Unreal Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Heisann. Er for tiden på leting etter komponenter til en server/media PC, som jeg skal bruke til litt av hvert. Som prosessor så hadde jeg tenkt på en Intel Pentium D 820 prosessor, som da kjører på en busshastighet på 800 MHz. Er det ikke slik at RAMen i en PC burde kjøre på samme hastighet som bus'en på CPUen, for optimal ytelse? At jeg altså burde gå for DDR2 PC6400 RAM? Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 ramen burde kjøre samme hastighet som FSB som jeg tror er 266 på den prosessoren da burde du ha minne som er raskere enn 532mhz. Det er ikke noe problem om minnet kjører litt raskere enn prosessoren. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Hvis det ikke er utenfor budsjettet ditt burde du gå for en Core2Duo som utvikler mye mindre varme enn en D820 og er dermed lettere å kjøle ned. Lenke til kommentar
Fantasy6 Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Hvis det ikke er utenfor budsjettet ditt burde du gå for en Core2Duo som utvikler mye mindre varme enn en D820 og er dermed lettere å kjøle ned. 7423807[/snapback] Og yter mye bedre! To veldig viktige faktorer når det kommer til valg av datakomponenter Lenke til kommentar
Unreal Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 ramen burde kjøre samme hastighet som FSB som jeg tror er 266 på den prosessoren da burde du ha minne som er raskere enn 532mhz. Det er ikke noe problem om minnet kjører litt raskere enn prosessoren. 7413445[/snapback] Er FSBen på denne CPUen altså 266 MHz? Hvorfor skriver de 800 MHz på produktbeskrivelsen da Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Er FSBen på denne CPUen altså 266 MHz? Hvorfor skriver de 800 MHz på produktbeskrivelsen da 7426429[/snapback] En Intel-prosessor har FSB (referanseklokke for minne og CPU) som er en fjerdedel av overføringsraten. 200 MHz tilsvarer altså 800 MegaTransfers pr sekund. Jeg anbefaler også at du går for Core 2 istedenfor. De CPUene er kraftigere og kjøligere. De har 266 (1066) MHz FSB, så jeg ville ihvertfall gått for DDR2-533 (PC5300/PC5400). Dyrere og bedre RAM vil gi litt høyere ytelse selv om du ikke klokker FSB og CPU, men ikke mye høyere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) @Trådstarter: Dersom du er på budsjett.. bør du heller vurdere en Pentium D fra 900-serien.. f.eks. en 915, 920 eller 930... Såfremt du får tak i en billig (f.eks. som min 915 til kr. 750). Her er demonstrasjon på hvor mye bedre Core 2 Duo er enn Pentium D. Cut&Paste fra PCMArk04 for [email protected] mot [email protected].. samme skjermkort. Høyeste score er for 915D'n.. Legge merke til hvilke tester hvor "rå speed" teller (encryption/decryption), mens der hvor CPU arkitektur teller mest (f.eks. grafisk subsystem) er resultatet lite flatterende for Pentium D. Endret 4. desember 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 FSB-en til Intel er quad-pumped, dvs at den sender data fire ganger per klokkesyklus. Før evt overklokkingshensyn trenger man ikke mer enn pc4200 minne for Core2Duo prosessorer. Kjappere ram gir liten ytelelsesøkning - kanskje 5%? Overklokking av Core2Duo prosessorer krever høykvalitetsram pga svært godt overklokkingspotensiale Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Er FSBen på denne CPUen altså 266 MHz? Hvorfor skriver de 800 MHz på produktbeskrivelsen da 7426429[/snapback] En Intel-prosessor har FSB (referanseklokke for minne og CPU) som er en fjerdedel av overføringsraten. 200 MHz tilsvarer altså 800 MegaTransfers pr sekund. Jeg anbefaler også at du går for Core 2 istedenfor. De CPUene er kraftigere og kjøligere. De har 266 (1066) MHz FSB, så jeg ville ihvertfall gått for DDR2-533 (PC5300/PC5400). Dyrere og bedre RAM vil gi litt høyere ytelse selv om du ikke klokker FSB og CPU, men ikke mye høyere. 7426540[/snapback] Core2 Duo-prosessorene er overlegne de gamle Pentium D-prosessorene. Å bruke penger på en Pentium D vil i dag være å kaste penger ut av vinduet. Anandtech kom med en svært grundig test av Core2-prosessorene, og Pentium D fikk grisebank. I flere tilfeller var E6300, den "tregeste" Core2-prosessoren raskere enn Pentium XE 965, den raskeste Pentium-prosessoren som noen gang ble laget. E6600, E6700 og X6800 var raskest i alle deltester. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Såfremt det skal kjøpes nytt.. så har du rett "Stigfjel".. og/eller ikke har noen interesse for klokking/hardware generelt. I motsatt tilfelle... du får tak i ett P5WD2 Premium for kr. 450.. en 915D for 750.. og synes det er morro med vannkjøling/klokking.. så er ett slikt system billig moro. Core 2 Duo er fullstendig overlegen ja, .. men både CPU... og ikke minst *gode* (klokke)hovedkort og klokkevennlig DDR2-brikker koster det mangedoblete av ett billig/brukt Pentium D system. Har du penger til ett komplett/bra COre 2 Duo oppsett.. da er valget enkelt.. Endret 5. desember 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå