Agrostar Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 (endret) Men de, no skal eg spørre mamma om eg får lov til å gjere dette (borre hul og grave i tunet). Og da treng eg hjelp av dikka til å komme på nokon argument for at eg skal få internett hjå meg. Har komme på nokon; slepp å bruke hennas data. Lettare å gjere skulearbeid. Men eg treng fleire argument og de kan hjelpa meg. Da veit eg Hmm, dette kan bli vanskeleg å forklare men eg skal prøve. Enkelt forklart: Få internett i eit anna bygg. Meir utfyllande forklart: Eg har flytta ut av huset vårt til ein leiligheit som ligg over tunet vårt. Det er cirka 10 meter mellom bygga. Det bygget eg bur i har to etasjar. Den nederste er verkstad og redskapshus. Eg bur i andre etasje. Det er verken internett eller telefon i det bygget. Huset eg budde i før har to etasjar pluss kjellar. Datan til mor mi er plassert i kjellaren og der er også adsl modemet. Det rommet er plassert nede til venstre på tegningen, den røde flekken. Håpar de skjønnar tegningen sjøl om den er dårleg. http://img216.imageshack.us/img216/7161/tjaxp0.th.png Eg bur da oppe til høgre der som den andre røde flekken er. Begge bygga er av tre, med unntak av kjellaren der veggane er av betong og taket av tre. Det eg har lurt på er å sette opp ein splittar i kjellaren etter adsl modemet og strekke kabel bort til meg for så å gå til ein switch. Men dette blir ein lang kabel. Den andre tanken eg har hatt er å sette opp ein trådløs ruter i kjellaren, kjøpe ei retningsbestemt antenne og ein del meter med kabel til antenna, byte ut antenna på routeren med kabelen som vil gå opp til andreetasjen i huset, der eg plaserar ei retningsbestemt anntenne, ute på veggen, som peikar bort på bygget eg bur i. Borte hos meg brukar eg eit trådløst nettverkskort, PCI. Tenker at den siste ideen er best, men vil det gå? Få høyre no kva de meiner og spør hvis de lurer på noko. Edit: Flytta nytt spørsmål opp i første post. Endret 11. februar 2007 av Stressis Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 Ingen som har idear? Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Hvis du bruker kablet nett, er du sikret god overføringshastighet, 100MB-1GB. Med trådløst nett vil jeg tro reell hastighet på denne avstanden, selv med retningsbestemte antenner, neppe blir mer enn 5-10MB. Sistnevnte kan være nok for internett hvis du ikke har et svært godt internettabbonnement. Overføring av filer på LAN, evt streaming av filmer på LAN vil sannsynligvis bli et problem med trådløs løsning. Konklusjon: Dersom det kun er internett som skal overføres, vil trådløs løsning sannsynligvis være like bra som kablet. I andre tilfeller anbefales kabel. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Kabel er anbefalt hvis du vil ha hastighet og stabilitet. Trådløs er best hvis du flytter rundt på PCen ofte (bærbar) eller bare bruker den til internett, siden overføringshastigheten er betydelig lavere. Lenke til kommentar
Njardiss Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 da jeg synes trådløst ikke gir nok kraft og stabilitet, burde du bare enkelt fortalt gjøre dette: Hent pappas bor (som kan borre betong). Du har selvsagt spurt først men du fikk ikke lov så du gjør det mens foreldrene handler. Da slår du til. Ha en litn dramm klar så du kan døyve kjeften du får etterpå. Borr et hull ra mamas LAN kjeller og ut til sletta mellom husene. Imens har de spesial trente marsvinene gravd en liten "kanal" opp til din Casa (hus). Strekk en internett kabel fra mammas modem og legg den i kanalen grev den igjen og bor et nytt hull i din Casa (hus). Strekk kabelen inn til din ny innkjøpte ruter som støtter 20 pesoner (den er valgfri) og inviter til LAN. etter 2 dagers konstant gaming forteller du til alle som bor på tomta deres at de ikke skalgrave der du har gravd ned din kabel og du koster og litt støv fra hullet i muren og i din casa. finito mvh Nardurt Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 (Skum leste bare igjennom her nå.. ) Men hva med en blanding? Dvs. Trådløst på alle pcene, der du legger ledning og plaserer en trådløs ruter/sender i samme hus som modemet, men nermest mulig mot deg.. (Hvis det er bare 10m imellom husene, å dem er vanlige tre hus, så skull nok itte det ha vært noe problem..) Ps. Husk å eventuelt gå etter rekevide, når du velger nettverks utstyret.. .:CyberMan:. Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2006 da jeg synes trådløst ikke gir nok kraft og stabilitet, burde du bare enkelt fortalt gjøre dette: Hent pappas bor (som kan borre betong). Du har selvsagt spurt først men du fikk ikke lov så du gjør det mens foreldrene handler. Da slår du til. Ha en litn dramm klar så du kan døyve kjeften du får etterpå. Borr et hull ra mamas LAN kjeller og ut til sletta mellom husene. Imens har de spesial trente marsvinene gravd en liten "kanal" opp til din Casa (hus). Strekk en internett kabel fra mammas modem og legg den i kanalen grev den igjen og bor et nytt hull i din Casa (hus). Strekk kabelen inn til din ny innkjøpte ruter som støtter 20 pesoner (den er valgfri) og inviter til LAN. etter 2 dagers konstant gaming forteller du til alle som bor på tomta deres at de ikke skalgrave der du har gravd ned din kabel og du koster og litt støv fra hullet i muren og i din casa. finito mvh Nardurt 7410486[/snapback] For og vere heilt erleg, så var denne ikkje så dom. Har hatt noko lignande i tanken, men berre ikkje med marsvin. Tenkte på rotter eg da. Fy kor eg lo når eg las denne teksten. Men den er genial. Har som sagt hatt samme tanken sjølv. Men korleis blir det da? Sette på ein splittar etter adsl modemet- kabel bort til meg- switch-data? Går det ann eller må eg ha router? Kabelen må og vere eit stykke under jorda da det bli køyrt med tungt maskinerei igjennom tunet :!: Lenke til kommentar
Njardiss Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 hm.... æ veit egentli ikke, MEN æ trur du må ha en switch eller hub på modemet så du kan koble på flere kabler. Og det tunge maskinriet du hadde kan vel fint brukes til å grave en kanal. du kan vel eventuelt spørre i en butikk der du kjøper kabler om de tåler bruken. MEN! æ har mang idea skjønne du.. her e en te: borr det samme hullet fra mamams LAN kjeller og strekk en kabel som du stifter fast til veggen på huset helt opp til taket. pga høydeskrek tørs ikke du å klatre opp å sette fast kabelen så du sender lillesøstera di. Hun detter, men hun tåler det. Marsvinene må nå greve igjen kanalen de gravde for den skal ikke brukes. du henger nå kabeln over tunet og bort til kottet ditt. og inn gjennom et hull i taket, to fluer i en smekk du tetter den lekkasjen (hullet i taket) og du får nett. Du oppdager så at marsvinene dine har grevd ned nabokatta samtidig som de tetta igjen kanalen så nabo kidsa er etter deg. ENkelt fortalt: Heng kabelen fra tak til tak. over all trafikk og hva enn det tunet måtte brukes til Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2006 hm....æ veit egentli ikke, MEN æ trur du må ha en switch eller hub på modemet så du kan koble på flere kabler. Og det tunge maskinriet du hadde kan vel fint brukes til å grave en kanal. du kan vel eventuelt spørre i en butikk der du kjøper kabler om de tåler bruken. MEN! æ har mang idea skjønne du.. her e en te: borr det samme hullet fra mamams LAN kjeller og strekk en kabel som du stifter fast til veggen på huset helt opp til taket. pga høydeskrek tørs ikke du å klatre opp å sette fast kabelen så du sender lillesøstera di. Hun detter, men hun tåler det. Marsvinene må nå greve igjen kanalen de gravde for den skal ikke brukes. du henger nå kabeln over tunet og bort til kottet ditt. og inn gjennom et hull i taket, to fluer i en smekk du tetter den lekkasjen (hullet i taket) og du får nett. Du oppdager så at marsvinene dine har grevd ned nabokatta samtidig som de tetta igjen kanalen så nabo kidsa er etter deg. ENkelt fortalt: Heng kabelen fra tak til tak. over all trafikk og hva enn det tunet måtte brukes til 7413297[/snapback] Har faktisk hatt den tanken eg og...... Men det blir nok eg som må i stigen for eg har ingen lilesøster. Men eg lure på om kabelen kjem høgt nok opp. Av og til er det ein lastebil som kjem i tunet og den er HØG. Eller det kjem noko anna som er høgt. Dessuten, eg kjem til å få høyre det med katten. :!: Trur me går for den første ideen din/vår. Men det må da vel gå ann å bruke splittar etter adsl modemet og ein switch borte hos meg. Eller blir det da samme ip-adresse på maskinene? Trur ikkje det blir samme ip. Men kan nokon som har peiling sei om eg kan bruke splittar eller om eg må ha switch etter adsl modemet? Det første kabelen kjem til borte hos meg vil uansett vere ein switch. Hvis eg må ha switch etter adsl modemet så blir det jo to switchar (tenke på kr her ) Ellers så vil eg takke for hjelp og det er fint å vete at det finst fleire folk i Norge med god humor og fantasi. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Hva du trenger av utstyr etter modemet, kommer ant på hvilket ADSL-modemet du har. Hva heter dette, og hvem er din levrandør av ADSL? Ellers, er jeg enig med dere i at å grave ned kabelen (i rør, så er det enkelt å bytte den, når den blir ødelagt) er den beste løsningen. Selv bruker jeg bare W-lan til bærbare PCer og kabel til stasjonære maskiner. Dette pga lavere hastigheter og mindre stabilitet på W-lan. Lenke til kommentar
televerket Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Hva du trenger av utstyr etter modemet, kommer ant på hvilket ADSL-modemet du har. Hva heter dette, og hvem er din levrandør av ADSL? Ellers, er jeg enig med dere i at å grave ned kabelen (i rør, så er det enkelt å bytte den, når den blir ødelagt) er den beste løsningen. Selv bruker jeg bare W-lan til bærbare PCer og kabel til stasjonære maskiner. Dette pga lavere hastigheter og mindre stabilitet på W-lan. 7414347[/snapback] Husk at kabel som ligger i jord er følsom for forstyrrelser da jord ute på mark i seg selv kan generere/inneholde spenninger/strøm. Kortere avstander i jord kan sikkert gå bra. Televerket Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2006 Hva du trenger av utstyr etter modemet, kommer ant på hvilket ADSL-modemet du har. Hva heter dette, og hvem er din levrandør av ADSL? Thomson Speedtouch 510i, levert av Telenor. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Hva du trenger av utstyr etter modemet, kommer ant på hvilket ADSL-modemet du har. Hva heter dette, og hvem er din levrandør av ADSL? Thomson Speedtouch 510i, levert av Telenor. 7416969[/snapback] Dersom modemet er levert etter mars 2004, kan du koble slik tegningen viser. Er modemet levert før mars 2004, må du bytte ut switchen med en router. I din ende kan du putte på hva du måtte ønske, PC, Switch, AP osv! Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2006 Hva du trenger av utstyr etter modemet, kommer ant på hvilket ADSL-modemet du har. Hva heter dette, og hvem er din levrandør av ADSL? Thomson Speedtouch 510i, levert av Telenor. 7416969[/snapback] Dersom modemet er levert etter mars 2004, kan du koble slik tegningen viser. Er modemet levert før mars 2004, må du bytte ut switchen med en router. I din ende kan du putte på hva du måtte ønske, PC, Switch, AP osv! 7417068[/snapback] Okidoki Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Men de, no skal eg spørre mamma om eg får lov til å gjere dette. Og da treng eg hjelp av dikka til å komme på nokon argument for at eg skal få internett hjå meg. Har komme på nokon; slepp å bruke hennas data. Lettare å gjere skulearbeid. Men eg treng fleire argument og de kan hjelpa meg. Da veit eg Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Håkey ... For å komme på noen gode argumenter tror jeg jeg trenger å vite hva du skal gjøre med internettet. Men ok her er noen: Hvis foreldrene dine skal leie ut etter at du flytter så er det pluss med internett. Mye kjekkere for deg, fordi du slipper og beine mellom husene for å sjekke mail etc. Morra di slipper maset med at du skal gjøre noe når hun event. skal gjøre no. En pc uten internett er verdt mye mindre for deg enn en med... (Kan bare tippe hva du bruker pcn til, men denne grunnen er beregnet etter det) Og seff, det ulitmate argumentet er jo at du har lyst på det og at du (kansje ) er villig til å gjøre arbeidet, ergo null stress for henne (noen utgifter men men). Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 å borre hull i grunnmuren under bakkenivå er ikke noe jeg ville anbefale. Jeg er ikke murer men ser for meg at vann som siver inn i kjelleren gjennom et slikt hull ikke er populært, hverken av forldre eller et eventuelt forsikringsselskap... Hør i alle fall med fagfolk først... Er det virkelig ikke en eneste ventil eller vindu i hele kjelleren du kan snike en kabel ut gjennom? Ville også kjøpt noen ruller med alu folie for å skjerme kabelen før du graver den ned Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Akuratt dette med hull er normalt ikke noe problem, bare lage litt fall ,slik at vannet ikke renner inn, og tete med litt mørtel rundt kabel/rør! Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Akuratt dette med hull er normalt ikke noe problem, bare lage litt fall ,slik at vannet ikke renner inn, og tete med litt mørtel rundt kabel/rør! 7919815[/snapback] ok. som sagt er jeg ikke håndtverker, men jeg synes likevel at å borre hull i grunnmuren under bakkenivå er litt scetchy... men hvis dreneringen er i orden så kanskje... Jeg hadde i alle fall ikke gjort det. Men det betyr heller ikke at det ikke går an eller at det ikke er lurt... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Dersom du bestemmer deg for å legge kabel, bør du definitivt legge den i PVC-rør slik at den er beskyttet mot mekanisk skade ved telehiv, tunge kjøretøyer etc, samt at det er lettere å bytte den ut. Ettersom den antagelig ikke er 100% vanntett, vil det være en fordel å bruke en skikkelig kvalitetskabel mtp. isolasjonsmateriale (dvs. ikke den billigste patchkabelen fra Claes Ohlson). Skjerm er også en fin ting. Ang borring under jordnivå - jupp, det hørtes ut som en skikkelig dårlig idé. Kan du ikke heller borre 10-20 cm over jordnivå, og ha en slags "hette" på utsiden? Deretter fester du et halvmetallrør ned langs grunnmuren ned i jorda fra der hullet er, og prøver å få skjøten så tett som mulig. Men jeg er ikke telemontør, så dette er bare det jeg tipper på er lurt. Er ikke sikker det stemmer. Men uansett: 10 meter er ikke veldig langt. Kan du ikke sette opp en vanlig basestasjon (acesspoint, ikke ruter) i førsteetasje i huset, som du kabler ned til kjellern? Dersom du også sitter over bakkenivå, burde det være null problem å få dekning tvers over tunet, selv uten "spesialutstyr". Bare et vanlig nettverkskort i din ende. Dersom du vil ha kabel-uttak hos deg, setter du opp ett accesspoint hos deg som du ber kople seg på accesspointet i andre huset, kobler den inn i en switch, og kopler datamaskinene til denne. Dersom du bestemmer deg for kabel - la den ende i en kontakt i hver ende, dvs. sett opp veggkontakter, så kopler du utstyret til dem vha. en patchkabel - istedet for hannkontakter i begge ender. Det gjør ting enklere å gjøre om på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå