger smeller det som faen, andre ganger er det bare lave knekk, men blir likevel paranoid hvis jeg spiser blandt andre folk om de hører det og om jeg forstyrrer :!: Er sykt irriterende, har tenkt å ta det opp med lege/tannlege, men har tannlegeskrekk så kommer meg nok ikke frivillig dit på en stund. La oss starte : Landsforeningen for plagsomme kjevesmell Mål: Samle inn penger til foreningens medlemmer så alle en dag kan ta operasjon for å bli kvitt plagene Framgangsmåte: Bøssebæring, loddutsalg evt julebukk nå som jula nærmer seg hehehe :!: "Landsforeningen for plagsomme kjevesmell". Nå fikk jeg meg en god latter, ser for meg at jeg går rundt og samler inn penger Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Har det samme. Ikke nå. Men har hatt det et parr ganger. Nesten som jeg tygger bein. Lenke til kommentar
LasH Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Gå til tannlegen din og få en skinne som er tilpasset kjeven din. Denne tar du i munnen om kvelden og sover med. Hjalp for meg, etter noen ukers bruk så forsvant knikkingen, har ikke brukt den på 6 mnd nå, og har ikke merket noe til knekkingen Lenke til kommentar
Snooz Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Meget interessant tråd, hos meg er venstre side (selve leddet) veldig rart, det virker som det er mer løst og mer "utslag" både på gaping og slark sidelengs :S Hos meg startet kjeveproblemene under en diplomoppgave som var ekstreeemt stressende og helt kaos. Endte godt, men 4mnd med fryktbasert læring førte til at jeg fikk grisevondt i kjevemuskulatur og følte det bygde seg opp en spenning jeg kunne strekke ut (med fingrene i kjæften) evt så lærte jeg meg noen rare bevegelser hvor det endre med et "klikk" i kjeven. Det lindrer lite smerte, men gir (sikkert en illusjon) av at litt spenning er utløst. Om jeg åpner munnen kan jeg sverge på at venste ledd åpner seg raskere og går over i åpent stille tidligere (dvs om man tenker en senterlinje langs de to sentrale tennene så popper de ut i fra senterlinjen når munnen åpner seg, og så tilbake), før høyre side kommer rett etter. Jeg har nok selv gjort at kjeven klikker på kommando, det plager meg lite i perioder med lite stress, men perioder med mye stress blir kjipe. Kjevesmerter, anspent kjeve muskulatur, nakke, tinning og "trykk" rundt hodet som om noen har strammet et belte rund. Dette fører seff til at det er vanskelig å slappe av i sofa eller å få sove. Hvordan funker bittskinne? Hos meg føler jeg gjerne at det er digg å presse underkjeven opp og inn og tvinge muskulaturen til å slappe av. Snowboardbriller "montert" rundt hodet opp og ned slik at kjeven er permanent lukket gir også en digg følelse av lindring, men ser jo helt dust ut. Faktisk også å sette på snowboard briller baklengs under kjeven og oppover forbi ørene gjør at kjeven blir presset inn og opp slik at musklene slapper av. Etter dette slutter kjeven å knase og klikke en stund. (høres sikkert helt dust ut, men funker godt) Hos meg er det muskulaturen som er problemet, leddet gjør ikke vondt annet om jeg prøver ekstreme utstrekkinger. Fikk avslapnings tips av tannlege, disse funket dårlig da de var så simple. Gap opp, hold 15 sek, lukk 15 sek. Mulig jeg ikke har disiplinen til å gjøre det, men hos meg må det litt mer "strekkhjelp" til, desverre blir fjernkontrollen til tv'en bitt litt på da den er i digg bitestørrelse på tvers. (så får jeg kjørt immunforsvaret i samme slengen) Man blir ganske sliten av å ikke kunne rømme fra anspentheten i perioder, men heldigvis har jeg en sjelden gang ferie. Endret 2. desember 2008 av Snooz Lenke til kommentar
Gjest Guest_Lene_* Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Meget interessant tråd, hos meg er venstre side (selve leddet) veldig rart, det virker som det er mer løst og mer "utslag" både på gaping og slark sidelengs :S Hos meg startet kjeveproblemene under en diplomoppgave som var ekstreeemt stressende og helt kaos. Endte godt, men 4mnd med fryktbasert læring førte til at jeg fikk grisevondt i kjevemuskulatur og følte det bygde seg opp en spenning jeg kunne strekke ut (med fingrene i kjæften) evt så lærte jeg meg noen rare bevegelser hvor det endre med et "klikk" i kjeven. Det lindrer lite smerte, men gir (sikkert en illusjon) av at litt spenning er utløst. Om jeg åpner munnen kan jeg sverge på at venste ledd åpner seg raskere og går over i åpent stille tidligere (dvs om man tenker en senterlinje langs de to sentrale tennene så popper de ut i fra senterlinjen når munnen åpner seg, og så tilbake), før høyre side kommer rett etter. Jeg har nok selv gjort at kjeven klikker på kommando, det plager meg lite i perioder med lite stress, men perioder med mye stress blir kjipe. Kjevesmerter, anspent kjeve muskulatur, nakke, tinning og "trykk" rundt hodet som om noen har strammet et belte rund. Dette fører seff til at det er vanskelig å slappe av i sofa eller å få sove. Hvordan funker bittskinne? Hos meg føler jeg gjerne at det er digg å presse underkjeven opp og inn og tvinge muskulaturen til å slappe av. Snowboardbriller "montert" rundt hodet opp og ned slik at kjeven er permanent lukket gir også en digg følelse av lindring, men ser jo helt dust ut. Faktisk også å sette på snowboard briller baklengs under kjeven og oppover forbi ørene gjør at kjeven blir presset inn og opp slik at musklene slapper av. Etter dette slutter kjeven å knase og klikke en stund. (høres sikkert helt dust ut, men funker godt) Hos meg er det muskulaturen som er problemet, leddet gjør ikke vondt annet om jeg prøver ekstreme utstrekkinger. Fikk avslapnings tips av tannlege, disse funket dårlig da de var så simple. Gap opp, hold 15 sek, lukk 15 sek. Mulig jeg ikke har disiplinen til å gjøre det, men hos meg må det litt mer "strekkhjelp" til, desverre blir fjernkontrollen til tv'en bitt litt på da den er i digg bitestørrelse på tvers. (så får jeg kjørt immunforsvaret i samme slengen) Man blir ganske sliten av å ikke kunne rømme fra anspentheten i perioder, men heldigvis har jeg en sjelden gang ferie. Jeg sliter også med det samme problemet men vet liksom ikke hva jeg skal gjør...har vert hos legen utroligt mangen ganger fra før av pga andre problemer så føler meg som en lege holiker.. Hun kan ikke så mye så blir hele veien sendt til andre og punger ut på penger og ikke minst ventetid..slitr med smerte i kjeven i muskelaturen, vondt i nakken, skuldre, hals musklene strammer også seg, og det klikker på høyre siden av kjeven, er så utroligt irriterenes å gå slikt og ikke minst smertefullt!! Jeg prøver å slappe av men får det ikke til, jeg gaper helt opp slik at kjeven henger nedover, men det ser bare dumt ud visst jeg går slikt!! Sitter akkuratt nå med de problemene og hodeverken er helt grusomme..blir trøtte, vonde og sliten og kjenner det tærer utroligt mye på psyken min!! Lenke til kommentar
Dolt Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Jeg har opplevd litt klikking i kjeven, men ikke som noe permanent. Det som deriomot har plaget meg har vært at noen ganger når jeg gjesper så "revner", som om det er trommehinnen som deler seg i to, inne i øret også gjør det dritvondt i ca 2-3 min. noen som har opplevd det samme og som vet hva det er for noe? Får det bare på ett øre. Har ikke gått utover hørselen eller noe, og jeg er velsignet med dårlig hukomelse på sånne ting, så jeg glemmer at jeg har det intil det skjer igjen, husket at jeg har det av denne tråden Lenke til kommentar
r.giggs Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 hehe fikk det også litt før jul en gang. Skulle gispe og så sa det knekk. Ubehagelig følelse og så knakk det noe sinnsykt i kjeven ukene fremover, nå er det roet seg litt ned og jeg lever greit med det, men er kunn på venstresia og kun når jeg tygger maten på høyresiden av munnen. Altså at man får rotasjon mot klokka hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå