Gå til innhold

PC/Server på loftet - kulde og kondens?


Anbefalte innlegg

Lurer litt på om det er mulig å plassere en/flere PCer/servere på loftet? Det er så og si ingen isolasjon der og det blir neste like kaldt der som ute til tider. På sommern blir det realtivt varmt.

Tenker hovedsakelig på dette med kulde og kondens som hovedproblemer.

Å plassere serverne der ville vært ideelt ved tanke på støy og en mor som ikke liker at "dilldallet" mitt flyter rundt! =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg gikk på skolen lærte vi at kondens skjer vel når varm fuktig luft kommer i kontakt med kalde overflater. Men det er så lenge siden at ;-) Hvis det er kaldt på loftet vil vel uansett PCen være varmere enn omgivelsene og kondens blir et ikke problem. Sørg for god luftgjennomstrømming og at det ikke regner gjennom taket :)

 

Når det gjelder kulde: Sjekk hva delene i maskinen tåler. De fleste (alle?) produsenter av f.eks. harddisker opplyser om hva slags temperaturer diskene tåler (øvre og nedre grenser) Sjekk dokumentasjon for harddisker og optiske drev da jeg antar disse er de mest ømtålelige når det gjelder temp. Kanskje vifter også ..hadde vært litt kjipt om de frøs fast :D

 

Her ser jeg f.eks. at en av diskene i mitt system anbefales mellom 5c og 55c romtemp. når den er i bruk, men tåler ned til -40c når den er skrudd av. Når den er påslått vil vel disken i seg selv sørge for en viss oppvarming sammen med resten av maskinen så på loftet greier den nok å holde seg over 5c skulle jeg tro.

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar
Trolig er det sommer med stekende sol kombinert med uisolert rom som kan bli største utfordring for maskinparken...

7407912[/snapback]

Ja, må sørges for ventilasjon. På loftet der jeg bodde tidligere var det rene badstuen om sommeren. Helt uutholdelig varmt. En vanlig PC hadde fått kjørt seg bra der, ja..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...