Gå til innhold

Den kulturelle eliten

Anbefalte innlegg

"Stemmer SV, jobber med kultur og viser forakt for arbeiderklassens smak, mener Karl-Fredrik Tangen."

"KULTURELITEN VISER forakt for arbeiderklassens gjenstander og aktiviteter. De vil gjerne «redde» dem. Redde dem fra livsstilen deres, smaken deres, språket deres og måten de oppdrar barna sine på."

Et lite sitat av Karl-Fredrik Tangen i Dabladets "Magasinet".

Etter en meget interessant forelesning i forbrukeratfed og fobrukersosiologi med Karl-Fredrik Tangen, innså jeg at vi muligens har et ganske stort, og i høyeste grad lite diskutert samfunnsproblem her i Norge. Vi har en kulturell elite som prøver å tale arbeiderklassens sak. Problemet med dette, blir at den kulturelle elite egentlig har lite til overs for arbeiderklassen. De bruker fattigdom til å fremme sine egne interesser ved at de sikrer seg penger til ulike kulturinstitusjoner i Norge. De slipper unna ved å si at de bryr seg.

Linker:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/12/01/484718.html

http://www.dagsavisen.no/kultur/article1186981.ece

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke dette alltid vært problemet til den ytterste venstreside? Som ganske morsomt illustert i Gymnaslærer Pedersen så er det overklassen som velger den kommunistiske ideologien, og når de begynnte med proletariseringen så fikk de pent lite med oppsluttning.

Lenke til kommentar
Har ikke dette alltid vært problemet til den ytterste venstreside? Som ganske morsomt illustert i Gymnaslærer Pedersen så er det overklassen som velger den kommunistiske ideologien, og når de begynnte med proletariseringen så fikk de pent lite med oppsluttning.

7408350[/snapback]

Det er stor forskjell på AKP-ml og SV da.

Lenke til kommentar

7408350[/snapback]

Det er stor forskjell på AKP-ml og SV da.

7409518[/snapback]

Ikke prinsippielt. SV er, på stortinget, det partiet som er mest forankret i en ideologi, og SV er et parti som ofte snur ryggen til virkeligheten og forsetter et håpløs diskusjon om at samfunnet skal gå i rettningen sosialisme.

Dagens mest utpregete SV-stemmere er jo lærere (spesielt de som var med på 70tallets venstrebølge), jounarlister og den kulturelle elite. Mange går også så langt som å stemme RV. Otto Jespersen og Knut Nærum er to eksempler. Mange norske forfattere (som regnes som intellektuelle i Norge) liker også å stemme langt til venstre, mange av de er jo gamle AKP-ml forfattere!

De fleste har vel hørt om Hans Rotmo (eller er det bare oss trøndere?), og han har en meget morsom sang om akuratt dette, som handler om "Arbeidslaget hass Johannes Johannesen" som handler nettopp om hvordan politikerene og byråkratiet kommer og skal representere arbeiderklassen, men mislykkes totalt.

Lenke til kommentar

At kultureliten hører til venstresiden er da ikke noe nytt? Har nå alltid hatt det inntrykket og det stemmer nå godt overens med hvordan jeg oppfatter virkeligheten. Men at de som jobber med kultur viser forakt for arbeiderklassen er en påstand som Tangen får stå for selv. Det nærmeste man kommer er vel at kultureliten muligens viser forakt for FRP, som er det største partiet for arbeiderklassen.

Lenke til kommentar

Jeg forstod kultureliten i denne kontekst som mennesker som jobber med kultur.

Fra første linje i artikkelen;

Stemmer SV, jobber med kultur og viser forakt for arbeiderklassens smak, mener Karl-Fredrik Tangen.

Er jo mye logisk i at de som arbeider med kultur tilhører venstresiden. Er jo de som ønsker å spytte mest penger inn i denne kategorien. Slik kan all den dårlige og uønskede kulturen bli holdt i live via skatteseddelen. Go figueres.

Lenke til kommentar
At kultureliten hører til venstresiden er da ikke noe nytt? Har nå alltid hatt det inntrykket og det stemmer nå godt overens med hvordan jeg oppfatter virkeligheten. Men at de som jobber med kultur viser forakt for arbeiderklassen er en påstand som Tangen får stå for selv. Det nærmeste man kommer er vel at kultureliten muligens viser forakt for FRP, som er det største partiet for arbeiderklassen.

7416292[/snapback]

Det er ikke bare FRP kultureliten forakter. De rakker ned på "arbeiderklasse-kultur" ved å si at den er harry. Kultur som har en bred folkelig appell stemples nesten alltid som harry av kultureliten.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Det er ikke bare FRP kultureliten forakter. De rakker ned på "arbeiderklasse-kultur" ved å si at den er harry. Kultur som har en bred folkelig appell stemples nesten alltid som harry av kultureliten.

Så FRP liker ikke metallica? You loooooose. :)

Lenke til kommentar

7435382[/snapback]

Metallica kan ikke sies å ha den helt store folkelige appellen blant folk som har hatt noen år på baken, altså folk i typisk politikeralder. Når ungdommen vokser opp skal du se det blir mange Metallica-fans blant FRP-folksa :p

Lenke til kommentar

Jeg tror igrunn dette går begge veier. Når jeg hører enkelte kritikere fra høyresiden snakker om det de kaller "smal kultur" så er det jo ikke rart det kommer gnissinger innimellom.

Men jeg skal være helt ærlig i at det ER mye fordommer på venstresiden også. Noen av mine bedre venner som er oppe i 30-40 årene har det definitivt mye skøy i å tøyse med harrykulturen. Svette danseband, rånekulturen og sjekketips av frisørdamene Sølvi og Laila osv får gjennomgå så det holder. Jeg mistenker nok at det går tilbake til personlige erfaringer med disse tingene dog.

Det er plass nok til begge deler uansett. Smak er uansett subjektivt, og populæritet er dessverre ingen valid faktor på om ting er bra eller dårlig.

Lenke til kommentar

7435382[/snapback]

FRP'ere befinner seg sjeldent i kultureliten. Så dette har jo ingenting med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...