Gå til innhold

Ferdig manus: Nyrealismen (trenger hard kritikk)


Anbefalte innlegg

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

NY VERSJON |

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

 

 

EXT. SKOG MOT BILVEI - DAG

 

Fade in

 

Stian (16) løper i en skogen mot en bilvei. Da han kommer

ut i veien, kommer en grønn folkevogn kjørende mot

han ... dunk!

 

INT. KLASSEROM - DAG

 

Stian våkner brått opp, og fester blikket løst i

luften.

 

LæRER (O.S.)

Nå skal vi se på noen av problemene som

blir tatt opp i nyrealismen.

 

En godt voksen lærer snakker til elevene sine,

mens han går fram og tilbake i klasserommet. Han

er normal av utseende: middels høy, skjeggete og

koselig.

 

 

LÆRER

Du har: moralske problemer,

skyldfølelse, sjelen i konflikt,

mennesker i valgsituasjoner.

 

Stian ser ut vinduet med lengselsfullt blikk.

Stian ser på en grønn folkevogn, som står parkert

på parkeringsplassen. En pakistansk gutt i tett

følge med faren sin kommer gående mot skolen. Du

ser tydelig at faren skjenner på gutten sin.

 

LæRER (O.S.)

Angst, samvittighetsnag og trang til å

sone det vonde en har gjort.

 

Stian får en papirbit kastet på seg - men reagerer

ikke. Jenten foran Stian snur seg rundt og ser at

han blir truffet ... hun snur seg tilbake og ser ned

i pulten igjen. Noen gutter fniser i bakgrunnen. 

 

LÆRER

Noen som husker når nyrealismen begynte?

 

De fleste ser ned i pulten, eller ut vinduet.

Ingen virker interessert. En gutt bakerst i

klasserommet bryter stillheten med en svak

musikkdur.

 

LÆRER

Tony, nå tar du og skjerper deg ...

Tony!

 

Tony ser opp på læreren. Han løfter på headsettet.

 

TONY

Hæ?

 

LÆRER

Det der skal jeg ikke ha noe av i

klasserommet mitt!

 

TONY

Å ... det hadde eg glemt, sorry man, ska

ikje skje igjen.

 

Tony tar av musikken.

 

LÆRER

Nyrealismen starter i 1905, og slutter

rundt 1940.

 

Elevene ser ned på pultene sine. Mobiltelefonen

til læreren ringer. Han tar opp telefonen og

vinker til klassen at dette kun tar 3 minutt. Han

går ut av klasserommet.

 

Støynivået i klassen stiger dramatisk. Men likevel

hører vi støyet svakt. Den eneste lyden du hører er

Stians svake pusting som intensiveres, og lyden av

hånden til Stian som glir over den lukkede bokens

sider. Lyden av en jentestemme skjærer gjennom

stillheten til Stian.

 

NINA (O.S.)

Dere lar han være!

 

 

KHALID (O.S.)

Du holder kjeft fittetryne, ellers går

det gale med deg også!

 

Den pakistanske gutten som stod sammen med faren

sin på parkeringsplassen er nå kommet inn i

klasserommet, gutten heter Khalid. Khalid og to

andre gutter løfter Stian opp av stolen, og

presser han inn mot en vegg.

 

KHALID

(visker)

Du lever jævlig farlig nå, eg bare sier

det. Jævlig farlig!

 

Tony tar en titt bort for å se hva som skjer. Tony

ser at Khalid og to andre gutter står rundt Stian,

han ser vekk, og skrur mp3-en på. Noen av elevene

i klasserommet ser ned i pulten sin, andre ser bort

på Khalid og guttene.

 

Khalid tar et godt tak rundt Stian og dytter han

inn i veggen.

 

KHALID

Det er siste gang du går til læreren og forteller

om hemmelighetene våres, eg bare sier

det!

 

Khalid tar et nytt tak rundt Stian, og dytter han

hardt inn i veggen.

 

KHALID

(visker)

Vi venter på deg ved det faste stedet

våres ... og du har å møte opp, rett

etter skolen!

 

I dette sekundet klikker det for Stian. Han knuser hodet

sitt inn i Khalid sin skalle. Khalid faller brått

ned i bakken. Stian spenner gutt nummer 1 mellom

skrittet. Gutten vrenger seg idet han faller ned

mot bakken. Stian hopper opp i luften, og

plasserer foten sin i fjeset på Khalid.

 

Tony og resten av klassen er helt sjokkskadet.

 

Den siste gutten hopper på Stian. Men Stian vrir

seg rundt, og smeller kneet sitt opp i magen på

gutten. Stian løper ut av klasserommet og mot

læreren. Han slår mobilen til læreren ut av hånden

hans. Læreren ser helt forskrekket på Stian.

 

LÆRER

Hva er det for noe Stian? Plager de deg

igjen?

 

Stian snur seg vekk fra læreren. Han skal til å gå,

men snur seg rundt, og smeller knyttneven i nesen

på læreren. Noen smeller Stian på kinnet.

 

KHALID

Følg med når jeg snakker til deg, din

lille dritt!

 

GUTT NUMMER 2

Khalid, læreren kommer!

 

Khalid tvinger Stian under armen sin og drager han

mot pulten til Stian, og plasserer Stian på

stolen.

 

KHALID

(visker)

Møt oss på det faste stedet rett etter

skolen, vi har en høne å plukke med deg!

 

Læreren kommer inn døren.

 

LÆRER

Så, hvor var vi? ... Jo, nyrealismen.

Bla opp på side 325 ... og Tony, du kan

begynne å lese siden du har vært så

uforskammet i dag.

 

Tony tar headsettet ned på nakken, og blar opp på

side 325.

 

TONY

Hvor skal jeg begynne?

 

LÆRER

(sarkastisk)

Tony, hvorfor ikke begynn med

overskriften, Johan Falkberget.

 

TONY

Falkberget ble født på gården Falkberget ved

Rugelsjøen, Røros kommune.

 

Læreren gransker Tony mens han leser. Resten av

klassen ser dypt ned i boken.

Falkberget begynte sin yrkeskarrière som gruvearbeider,

og mange av Falkbergets romaner skildrer

arbeidere og arbeidsvilkår i gruvesamfunnet.

Gjennombruddet kom med romanen...

 

Det ringer ut. Stian - i tett følge av klassen -

småløper døren.

 

LÆRER

Stian, jeg må snakke med deg.

 

Stian snur i døråpningen, og blir møtt av strømmen

som skal ut. Han åler seg gjennom alle sammen.

Khalid og resten av klassen går forbi Stian som

ingenting har skjedd. Stian stiller seg opp foran læreren, og

lar blikket gli utålmodig rundt i rommet.

 

LÆRER

Jeg snakket med Khalid og de i dag. De

kommer nok ikke til å bli noe problem

framover.

 

Læreren smiler vennlig til Stian.

 

LÆRER

(humoristisk)

For å si det sånn, jeg lærte de en lekse

de sent vil glemme.

 

Læreren dulter vennskapelig i Stian og smiler.

Stian ser ikke på læreren. Det går en liten stund,

uten at blikkene deres møtes.

 

LÆRER

Så ... vel ... Jaja, du har vel en del

du skulle ha gjort kan jeg tenke meg, i

og med at teaterforestillingen nærmer

seg med stormskritt.

 

Stian ser opp på læreren.

 

STIAN

Jeg har sluttet.

 

LæRER

Hvorfor det? Du var jo så flink.

 

STIAN

Det funket ikke ... var det noe mer?

 

LÆRER

Nei, jeg antar at det ikke var det. Men

husk, hvis Khalid noen gang plager deg

igjen, så bare rop på meg. Jeg skal

komme løpende, og tro meg, jeg slår

hardt når jeg først blir sur.

 

Læreren smiler barskt til Stian, og folder armene. Mobilen

til læreren ringer igjen. Læreren tar telefonen og

hilser på personen i den andre enden. Han holder

foran røret, og vinker adjø til Stian. Stian går

ut av rommet.

 

LÆRER (I TELEFONEN)

Han kommer nok over det ... ja så klart

har jeg snakket med Khalid.

 

 

 

EXT. SKOLEGåRDEN - DAG

 

Stian går sakte gjennom skolegården. Han går med

bøyd hode.

 

LÆRER (O.S.)

Han lovet at han ikke skulle plage Stian

mer ... politiet!?! Nei, tror ikke det

er nødvendig. Det er nok bare en forbigående

fase.

 

EXT. SKOG - DAG

 

 

 

Stian går inn i skogen. (lydene følger ikke Stian,

men læreren)

 

Du hører at læreren går ut av rommet, låser døren,

og begynner å gå.

 

LÆRER (O.S.)

Ja, det er nok ingenting å bekymre seg

over.

 

Stian beveger seg nervøst innover i skogen.

 

LÆRER (O.NS.)

To sekund, jeg skal bare si farvel til

kontordamen ... Da går jeg hjem for

dagen. Hils til ungene.

 

EXT. STEDET - DAG

 

Stian stopper opp, og ser seg rundt. Det er ingen

til stede. Plutselig kommer Khalid fram fra

buskene.

 

DAME (O.S.)

(overrasket)

Å, er det deg Oscar. Ja, det skal jeg

huske. Denne gangen må du sørge for at

lille Ole blir med.

 

LÆRER (O.S.)

Haha, ja det skal jeg huske! Snakkes på

lørdag.

 

Stian rygger vekk fra Khalid. Du ser at Khalid

snakker.

 

DAME (O.S.)

Ja det gjør vi.

 

LÆRER (O.S.)

Ja, som jeg sa: det er ingenting å

bekymre seg over. Tror heller vi har et

større problem når det gjelder Tony.

 

Khalid flyr på Stian. Stian og Khalid faller ned på

bakken. Vennene til Khalid kommer fram fra

buskene. Den ene holder et balltre.

 

LÆRER (O.S.)

(ler)

Ja, hehe, du sier noe der. Men da er jeg

ferdig for dagen, men ikke vær redd for

å ringe hvis du lurer på noe mer. Jeg er

jo her for å hjelpe.

 

Stian vrenger seg ut av armene til Khalid, og

ligger på sprang vekk fra stedet - med guttene

stormene bak seg.

 

Læreren setter seg inn i bilen og bildøren lukkes.

Han starter bilen og kjører av sted.

 

EXT. SKOGEN - DAG

 

Nå skifter lyden over til Stian. Han puster og

peser. Stian stormer mot bilveien. Stian snur

hodet rundt, og ser at det er kun Khalid som

greier å holde følge med han. Stian spurter mot

bilveien.

 

INT. BILEN - DAG

 

Læreren kjører framover på en smal vei, med skog

på begge sider. Læreren begynner å fikle med radioen,

og slår på radio 1. Da læreren endelig ser opp igjen,

kommer det en gutt stormene ut i veien. Læreren

prøver å bråbremse, men det er for sent, dunk!

 

EXT. BILVEI MED SKOG På BEGGE SIDER - DAG

 

Læreren slår opp bildøren og løper fram foran

bilen. Der ser han Khalid og Stian ligge avsjelet.

De to andre guttene kommer brått stormene gjennom

buskene ved slutten av skogen, men stopper brått.

 

Fade out

Endret av Arsenal_RULES
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for den gode kritikken jeg har fått fra dere. Jeg har forandret en god del på filmmanuset nå, men grunnsteinene er forsatt de samme.

 

Jeg kommer nok til å bruke en god del tid før dere får se det endelige resultatet. Må først gå grundig gjennom: synopsis, treatment, manus, storyboard, dreiebok og tilslutt casting. Så kommer nok til å ta en god stund...

Lenke til kommentar

Du skal vite at jeg fikk frysninger av å lese manuset :)

 

Blir dette til en film skal jeg gledelig se den!

 

Fikk inntrykk av at læreren er ganske tafatt, og gjør ikke særlig mye for Stian, mens det ender opp med at han "løser" problemet - men så er ikke jeg filmtolker heller da ;) hehe..

 

Men jeg sier det bare, frysninger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-PJ3x8Q2w

Jeg er veldig intressert i film og lignende og jeg synes at dette var et veldig bra manus. Jeg klarte å leve meg litt inn i rollen som Stian og så liksom for meg hvordan det ville vært å være han. Jeg har ikke lest så ekstremt mange manuser, men jeg synes ditt var ganske proffesjonelt og bra. Jeg kan godt spille Stian, bare ring :tease:

 

Anyway, bra arbeid og fortsett sånn her sånn at jeg får se din film på kino en dag :thumbup:

 

En ting jeg ikke helt forstår er hvorfor læreren er så happy med Stian når de snakker. Jeg mener, Stian slo jo nettopp læreren i nesen med knyttneven? :p

 

Likte bedre versjonen hvor Stian lever. Ble ikke det samme når begge dør :/

7494686[/snapback]

 

Er du sikker på at de dør? :hmm: Jeg mener, "avsjelet" kan jo være en overdramatisk betydning for at de ligger på bakken "livløse", men de trenger ikke være dø... "min mening"

Endret av Slettet-PJ3x8Q2w
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ3x8Q2w
Selvsagt trenger de ikke være døde, men jeg likte den første versjonen bedre :) Jeg var sikker på at Stian var den som ble truffet, men så var det Khalid.

7593293[/snapback]

 

Det kan hende, men jeg har aldri fått lese første versjonen. Men når jeg leste så håpet jeg jo liksom at det var Khalid som skulle bli påkjørt siden jeg ser på Stian som et offer i denne historien. Men spørsmålet er vell, gjorde læreren det med vilje? (underbevsithet eller hva det no heter)

Lenke til kommentar
En ting jeg ikke helt forstår er hvorfor læreren er så happy med Stian når de snakker. Jeg mener, Stian slo jo nettopp læreren i nesen med knyttneven? :p

Det er fordi Stian bare dagdrømmer, det har ikke skjedd, bare i hodet til Stian.

 

 

Selvsagt trenger de ikke være døde, men jeg likte den første versjonen bedre :) Jeg var sikker på at Stian var den som ble truffet, men så var det Khalid.

7593293[/snapback]

Huff, dere gjør det vanskelig for meg. Blir mer og mer usikker på hva som blir den beste avslutningen. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ3x8Q2w
Huff, dere gjør det vanskelig for meg. Blir mer og mer usikker på hva som blir den beste avslutningen.  :)

7605426[/snapback]

 

Det er jo du som vet best! :thumbup:

 

Vi bare later som om vi vet noe :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...