Lord-of-the-End-Times Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Hei. Skal ha fysikkheldagsprøve og så fant jeg ut at boka ligger igjen på skolen og at jeg ikke har noen notater om totalrefleksjon. Jeg vet hva det går ut på men hvordan skal man regne på det? Kan noen svare meg? Når vet jeg når en lysstråle totalreflekteres? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Brytningsindeks (heretter kalt n ) til medium 1 (der strålen kommer fra) må være større enn n2. Så regner du at brutt vinkel er lik 90 grader. Sett opp n1 * sin(innfalsvinkel) = n2 * sin(brytningsvinkel), og fyll inn de data du har. For at totalrefleksjon skal oppstå, må brytningsvinkel være lik 90 grader. NB: husk å regne fra innfallsloddet til venstre vinkelben, ikke fra grensen mellom medium 1 og medium to. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Her står det en god del om totalrefleksjon, og har figur i tillegg, om det fremdeles skulle være uklart Lenke til kommentar
Lord-of-the-End-Times Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 Thanks folks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå