Gå til innhold

12V-greien viser 11.900.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei,

I BIOS har jeg en 12V-greie som viser 11.900 (noe sånt);

Min gode venn sier at denne burde være minst 12V.

Hva har dette å si, egentlig?

Har en Tagan 430W strømforsyning.

Takk for svar. :)

7406750[/snapback]

Du skal ikke bekymre deg over dette, 11,9 går helt fint. :thumbup:

Lenke til kommentar

ATX- standard tillater opptill 10 % avvik i spenning, så mellom 10.90 til 13.10 Volt er innen standarden og burde ikke skape problemer.

Det som ødelegger harddisken og andre komponenter er ustabile spenninger som hopper opp og ned hele tiden, mens en jevn lav spenning er ikke farlig.

Lenke til kommentar

Ehm.. 5% er det vel?

Merk at det står regulatorer på alle driftskritiske applikasjoner i maskinen, som sørger for at de har helt jevn spenning. Det er kun vifter som står koblet direkte på 12Ven, alt annet har egne regulatorer.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Nei, ikke i det hele tatt. Disse regulatorene er små brikker uten bevegelige deler som skal kunne kjøre i hundrevis av år uten problem.

Det er ikke slik at regulatorene står i "hviletilstand" når de er i drift. De jobber konstant med å holde spenningen på korrekt nivå. Små spenningsforskjeller i kortere tidsperioder jevnes ut av kondensatorer på begge sider av regulatorene.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Alle komponenter i maskinen skal tåle en viss ustabilitet i spenningen, men dersom spenningen ut blir veldig lav i perioder er det logisk at dette går ut over stabiliteten til resten av komponentene. Alle komponenter skal tåle det om spenningen går ned til 10V i en periode, men går den ned til 5V i f.eks 3-4ms er det noe annet. Små variasjoner ser man ikke i disse monitoringprogrammene, dette må man ha dyrt måleutstyr for å se. Det varierer også veldig på utstyret man har. Dersom komponentene har store filterkondensatorer stående på inngangene tåler de spenningsvariasjoner mer enn andre, fordi disse kondensatorene vil fungere som en energibuffer.

Lenke til kommentar

jeg har en mist 500w, med 4 disker, en optisk, HK med P4 2,8, 1 gig ram, og geforce 6800gt

spenningen min danser mellom 11,55V og 11,67V...

det merklige er at den var litt over 12V og helt jevn før, men etter at jeg flyttet alt over i nytt kabinett ble det slik? kan det bli slik av ujevn fordelig på de forskjellige 12V's-railene?

Lenke til kommentar

En forskjell på i overkant av 100mV har liten betydning. Disse målingene via hovedkortet er ikke så nøyaktig uansett.

Speedfan sier at 12V-spenningen i min maskin (med MIST 500W) varierer mellom 12.33 og helt opp til 12.79. Jeg målte med multimeter i maskinen på PCI-Express-pluggen. Kunne se en variasjon mellom 12.38 og 12.41V, og stort sett lå den mellom 12.40 og 12.41. Dette kan vel si noe om hvorvidt man kan stole på hovedkortsensorene.

Nå skal det sies at det er nok ikke to separate kurser internt i strømforskyneren, men heller èn intern 12V-kurs med to strømbegrensere (dette er innenfor kravet for ATX 2.0), og dermed to eksterne kurser. Dvs. at spenningen reguleres likt mellom kursene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...