Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

merkelige problemer med ny hw

Anbefalte innlegg

Oppgraderte maskinen min for et par dager siden, men får den ikke til å fikse windows.

Hardware:

hovedkort asus p5v-vm dh

cpu intel core 2 duo 6400

minne 1024 mb kingston ddr2 4200

skjermkort xforce geforce 7900 gt

nec dvd/rw dual ide

gammel hw, som funket glimrende fra før

northq 450w strømforsyning

3 ide-disker

1 sata disk

Så... nå sliter jeg altså med å få inn windows.

Jeg prøvde først å legge inn xp 64bits, men får feilmeldinger under install. Diverse filer mangler, må bare avbryte, og prøve på nytt. Tror egentlig ikke det er en feil med cd.

Prøvde så vista rc2, som jeg fikk lagt inn, til tross for at det tok en evighet. Her kom problemene først da jeg skulle logge inn første gang. Da kræsjer diverse windows services med en gang, og det er bare å gi opp...

Etter en del innloggingsforsøk, fikk jeg beskjed om å legge inn vista på nytt. Jeg prøvde det, men neeeida, da feilet det også, fikk beskjed om at en del av filene som burde kopieres, ikke ble med, og at install måtte avbrytes (skal nevnes at jeg formaterte i mellom).

Trodde først at det var pga varmeproblemer på cpu, fordi maskinen ikke orket å gå mye lengre enn bios etter en omstart. Men når jeg lot den stå noen minutter, startet den alltid. La derfor på litt ekstra kjølepasta og sørget for at vifta sitter godt. Samme problemet med install både av vista og xp nok en gang. (Skal nevnes at den vista-dvden har fungert fint før...)

Så, nå lurer jeg på hva som kan være problemet. Kan det være hovedkortet? Googlet litt og fant en annen som har store problemer med det... http://www.ciao.co.uk/ASUS_P5V_VM_DH__Review_5612101

Eller må jeg virkelig ha mer enn 450w? Et nettsted som beregner energibehov mente at litt over 300 w burde være nok.

Help please? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det ser ut som om du har prøvd med flere versjoner av Windows så kan du jo alltids prøve å starte maskinen med f.eks. Ubuntu live CD.

Den installerer ingenting om du ikke vil, men du får testet om maskinen funker for å utelukke at det er PSUen. Og hvis du velger å brenne ut en Ubuntu live CD så følger det med ett program som heter Memtest som tester minnet for feil. Kan være lurt å prøve. Ubuntu kan lastes ned her.

Håper det hjelper deg med å komme ett skritt videre!

Lenke til kommentar

Heisann, og takk for tipset.

Dessverre fikk det meg ikke særlig nærmere en løsning.

Hadde en original ubuntu live cd liggende (5.1), og kjørte opp denne. Med den nye dvdbrenneren, fikk jeg en feilmelding om problemer med cd-rom integrety. Fikk likvel kjørt videre, og det gikk bra frem til den skulle starte X, da kræsjet bare alt.

Prøvde så med min gode gamle creative dvd-spiller i stedet, og fikk ingen feil før den skulle starte x, da kræsjet det igjen.

Prøver nå å legge inn vista via den gode gamle creative-spillern, men tror ikke det kommer til å virke.

64 bits xp cd-en vil ikke boote på den gamle creative-spilleren, aner ikke hvorfor, det virker som om den ikke skjønner at den har en cd i...

Installeringen på vista står og henger rett som det er, men den går videre... mener ikke at det var slik da jeg la det inn på macbooken min

Lenke til kommentar

Hmm, jeg fikk jo faktisk inn vista rc2 nå, og det så ut til å kjøre helt greit. Eneste problemet var at jeg fikk en merkelig feilmelding før jeg kom til dit jeg må velge et brukernavn. Tror det har noe med minnet å gjøre...

Fikk også feilmelding med masse tall og x-er i da jeg prøvde å legge inn live messenger. Men fikk lagt inn ny skjermkortdriver og 3dmark 2006, før jeg tok en restart.

Vel... etter restart ble det bare blåskjerm når vista booter.

Hurra...

Kan kanskje fikses ved å gå i safe mode, og fjerne skjermkortdriverne, men har ikke prøvd det helt enda, for jeg tror ikke hovedproblemet ligger der.

Jeg slo av quick boot i biosen, så den prøver en del mer testing.

Etter at den detekterer cpu, teller den opp minnet, og den sier "OK".

Så detekterer den ide-enheter, men etterpå kommer overraskelsen.

Mem test failed.

Når det står ok lengre oppe...

Noen som er enig i at det kan være minnebikken? Har bare en, så det er vanskelig å teste :)

Fikk ikke kommet meg inn i ubuntu for å kjøre memtest.

Lenke til kommentar

Jeg mener at man kan velge memtest i første bildet som kommer opp når CDen har lastet :shrug: Men jeg har bare prøvd med nyere versjoner 6.06/6.10

Du kan jo alltids prøve å bare laste ned Memtest for så å brenne det ut. Filen er på bare ~1.7MB så jeg tror at man kan boote den fra en minnepinne, hvis ikke så er det bare å brenne den på en cd.

Lenke til kommentar
Har kjørt memtest nå, den ga ingen errors.

Har da bestemt meg for å stikke å klage på hovedkortet i morgen. Kan ikke finne noen annen forklaring.

7417227[/snapback]

Har du muligheter til å øke volten på minnebrikkene?

Hvilken type og merke er de?

Lenke til kommentar

Minnebrikken er 1 x 1024 mb ddr2 pc 4200 fra kingston, stod forsåvidt i første posten.

Leverte inn maskina på datakjeden i dag, siden jeg har kjøpt de fleste delene der. Forklarte problemet.

Fikk den tilbake, med beskjed om at de også synes den oppførte seg merkelig. Så prøvde de med en annen minnebrikke, og fikk lagt inn windows, og fikk kjørt fint. Så prøvde de igjen med min minnebrikke, og det så ut til å fungere bra.

Men vel, jeg har fremdeles akkurat de samme problemene. BLIR GAL!

Jeg skulle hatt en minnebrikke å teste med selv...

Vurderer nesten å kjøpe en til, for å se om den fungerer. Hvis det fungerer med kun den, så vet jeg at den første er tullete. Hvis deet ikke fungerer med kun den, så er det hk...

Lenke til kommentar

akkurat nå sitter jeg og prøver å legge inn en annen windows versjon, sånn for ørtende gang... Det er slik at jeg i biosen finner en parameter som heter CAS? Og den bør jeg passe på at er 4?

*prøve etterpå*

CAS stod på autodetektert 4 den, det er vel bra.

Det som ikke virket like bra for min del, var at frekvensen stod på 66mhz. Jeg skrudde den til 533 :)

Det hjalp dessverre lite, maskinen går bare til boot 1/3 ganger nå også. Altså, misforstå meg riktig, den starter alltid opp. Men etter biosen er ferdig med sitt, og den skal finne noe å boote fra (hdd eller cd-rom) blir den bare stående...

Det sier også mem test fail i bios etter detektering av ide-enheter 2/3 ganger.

Lenke til kommentar

Hmm, fikk byttet ram-brikke, og det ser ut til å gjøre susen. Det eneste som ikke fungerer nå er wmp 11 i vista, men det kan sikkert ha en annen grunn.

Før jeg måtte på jobb rakk jeg bare så vidt å teste. Det merkelige var at jeg fikk skikkelig masse artifacts ved kjøring av 3dmark eller counter-strike. Skal prøve igjen når jeg kommer hjem, med andre drivere. Noen som har erfaring med nyere nvidia geforce kort i vista? (rc2, lastet ned driver for ferdig vista).

Skal jeg eventuelt prøve beta-driverne for vista rc1?

Ellers tester jeg driverne som følger med vista rc2...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...