Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

spørsmål om inet og prosessorer

Anbefalte innlegg

1: Finnes det noen form for program som jeg kan se hva for programmer på pcen min som bruker deler av linja mi?

2: er det sant at windows xp dreper litt av inetlinja eller er det bare bs?

3: prosessor spørsmål:

Er det sånn at en core 2 dual fra feks intel på 1.8 gig er raskere enn en vanlig p4 på ca 3 gig??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Jeg vet at en del brannmurer viser hvilke programmer som bruker internettlinjen. Jeg har nesten bare erfaring med Zonealarm, og der vises det hvilke programmer som bruker internett.

Problemet med Zonealarm er at det er 4-5 bokser hvor programmene vises, og når de er fylt opp tror jeg den ikke viser eventuelle flere programmer som skulle begynne å bruke linjen... Den viser heller ikke hvor mye av linjen hvert program bruker, men bare hvor mye av linjen som brukes totalt.

Jeg er sikker på at det burde finnes flere gode programmer som kan vise denne informasjonen bedre. Du kan prøve å søke etter "Internet Surveillance", "Internet Watcher", eller noe i den duren.

2. Windows XP har noen programmer som bruker litt av linjen, men jeg tror dette er veldig minimalt, og burde ikke påvirke ditt valg av operativsystem. Jeg har ihvertfall ingen erfaring med at det kan merkes, og har aldri hørt noe sted om at folk har hatt problemer med at de får mindre linjekapasitet.

Jeg vet ikke noe mer om dette emnet, men du kan prøve å søke på f. eks. "Windows XP internet connection usage" eller noe lignende.

3. Jeg har hørt noe om at i programmer som ikke er optimalisert for dobbeltkjerne, kan enkeltkjerneprosessorer være raskere. Men de nyere prosessorene er de du burde satse på, og selv om dobbeltkjerneprosessorer har mindre Ghz pér kjerne, har de større cache, og det gjør dem veldig raske i forhold til enkeltkjerneprosessorer med tilsvarende Ghz. Og siden det er to kjerner, vil den samlede Ghz'en bli 3,6 Ghz, hvis hver kjerne er 1,8 Ghz (men som sagt må begge kjernene utnyttes i applikasjonen du bruker, for at kraften skal komme fram).

Etter hva jeg ser, vil alle, som kjøper ny pc nå til dags, ha dobbeltkjerneprosessorer.

Mvh., Saruronny.

Edit: Jeg fant en skirveleif!

Endret av Saruronny
Lenke til kommentar

Så da siden jeg hovedsaklig bruker pcent til å spille med kan jeg like greit kjøpe en singecore prosessor da?

og skal se hva jeg finner på goooooooooooogle jeg :D

skrivefeil er til for å rettes akkurat som regler er til for å brytes!

Lenke til kommentar
Så da siden jeg hovedsaklig bruker pcent til å spille med kan jeg like greit kjøpe en singecore prosessor da?

og skal se hva jeg finner på goooooooooooogle jeg :D

7410103[/snapback]

Hvis du tenker å spille nyere og framtidens spill, er det dobbeltkjerneprosessorer som gjelder. Dobbeltkjerneprosessorene er uansett lynraske til å spille alle eldre spill (det er jo helt nye prosessorer!). Jeg ville ikke ha kjøpt en enkeltkjerneprosessor, om jeg var deg.

Du finner sikkert masse tråder og tester om hva som lønner seg å ha av enkeltkjerne eller dobbeltkjerne. Søk etter "single core vs dual core", f. eks.

Jeg tok selv å søkte på dette nå, og artiklene jeg fant var litt gamle. De favoriserte enkeltkjerneprosessorer for spilling, men nå for tiden kjøper jo veldig mange Intel Core 2 Duo, og det er ikke tvil om at dobbeltkjerne er fremtiden. Men du kan jo se hva som lønner seg i forhold til prisen.

skrivefeil er til for å rettes akkurat som regler er til for å brytes!

7410103[/snapback]

Det spørs hvilke regler man snakker om ;).

Mvh., Saruronny.

Edit: Jeg fant enda en skirveleif.

Endret av Saruronny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...