Arsenal_RULES Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 (endret) -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.- NY VERSJON | -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.- EXT. SKOG MOT BILVEI - DAG Fade in Stian (16) løper i en skogen mot en bilvei. Da han kommer ut i veien, kommer en grønn folkevogn kjørende mot han ... dunk! INT. KLASSEROM - DAG Stian våkner brått opp, og fester blikket løst i luften. LæRER (O.S.) Nå skal vi se på noen av problemene som blir tatt opp i nyrealismen. En godt voksen lærer snakker til elevene sine, mens han går fram og tilbake i klasserommet. Han er normal av utseende: middels høy, skjeggete og koselig. LÆRER Du har: moralske problemer, skyldfølelse, sjelen i konflikt, mennesker i valgsituasjoner. Stian ser ut vinduet med lengselsfullt blikk. Stian ser på en grønn folkevogn, som står parkert på parkeringsplassen. En pakistansk gutt i tett følge med faren sin kommer gående mot skolen. Du ser tydelig at faren skjenner på gutten sin. LæRER (O.S.) Angst, samvittighetsnag og trang til å sone det vonde en har gjort. Stian får en papirbit kastet på seg - men reagerer ikke. Jenten foran Stian snur seg rundt og ser at han blir truffet ... hun snur seg tilbake og ser ned i pulten igjen. Noen gutter fniser i bakgrunnen. LÆRER Noen som husker når nyrealismen begynte? De fleste ser ned i pulten, eller ut vinduet. Ingen virker interessert. En gutt bakerst i klasserommet bryter stillheten med en svak musikkdur. LÆRER Tony, nå tar du og skjerper deg ... Tony! Tony ser opp på læreren. Han løfter på headsettet. TONY Hæ? LÆRER Det der skal jeg ikke ha noe av i klasserommet mitt! TONY Å ... det hadde eg glemt, sorry man, ska ikje skje igjen. Tony tar av musikken. LÆRER Nyrealismen starter i 1905, og slutter rundt 1940. Elevene ser ned på pultene sine. Mobiltelefonen til læreren ringer. Han tar opp telefonen og vinker til klassen at dette kun tar 3 minutt. Han går ut av klasserommet. Støynivået i klassen stiger dramatisk. Men likevel hører vi støyet svakt. Den eneste lyden du hører er Stians svake pusting som intensiveres, og lyden av hånden til Stian som glir over den lukkede bokens sider. Lyden av en jentestemme skjærer gjennom stillheten til Stian. NINA (O.S.) Dere lar han være! KHALID (O.S.) Du holder kjeft fittetryne, ellers går det gale med deg også! Den pakistanske gutten som stod sammen med faren sin på parkeringsplassen er nå kommet inn i klasserommet, gutten heter Khalid. Khalid og to andre gutter løfter Stian opp av stolen, og presser han inn mot en vegg. KHALID (visker) Du lever jævlig farlig nå, eg bare sier det. Jævlig farlig! Tony tar en titt bort for å se hva som skjer. Tony ser at Khalid og to andre gutter står rundt Stian, han ser vekk, og skrur mp3-en på. Noen av elevene i klasserommet ser ned i pulten sin, andre ser bort på Khalid og guttene. Khalid tar et godt tak rundt Stian og dytter han inn i veggen. KHALID Det er siste gang du går til læreren og forteller om hemmelighetene våres, eg bare sier det! Khalid tar et nytt tak rundt Stian, og dytter han hardt inn i veggen. KHALID (visker) Vi venter på deg ved det faste stedet våres ... og du har å møte opp, rett etter skolen! I dette sekundet klikker det for Stian. Han knuser hodet sitt inn i Khalid sin skalle. Khalid faller brått ned i bakken. Stian spenner gutt nummer 1 mellom skrittet. Gutten vrenger seg idet han faller ned mot bakken. Stian hopper opp i luften, og plasserer foten sin i fjeset på Khalid. Tony og resten av klassen er helt sjokkskadet. Den siste gutten hopper på Stian. Men Stian vrir seg rundt, og smeller kneet sitt opp i magen på gutten. Stian løper ut av klasserommet og mot læreren. Han slår mobilen til læreren ut av hånden hans. Læreren ser helt forskrekket på Stian. LÆRER Hva er det for noe Stian? Plager de deg igjen? Stian snur seg vekk fra læreren. Han skal til å gå, men snur seg rundt, og smeller knyttneven i nesen på læreren. Noen smeller Stian på kinnet. KHALID Følg med når jeg snakker til deg, din lille dritt! GUTT NUMMER 2 Khalid, læreren kommer! Khalid tvinger Stian under armen sin og drager han mot pulten til Stian, og plasserer Stian på stolen. KHALID (visker) Møt oss på det faste stedet rett etter skolen, vi har en høne å plukke med deg! Læreren kommer inn døren. LÆRER Så, hvor var vi? ... Jo, nyrealismen. Bla opp på side 325 ... og Tony, du kan begynne å lese siden du har vært så uforskammet i dag. Tony tar headsettet ned på nakken, og blar opp på side 325. TONY Hvor skal jeg begynne? LÆRER (sarkastisk) Tony, hvorfor ikke begynn med overskriften, Johan Falkberget. TONY Falkberget ble født på gården Falkberget ved Rugelsjøen, Røros kommune. Læreren gransker Tony mens han leser. Resten av klassen ser dypt ned i boken. Falkberget begynte sin yrkeskarrière som gruvearbeider, og mange av Falkbergets romaner skildrer arbeidere og arbeidsvilkår i gruvesamfunnet. Gjennombruddet kom med romanen... Det ringer ut. Stian - i tett følge av klassen - småløper døren. LÆRER Stian, jeg må snakke med deg. Stian snur i døråpningen, og blir møtt av strømmen som skal ut. Han åler seg gjennom alle sammen. Khalid og resten av klassen går forbi Stian som ingenting har skjedd. Stian stiller seg opp foran læreren, og lar blikket gli utålmodig rundt i rommet. LÆRER Jeg snakket med Khalid og de i dag. De kommer nok ikke til å bli noe problem framover. Læreren smiler vennlig til Stian. LÆRER (humoristisk) For å si det sånn, jeg lærte de en lekse de sent vil glemme. Læreren dulter vennskapelig i Stian og smiler. Stian ser ikke på læreren. Det går en liten stund, uten at blikkene deres møtes. LÆRER Så ... vel ... Jaja, du har vel en del du skulle ha gjort kan jeg tenke meg, i og med at teaterforestillingen nærmer seg med stormskritt. Stian ser opp på læreren. STIAN Jeg har sluttet. LæRER Hvorfor det? Du var jo så flink. STIAN Det funket ikke ... var det noe mer? LÆRER Nei, jeg antar at det ikke var det. Men husk, hvis Khalid noen gang plager deg igjen, så bare rop på meg. Jeg skal komme løpende, og tro meg, jeg slår hardt når jeg først blir sur. Læreren smiler barskt til Stian, og folder armene. Mobilen til læreren ringer igjen. Læreren tar telefonen og hilser på personen i den andre enden. Han holder foran røret, og vinker adjø til Stian. Stian går ut av rommet. LÆRER (I TELEFONEN) Han kommer nok over det ... ja så klart har jeg snakket med Khalid. EXT. SKOLEGåRDEN - DAG Stian går sakte gjennom skolegården. Han går med bøyd hode. LÆRER (O.S.) Han lovet at han ikke skulle plage Stian mer ... politiet!?! Nei, tror ikke det er nødvendig. Det er nok bare en forbigående fase. EXT. SKOG - DAG Stian går inn i skogen. (lydene følger ikke Stian, men læreren) Du hører at læreren går ut av rommet, låser døren, og begynner å gå. LÆRER (O.S.) Ja, det er nok ingenting å bekymre seg over. Stian beveger seg nervøst innover i skogen. LÆRER (O.NS.) To sekund, jeg skal bare si farvel til kontordamen ... Da går jeg hjem for dagen. Hils til ungene. EXT. STEDET - DAG Stian stopper opp, og ser seg rundt. Det er ingen til stede. Plutselig kommer Khalid fram fra buskene. DAME (O.S.) (overrasket) Å, er det deg Oscar. Ja, det skal jeg huske. Denne gangen må du sørge for at lille Ole blir med. LÆRER (O.S.) Haha, ja det skal jeg huske! Snakkes på lørdag. Stian rygger vekk fra Khalid. Du ser at Khalid snakker. DAME (O.S.) Ja det gjør vi. LÆRER (O.S.) Ja, som jeg sa: det er ingenting å bekymre seg over. Tror heller vi har et større problem når det gjelder Tony. Khalid flyr på Stian. Stian og Khalid faller ned på bakken. Vennene til Khalid kommer fram fra buskene. Den ene holder et balltre. LÆRER (O.S.) (ler) Ja, hehe, du sier noe der. Men da er jeg ferdig for dagen, men ikke vær redd for å ringe hvis du lurer på noe mer. Jeg er jo her for å hjelpe. Stian vrenger seg ut av armene til Khalid, og ligger på sprang vekk fra stedet - med guttene stormene bak seg. Læreren setter seg inn i bilen og bildøren lukkes. Han starter bilen og kjører av sted. EXT. SKOGEN - DAG Nå skifter lyden over til Stian. Han puster og peser. Stian stormer mot bilveien. Stian snur hodet rundt, og ser at det er kun Khalid som greier å holde følge med han. Stian spurter mot bilveien. INT. BILEN - DAG Læreren kjører framover på en smal vei, med skog på begge sider. Læreren begynner å fikle med radioen, og slår på radio 1. Da læreren endelig ser opp igjen, kommer det en gutt stormene ut i veien. Læreren prøver å bråbremse, men det er for sent, dunk! EXT. BILVEI MED SKOG På BEGGE SIDER - DAG Læreren slår opp bildøren og løper fram foran bilen. Der ser han Khalid og Stian ligge avsjelet. De to andre guttene kommer brått stormene gjennom buskene ved slutten av skogen, men stopper brått. Fade out Endret 7. desember 2006 av Arsenal_RULES Lenke til kommentar
Batnobbit Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Jeg syntes dette så veldig bra ut stå på. Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 Takker. Noen andre som har lyst til å ytre sin mening om manuset. Lenke til kommentar
rockleedrift Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 er vel litt klisje at skurken er en utlending...? Annet enn det så var dette bra, fint at du har blandet fortellerteknikk med nyrealismen. Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) At det er en utlending som er "skurken" er en stor del av temaet med filmen. Så at det er en klisé spørs helt på hvordan du tolker historien. Endret 4. desember 2006 av Arsenal_RULES Lenke til kommentar
Magnus_S Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Veldig bra manus. Likte spesielt godt delen der Khalid kommer ut av buskene. Lenke til kommentar
Batnobbit Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Hvor tid Skal du Filme dette?Håper det blir slikt som jeg ser det for meg Lenke til kommentar
Runar Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Meget bra! Ser fram til denne filmen hvis du har tenkt til å lage den, og publisere den. Lenke til kommentar
gimme Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Virket som et bra manus Jeg fikk skikkelig lyst til å se filmen når jeg leste dette manuset Det var underholdende og det fikk fram hvordan det faktisk er noen plasser.. Bra jobbet Ønsker deg lykke til med resten Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 Takker for den gode kritikken jeg har fått fra dere. Jeg har forandret en god del på filmmanuset nå, men grunnsteinene er forsatt de samme. Jeg kommer nok til å bruke en god del tid før dere får se det endelige resultatet. Må først gå grundig gjennom: synopsis, treatment, manus, storyboard, dreiebok og tilslutt casting. Så kommer nok til å ta en god stund... Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Dette er nok en film jeg ville sett ja, absolutt! Lenke til kommentar
jaynuz Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Du skal vite at jeg fikk frysninger av å lese manuset Blir dette til en film skal jeg gledelig se den! Fikk inntrykk av at læreren er ganske tafatt, og gjør ikke særlig mye for Stian, mens det ender opp med at han "løser" problemet - men så er ikke jeg filmtolker heller da hehe.. Men jeg sier det bare, frysninger. Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Takker, utrolig hyggelig å få så mye positiv respons Har forandret litt på manuset. * Forandret slutten * Lagt mer dybde inn i Khalid karakteren * Forandret litt på læreren Endret 7. desember 2006 av Arsenal_RULES Lenke til kommentar
Krvduzvg62dy24 Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Ser bra ut dette Lenke til kommentar
Runar Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Likte bedre versjonen hvor Stian lever. Ble ikke det samme når begge dør :/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ3x8Q2w Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) Jeg er veldig intressert i film og lignende og jeg synes at dette var et veldig bra manus. Jeg klarte å leve meg litt inn i rollen som Stian og så liksom for meg hvordan det ville vært å være han. Jeg har ikke lest så ekstremt mange manuser, men jeg synes ditt var ganske proffesjonelt og bra. Jeg kan godt spille Stian, bare ring Anyway, bra arbeid og fortsett sånn her sånn at jeg får se din film på kino en dag En ting jeg ikke helt forstår er hvorfor læreren er så happy med Stian når de snakker. Jeg mener, Stian slo jo nettopp læreren i nesen med knyttneven? Likte bedre versjonen hvor Stian lever. Ble ikke det samme når begge dør :/ 7494686[/snapback] Er du sikker på at de dør? Jeg mener, "avsjelet" kan jo være en overdramatisk betydning for at de ligger på bakken "livløse", men de trenger ikke være dø... "min mening" Endret 28. desember 2006 av Slettet-PJ3x8Q2w Lenke til kommentar
Runar Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Selvsagt trenger de ikke være døde, men jeg likte den første versjonen bedre Jeg var sikker på at Stian var den som ble truffet, men så var det Khalid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ3x8Q2w Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Selvsagt trenger de ikke være døde, men jeg likte den første versjonen bedre Jeg var sikker på at Stian var den som ble truffet, men så var det Khalid. 7593293[/snapback] Det kan hende, men jeg har aldri fått lese første versjonen. Men når jeg leste så håpet jeg jo liksom at det var Khalid som skulle bli påkjørt siden jeg ser på Stian som et offer i denne historien. Men spørsmålet er vell, gjorde læreren det med vilje? (underbevsithet eller hva det no heter) Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 En ting jeg ikke helt forstår er hvorfor læreren er så happy med Stian når de snakker. Jeg mener, Stian slo jo nettopp læreren i nesen med knyttneven? Det er fordi Stian bare dagdrømmer, det har ikke skjedd, bare i hodet til Stian. Selvsagt trenger de ikke være døde, men jeg likte den første versjonen bedre Jeg var sikker på at Stian var den som ble truffet, men så var det Khalid. 7593293[/snapback] Huff, dere gjør det vanskelig for meg. Blir mer og mer usikker på hva som blir den beste avslutningen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ3x8Q2w Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Huff, dere gjør det vanskelig for meg. Blir mer og mer usikker på hva som blir den beste avslutningen. 7605426[/snapback] Det er jo du som vet best! Vi bare later som om vi vet noe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå