Gå til innhold

SUSE eller Fedora Core?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vil nå satse på å bruke mer linux enn whinedos og jeg lurer da på hvilken distro jeg skal velge. Jeg har brukt litt Suse 8 tidligere med KDE, men jeg ser på meg selv som en nybegynner i linux, med med generelt meget gode datakunnskaper.

Er åpen til å prøve Gnome (noen som har innspill på hvilken som er best? Nyeste gnome har jo 3D desktop støtte, har KDE dette?.

Jeg kommer mest sannsynlig til å virtualisere windows i linux til tider, noe som er kjekt å ha med i beregningen. Fedora Core har jo fått en stor brukergruppe og virker som en god distro, så hvilken synest dere brukere om hvilken av distroene jeg skal velge? (er åpen for andre distroer enn de jeg har foreslått)

Har forresten en HEL80 laptop med Core Duo, med intel brikkesett og wlan og Nvidia grafikkort.

Vet dere om noen gode quickstart guider til linux forresten? (vil blant annet lære mange terminalkommander)

Takker for svar!

Mvh,

Kjetil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke verre en å bare laste ned begge og prøve de :)

Selv kan jeg anbefalle Ubuntu som har fått en gigantisk stor brukergruppe og med meget gode og enkle guider som kan hjelpe deg med det aller meste du lurer på.

Har på følelsen av at en stor del av forumbrukerene her inne bruker (eller har brukt) Ubuntu.

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg vil nå satse på å bruke mer linux enn whinedos og jeg lurer da på hvilken distro jeg skal velge. Jeg har brukt litt Suse 8 tidligere med KDE, men jeg ser på meg selv som en nybegynner i linux, med med generelt meget gode datakunnskaper.

Er åpen til å prøve Gnome (noen som har innspill på hvilken som er best? Nyeste gnome har jo 3D desktop støtte, har KDE dette?.

Jeg kommer mest sannsynlig til å virtualisere windows i linux til tider, noe som er kjekt å ha med i beregningen. Fedora Core har jo fått en stor brukergruppe og virker som en god distro, så hvilken synest dere brukere om hvilken av distroene jeg skal velge? (er åpen for andre distroer enn de jeg har foreslått)

Har forresten en HEL80 laptop med Core Duo, med intel brikkesett og wlan og Nvidia grafikkort.

Vet dere om noen gode quickstart guider til linux forresten? (vil blant annet lære mange terminalkommander)

Takker for svar!

Mvh,

Kjetil.

7408795[/snapback]

Både Gnome og Kde har støtte for beryl(3D effekter)

Lenke til kommentar

Takker for link og forslag til distro! Jeg har prøvd Ubuntu live og det er noe jeg ikke liker med Ubuntu-konseptet uten at jeg kan sette fingeren på hva...så hvis man utelukker ubuntu, hva sitter man igjen med da?

Og hvor brukervennlig er 3D funksjonaliteten i KDE? Jeg har kun sett eksempler med 3D i bruk i Gnome, så jeg lurer på hvordan dette fungerer i KDE..

Lenke til kommentar
Ubuntu har som sagt en enorm brukermasse, og er veldig nybegynnervennlig.

7409215[/snapback]

Enorm i forhold til hva? Windows? Andre distroer?

7409781[/snapback]

Det er nok andre distroer.

Uansett meiner eg at du bør velge vekk SUSE siden dei har inngått ein avtale med Microsoft! Sånn gjer ein berre ikkje!

Lenke til kommentar

Uansett meiner eg at du bør velge vekk SUSE siden dei har inngått ein avtale med Microsoft! Sånn gjer ein berre ikkje!

Har de det? Det virker jo litt blasfemisk :p...men kan være positivt med tanke på dualboot

Endret av -Codeman
Lenke til kommentar
Ubuntu har som sagt en enorm brukermasse, og er veldig nybegynnervennlig.

7409215[/snapback]

Enorm i forhold til hva? Windows? Andre distroer?

7409781[/snapback]

Det holder da å si at brukermassen er enorm. Bør ikke være til sammenligning med noe.

Men uansett så var det nok i forhold til andre distroer jeg mente.

Lenke til kommentar

Har de det? Det virker jo litt blasfemisk :p...men kan være positivt med tanke på dualboot

7410230[/snapback]

Hvorfor er det posotivt for dualboot da det virker uansett?

Lenke til kommentar

7410230[/snapback]

Hvorfor er det posotivt for dualboot da det virker uansett?

7411213[/snapback]

Dual Boot fungerer ikke skikkelig på Windows sin side, legger du inn windows på master disken og linux på slave vil pcen boote rett inn i Windows, å det er nesten ikke mulig å legge linux til i boot.ini fila i windows, hvis derimot linux er på masteren får du somregel valget om å boote til Windows eller linux

Lenke til kommentar
Dual Boot fungerer ikke skikkelig på Windows sin side, legger du inn windows på master disken og linux på slave vil pcen boote rett inn i Windows, å det er nesten ikke mulig å legge linux til i boot.ini fila i windows, hvis derimot linux er på masteren får du somregel valget om å boote til Windows eller linux

7428168[/snapback]

så lenge du innstallerer Windows først vil innstalasjonsprogrammet til distroen du bruker finne denne og innstallere en bootloader. I bootloaderen kan du velge om du vil bruke Windows eller Linux.

edit: Jeg har selv brukt diverse utgaver av Suse og synes dette er ganske brukervennlig. Eneste problemet jeg har støtt på er innstalasjon av driver til skjermkortet mitt... og når det først blir knotete i Linux så tar det tid å få orden på tingene.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Takker for svar!

Mvh,

Kjetil.

7408795[/snapback]

Har skrevet en liten guide om hvordan du skal innstalere og konfigurere Fedora Core 6 for generel bruk, kan være verdt å ta en titt her.

Lenke til kommentar
Har aldri sakt noe om og bruke windows sin boot.ini fil, tror du virkelig microsoft vil gjøre det mulig og boote windows noen gang?

7429254[/snapback]

Den der sleit jeg med å forstå. Microsoft lar deg boote Windows :p, åja hvis det var å boote Linux fra NT Loaderen så går også dette an.

Lenke til kommentar
Om man ser vitsen vet jeg ikke. Det må være opp til hver enkelt. Det er jo for de av dem som prøver Linux og hverken liker Lilo eller Grub.

7433225[/snapback]

Du må fortsatt bruke LILO eller GRUB - eneste forskjell er at en av disse da må installeres på et annet sted enn MBR.

Jeg ser ikke det store poenget. GRUB gruser jo NT loadern :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...