Leifen18 Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 (endret) Jeg er jo bare nødt til å lure her. Det gjelder Eizo 22.2" LCD ColorEdge CG220K. Finnes det overhodet noe argument for å kjøpe denne 22,2" skjermen for 40.000 norske kroner? Hva gjør denne over 10x bedre enn en annen 22" skjerm? Endret 2. desember 2006 av Leifen18 Lenke til kommentar
Rasjonell Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Jeg er jo bare nødt til å lure her. Det gjelder Eizo 22.2" LCD ColorEdge CG220K. Finnes det overhodet noe argument for å kjøpe denne 22,2" skjermen for 40.000 norske kroner? Hva gjør denne over 10x bedre enn en annen 22" skjerm? 7408599[/snapback] Det er en proffskjerm for folk som arbeider med grafikk og animering, folk som ser forskjell på ting vi andre ikke gjør. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Jepp, det er en veldig spesiell skjerm, rettet mot et velsig spesielt marked. Vanlige folk bør styre unna. Dette er en skjerm for grafikere, profesjonelle fotografer osv som krever ekstremt korrekt fargegjengivelse. Se f.eks Eizo sin egen informasjon om skjermen. Legg merke til hvilke egenskaper det fokuseres mest på og dermed hvilken kundegruppe det fokuseres på: http://www.eizo.com/products/graphics/cg221/index.asp Lenke til kommentar
Boye Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Det første "aha" burde komme når man ser spesifikasjonene. o Response Time 30 ms (typical) Det som er så snadder med den skjermen er blant annet 16-bit fargebehandling, det er egentlig helt SYKT mye. Min egen har 10-bit (med interpolering), men gråskalaen er langt ifra så god som på en CRT fordi bakbelysningen blir mer tydelig ut på kantene grunnet innsynsvinkelen (og dette er SIPS). En på forumet beskrev effekten som en slags sølv refleks. Skulle gjerne sett denne i virkeligheten, her skal det ikke akkurat være problemer med å se detaljer i skygger for å si det sånn, og til og med i riktige farger http://www.eizo.com/products/graphics/cg22...tures.asp#16bit Lenke til kommentar
lavoll Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Det er så vidt eg veit den einaste lcdskjermen som kan gjengi CMYK-farger korrekt. Og det gjer den verdt pengane, om det er viktig. Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 Jeg vet ikke hva en CMYK-farge èr en gang Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Jeg vet ikke hva en CMYK-farge èr en gang 7622433[/snapback] Det sier litt om hvor pro skjerm det er Lenke til kommentar
tobbesen Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 (endret) cmyk= cyan (rødlignende?) m står for magneta, y tror jeg er yellow, k er noe annet det vanlige er vel RGB= red green blue http://no.wikipedia.org/wiki/CMYK er lov til å gjette litt. her er d hvertfall RGB er et additivt fargesystem, det vil si at man må legge til farger for å få hvitt eller lysere farge CMYK er et subtraktivt fargesystem. Det vil si at når like mengder cyan, magenta og gul blandes, blir resultatet sort farge. Endret 2. januar 2007 av tobbesen Lenke til kommentar
Bjørn Christiansen Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 cmyk= cyan (rødlignende?) m står for magneta, y tror jeg er yellow, k er noe annet det vanlige er vel RGB= red green blue http://no.wikipedia.org/wiki/CMYK er lov til å gjette litt. her er d hvertfall RGB er et additivt fargesystem, det vil si at man må legge til farger for å få hvitt eller lysere farge CMYK er et subtraktivt fargesystem. Det vil si at når like mengder cyan, magenta og gul blandes, blir resultatet sort farge. 7622568[/snapback] K står for svart (blacK) Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Vel, k'en står for ikke for "black" men heller Keycolour, men så er jo keycolouren svart da, så resultatet blir det samme. Lenke til kommentar
zissou Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Cyan, magenta og yellow skal i teorien kunne danne alle farger på papir, men i praksis så klarer ikke disse å lage en god nok svartfarge. Så, en fjerde parameter K som representerer det svarte pigmentet er lagt til. Som Rookie_NO skriver over her Z. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 cmyk= cyan (rødlignende?) m står for magneta, y tror jeg er yellow, k er noe annet det vanlige er vel RGB= red green blue http://no.wikipedia.org/wiki/CMYK er lov til å gjette litt. her er d hvertfall RGB er et additivt fargesystem, det vil si at man må legge til farger for å få hvitt eller lysere farge CMYK er et subtraktivt fargesystem. Det vil si at når like mengder cyan, magenta og gul blandes, blir resultatet sort farge. 7622568[/snapback] c = cyan = lys blå m = magenta = fiolett y = yellow = gul k = svart Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 Nå lærte jeg noe i dag også :-) Selv om jeg lærte på ungdomskolen at primærfargene, rød, blå og gul, var fargene som skulle til for å få alle farger ;-P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå