Gå til innhold

Kjøring av MPlayer i konsoll

Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd noen ganger at ved å kjøre mplayer i konsoll i stedet for i X går raskere(ytelse), men jeg har fått noen problemer med dette.

1. Selv om jeg får startet filmen i fullskjerm blir ikke selve bildet strukket over helle skjermen. Den opprinnelige oppløsningen til filmen blir brukt. Så filmen vises bare midt på skjermen, mens resten er tomt. Hvordan får jeg strukket bildet slik at det dekker hele skjermen(med rett aspect ratio) slik jeg har muligheten i X?

2. Ved spilling av film med MPlayer i konsoll får jeg ikke mulighet til å hoppe over til X(CTRL+ALT+F7), når jeg har filmen på pause. Jeg er nødt til å lukke ned MPlayer først før jeg kan gå tilbake til X. Er det en løsning for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Dette husker jeg var problem for meg i de gode gamle dager da jeg var ny. Fant vel ut at jeg kunne legge til -zoom for å fikse dette. Så hvis du vil starte en film i fullscreen kan du da skrive:

mplayer -zoom -fs filmen.min.avi

2. Kan du ikke bare kjøre filmen og det andre du skal bruke i X på forskjellige skrivebord? Slik at du bare kan bytte ved hjelp av hurtigtaster feks ctrl + (1 2 3 4) for de forskjellige skrivebordene?

Jeg har alltid brukt mplayer i konsole da jeg syns det er lettere å skrive 'mplayer fil.avi' enn å jokke rundt med musa til du finner rett mappe. As I type ser jeg på HL2 speedrun på skrivebord 3 i fullscreen, har irc og gaim komunikasjon i gang på skrivebord 1 og diskusjon.no oppe på skrivebord 2. Må vel være letteste løsning?

edit: -, ikke -- i zoom

edit2:

-fs              fullscreen playback (or -vm, -zoom, details in the man page)

med andre ord, så finner du sikkert også mye hjelp i man mplayer

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Siden jeg kjører på en gammel Pentium 2, 300MHz PC er det enkelte filmer som kjører dårlig i X(hakker endel). Har opplevd at de kjører bedre i konsoll. Hvorfor vet jeg ikke.

Edit: Får ikke -zoom til å virke. Bruker den sammens med -fs, men det skjer ingenting. Bildet blir kke noe større. Det blir det samme med og uten -zoom

Leste gjennom man, men fant ikke ut stort angående zoom.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

I konsoll kan jeg kjøre film uten hakking, men ved kjøring i X må jeg øke prioriteten på prosessen for at det ikke skal hakke. Skjønner ikke hvorfor det er slik forskjell.

Når jeg lukker ned alle programmer som kjører i X og så kjører MPlayer i X så blir ytelsen bedre, men ved kjøring i konsoll slipper jeg å lukke Xprogrammene.

Men hvorfor er det slik at når jeg kjører MPlayer i konsoll så er det ikke mulig å hoppe over til X uten å lukke ned MPlayer? Det er ikke et slikt problem ved kjøring av andre programmer i konsoll.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
jeg hadde også samme problemet, selv om jeg forstørret vinduet var selve bildet like stort. Fikset det slik:

gedit /home/alex/.mplayer/config

og la til

zoom=yes

og lagret. Det gjorde susen :)

7410641[/snapback]

Min config fil var tom, men la til zoom=yes. Det hadde ingen effekt på størrelsen av filmbildet.

Lenke til kommentar
I konsoll kan jeg kjøre film uten hakking, men ved kjøring i X må jeg øke prioriteten på prosessen for at det ikke skal hakke. Skjønner ikke hvorfor det er slik forskjell.

Er ikke så rart, framebuffer krever ikke så mye i forhold til X (men etter min mening ikke verdt det da kvaliteten er elendig i forhold til X).

Men hvorfor er det slik at når jeg kjører MPlayer i konsoll så er det ikke mulig å hoppe over til X uten å lukke ned MPlayer? Det er ikke et slikt problem ved kjøring av andre programmer i konsoll.

Fordi den bruker framebuffer, som tar over hele terminalen.

Prøv deg heller fram i X med forskjellige kommandoer. -cache -framedrop etc. Er også fordel å ha et kort med DRI.

Har selv en P2 (celeron) 300mhz. Her kjører det meste perfekt (ingen framdrop osv). Skjermkortet er Rage128.

EDIT: Skalering kan du gjøre med vf=scale=størrelse, merk at dette bruker CPU-kraft og kan forverre ytelsen.

Endret av olear
Lenke til kommentar
jeg hadde også samme problemet, selv om jeg forstørret vinduet var selve bildet like stort. Fikset det slik:

gedit /home/alex/.mplayer/config

og la til

zoom=yes

og lagret. Det gjorde susen :)

7410641[/snapback]

Min config fil var tom, men la til zoom=yes. Det hadde ingen effekt på størrelsen av filmbildet.

7410659[/snapback]

ok, rart. cfg filen min var også tom (faktisk eneste som er i den enda), men det funket for meg.

Lenke til kommentar

Er ikke så rart, framebuffer krever ikke så mye i forhold til X (men etter min mening ikke verdt det da kvaliteten er elendig i forhold til X).

7410666[/snapback]

Er kvaliteten på bilde bedre i X enn i Konsoll? Jeg har ikke merket noe på bildekvaliteten.

Lenke til kommentar
Jeg har opplevd noen ganger at ved å kjøre mplayer i konsoll i stedet for i X går raskere(ytelse), men jeg har fått noen problemer med dette.

1. Selv om jeg får startet filmen i fullskjerm blir ikke selve bildet strukket over helle skjermen. Den opprinnelige oppløsningen til filmen blir brukt. Så filmen vises bare midt på skjermen, mens resten er tomt. Hvordan får jeg strukket bildet slik at det dekker hele skjermen(med rett aspect ratio) slik jeg har muligheten i X?

2. Ved spilling av film med MPlayer i konsoll får jeg ikke mulighet til å hoppe over til X(CTRL+ALT+F7), når jeg har filmen på pause. Jeg er nødt til å lukke ned MPlayer først før jeg kan gå tilbake til X. Er det en løsning for dette?

7410093[/snapback]

Har aldri prøvd å kjøre mplayer i konsoll (bortsett fra aalib, men det er ikke akkurat mer effektivt...), men prøv å lek med hvilken -vo du bruker. Dersom du har mplayergui kan du prøve å sette video output til xv, da skulle den kunne skalere i HW dersom maskina støtter det, ellers i software, eller bare X11 (software-skalering, langsomt)

Lenke til kommentar

# .mplayer/config
vo=xv,x11
ao=alsa,oss,sdl,null
vm=no
vf=screenshot
cache = 2048
stop-xscreensaver=yes
#framedrop=yes
#vfm=ffmpeg

Merk "vo=xv"; xv (x video) er som kyrsjo sa, hardwareakselerasjon, og hvis driveren din støtter det så skjer skalering automatisk ved fullskjermmodus og størrelseendring av vindu.

x11 er softwaredriveren, den støtter skalering bare hvis zoom er på og er treg uansett hvilken maskin du har.

Hvis ikke xv virker så kan du også prøve sdl og se om den er raskere enn x11.

lek også med framedrop=yes, hardframedrop=yes og ao=sdl

Har du opengl så kan du prøve vo=gl eller vo=gl2, disse burde være raske hvis du f.eks har nvidiadrivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...