Bruktbilen Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 (endret) *Tips hentet fra andre sider* Tenkte jeg skulle starte en handy tråd der folk kan komme med råd angående det å få dugg i bilen. Kom gjerne med forslag, så kan jeg oppdatere posten, og nye spørsmål. Hvordan oppstår dugg på innsida av vinduet? - Kondensering på ruta kommer av at ruta er kald, og relativ fuktighet i lufta er høy. Når den kalde ruta kjøler ned lufta, greier ikke lufta å holde på vannet lengre, og du får fuktavsetting på den. Hvordan forhindre dannelse av dugg når man parkerer? - Legg en avis, eller pappbit(ca a4) på dashbordet før du låser bilen for natten. Avispapiret/pappbiten suger til seg fuktigheten ifra luften, mens luften i bilen avkjøles istedenfor at den avsettes på vinduene. Avisen/pappbiten bør byttes med gjevne mellomrom. - Kjøp en antidugg-klut eller spray som smøres på og poleres inn i ruta. - Sett et vindu på gløtt når du setter fra deg bilen. Fukt luftes da ut. Pass på at det ikke regner/snør inn i bilen, eller at noen kan bryte seg inn... - Ca 5 min før du stopper bilen slå av all varme og pøs på med kald luft da vil du kjøle ned ruta og kupeen og dermed null dugg. Hvordan forhindre dannelse av dugg når man kjører? - Dugging under kjøring kan unngås, hvis en fjerner pollenfilteret når vinteren setter inn, eventuelt bytt polenfilteret med et grovere. Et relativt tett filter fører til mere dugg på rutene. - Sett vifta i stilling opp mot vinduet og ha gjerne vinduet litt på gløtt. Hvis du går ut og inn av bilen og blir fuktig blir det lett dugg på vinduene. Dugg forsvinner selvom vinden som blåses ut er kald. - Husk å skjekk om du har på luftanlegget på resirkulering, dette skaper dannelse av dugg, men også bra for å hindre eksos inn i bilen i en tunnel. - Ta og spytt på ein fille å tørk så av ruta med filla. - Sett opp vinduet litt på gløtt når du starter bilen når det er kaldt og før det har begynt å komme varm luft. - For å fjerne dugg i bilen må den tørkes ut og holdes tørr. Pass alltid på at bryteren på vifteanlegget står slik at den tar luften utenifra, og ikke bare sirkulerer luften inni bilen. En fuktig bil er dessuten mer utsatt for elektronikk problemer og dårlig klima i kupeen. Endret 2. desember 2006 av Bruktbilen11 Lenke til kommentar
Excelsion Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 (endret) Jeg har en flunk ny bil, den dugger overalt hvis jeg ikke bruker AC. Sidevinduer, frontvindu alt. Slår jeg den på, forsvinner alt iløpet av sekunder. Så ett tips kan jo være å slå på AC? :-) Endret 3. desember 2006 av Excelsion Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Jepp, ACen "tørker" jo lufta, så selv på vinteren vil den fjerne dugg veldig effektivt. Det man kan merke på sommeren, hvis man har kjørt med AC hele dagen er at når kvelden kommer og du skrur av AC, så vil bilen dugge igjen og det kan lukte litt rart. Også da vil du fjerne dugg veldig raskt om du slår på AC. Hvorfor det blir slik er jeg ikke helt sikker på, noen som kan forklare? For du kan jo se "sporet" etter en bil med AC siden alt vannet som kondenserer drypper under den. Men det samler seg kansje litt vann også inni systemet i det du skrur det av? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 *mine innlegg* har et problem med dette i bilen til mamma.. Der får vi vann inn ved clutch pedalen, hvor kan dette vannet komme fra? Dette spesielt når vi tar en venstre sving, og det regner/har regna.. Det er tydlighvis et sted vannet blir liggende og lure. Tips? Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Har store problemer med dugg i min bil også. Har hatt alle 4 vinduene åpne i noen dager nå når bilen har stått i garasjen, og ser ut som all vann er dampa ut. Men takk for tipsene. Skal huske de når det dugger igjen. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Bra tips dette - har selv brukt 'avkjøl-rutene-opplegget' på vinterstid i gamle biler med gode resultater - for å unngå at det danner seg is på innsiden. Varmeapparatet på kaldt og gjerne opp med et par vinduer det siste halvminuttet før du parkerer for å få luftet ut mest mulig varme gjør faktisk *stor* forskjell når det gjelder dannelse av dugg og dermed is på innsiden. Lenke til kommentar
triumphadler Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Jepp, ACen "tørker" jo lufta, så selv på vinteren vil den fjerne dugg veldig effektivt. Det man kan merke på sommeren, hvis man har kjørt med AC hele dagen er at når kvelden kommer og du skrur av AC, så vil bilen dugge igjen og det kan lukte litt rart. Også da vil du fjerne dugg veldig raskt om du slår på AC. Hvorfor det blir slik er jeg ikke helt sikker på, noen som kan forklare? For du kan jo se "sporet" etter en bil med AC siden alt vannet som kondenserer drypper under den. Men det samler seg kansje litt vann også inni systemet i det du skrur det av? 7413938[/snapback] Jeg får også dugging etter at jeg har slått av AC. Men hvis jeg kjører en stund uten AC blir jeg kvitt duggen. Så det er tydelig at det er igjen fuktighet i systemet etter at AC er slått av. Dårlig lukt blir man bli kvitt ved å rense anlegget. Det beste er å få et verksted til å rense det. Lenke til kommentar
automat Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Vinterstid så er fuktigheten i lufta ute lav ( lufta er kald og kan ikke holde noe særlig på fuktigheten, det blir derfor lett dogg) . Når denne lufta blir varmet opp ( feks gjennom varmeapperatet i bilen) vil den relative luftfuktigheten bli veldig lav, og lufta egner seg godt til å unngå dogg på ruta. Det er viktig at luftinntaket er fra utvendig luft. Det kan lett bli dogg hvis luftinntaket henter luft inni bilen( noe en ofte gjør i tunneler). Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Grunnen til at A/C fjerner dugg effektivt: luftanlegget i de fleste biler er bygget opp på en slik måte at lufta som kommer inn passerer kjøleenheten i systemet først og så forbi varmeregisteret og videre inn i bilen. Lufta blir da først kjølt ned for så å bli varmet opp igjen. Evnen luft har til å ta opp fuktighet avhenger av tempraturen. kald luft opptar lite fuktighet, mens varm luft tar opp mye mer fuktighet. Det som skjer er at lufta "slepper" vannet når den blir kjølt ned, og den samme lufta har da en bedre evne til å ta opp fuktighet når den blir varmet opp igjen. Kondensvannet en kan se under en bil med A/C er vannet som lufta "slepper"fra seg. En forutsetning for at tipsene ovenfor skal virke, er at bilen ikke tar inn vann. Hvis dette er tilfelle, så vil det nesten være nytteløst å få en duggfri bil. Kjenn etter fuktighet under mattene og i bagsjerom Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Grunnen til at A/C fjerner dugg effektivt: luftanlegget i de fleste biler er bygget opp på en slik måte at lufta som kommer inn passerer kjøleenheten i systemet først og så forbi varmeregisteret og videre inn i bilen. Lufta blir da først kjølt ned for så å bli varmet opp igjen. Evnen luft har til å ta opp fuktighet avhenger av tempraturen. kald luft opptar lite fuktighet, mens varm luft tar opp mye mer fuktighet. Det som skjer er at lufta "slepper" vannet når den blir kjølt ned, og den samme lufta har da en bedre evne til å ta opp fuktighet når den blir varmet opp igjen. Kondensvannet en kan se under en bil med A/C er vannet som lufta "slepper"fra seg. En forutsetning for at tipsene ovenfor skal virke, er at bilen ikke tar inn vann. Hvis dette er tilfelle, så vil det nesten være nytteløst å få en duggfri bil. Kjenn etter fuktighet under mattene og i bagsjerom 7576412[/snapback] Tenk dere at dere puster varm pust på en kald rute så ser dere at fuktigheten henger igjen på ruta og renner ned. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2007 Av en eller annen grunn så har jeg hatt en del problemer med rimdannelse i bilen, har ikke hatt det før i vinter, men de siste dagene så har det blitt enormt med rim inni bilen, men ikke noe utenfor. Prøvde å holde bilen kald før jeg parkerte, men det gikk ikke, ble bare masse rim av det. Skal jeg ta mye varmluft før jeg drar? Skal jeg skru av resirkuleringen i bilen før jeg drar fra bilen? Jeg har litt fukt i bilen selvsagt, mest pga. snø som kommer på matta, men det er ikke betydelig mye. Noen tips? Need help :| Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Lån en kupevarmer, og tørk ut all fuktighet i bilen en natt, så fortsetter du med kaldluft-før-du-parkerer-trikset. Det løste rimproblemet mitt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå