Gå til innhold

Partibarometer desember 2006

Partibarometer for desember 2006 (forrige måneds resultater i parentes)  

167 stemmer

1. 1. Partibarometer for desember 2006 (forrige måneds resultater i parentes)

• Demokratene [0.46%] [0.00%] [0.00%] [0.00%] [0.00%] [0.00%]
      0
    • Det Liberale Folkeparti [2.97%] [2.69%] [1.77%] [4.17%] [2.79%] [2.84%]
      3
    • Fremskrittspartiet [29.45%] [25.25%] [26.55%] [22.92%] [29.77%] [25.57%]
      43
    • Høyre [13.93%] [17.17%] [18.58%] [17.71%] [14.88%] [15.34%]
      22
    • Kristelig Folkeparti [2.74%] [1.35%] [1.77%] [0.00%] [0.47%] [2.27%]
      4
    • Kystpartiet [0.68%] [1.01%] [0.00%] [1.04%] [1.40%] [0.57%]
      1
    • Pensjonistpartiet [0.23%] [0.34%] [0.88%] [0.00%] [0.00%] [0.00%]
      0
    • Rød Valgallianse [4.34%] [7.74%] [4.42%] [4.17%] [5.58%] [6.25%]
      10
    • Senterpartiet [2.28%] [3.03%] [2.65%] [0.00%] [1.86%] [0.00%]
      3
    • Sosialistisk Venstreparti [7.08%] [7.07%] [7.96%] [6.25%] [7.44%] [11.93%]
      15
    • Venstre [6.85%] [5.72%] [9.73%] [9.38%] [9.30%] [10.80%]
      19
    • Norges Kommunistiske Parti [0.91%] [0.67%] [0.88%] [3.13%] [1.40%] [1.14%]
      2
    • Det Norske Arbeiderparti [18.72%] [14.81%] [14.16%] [18.75%] [15.35%] [14.20%]
      27
    • Kristent Samlingsparti [0.00%] [0.88%] [0.00%] [0.47%] [0.00%]
      1
    • Miljøpartiet De Grønne [1.35%] [0.88%] [0.00%] [0.93%] [1.70%]
      3
    • Blankt [4.34%] [5.39%] [4.42%] [4.17%] [3.26%] [4.55%]
      8
    • Ville ikke stemt [5.02%] [6.40%] [4.42%] [8.33%] [5.12%] [2.84%]
      6

Anbefalte innlegg

Hvordan skal vi få trygge veier når vi ikke har råd til å kjøpe nye biler engang?

7408783[/snapback]

De fleste ulykker på veiene skyldes menneskelig svikt, ikke veistandard eller kvaliteten på bilen. Å skylde på dårlige veier når det i realiteten er sjåførene som er for uoppmerksomme og ivarehar dårlig innstilling og holdninger ved mange tilfeller, er en dårlig unnskyldning for at alle skal ha nye biler.

7412292[/snapback]

I tillegg til det de andre har sagt vil jeg legge til og påpeke at det hjelper ikke med all verdens gode holdninger om en møtende bil skjærer over i din fil og treffer fronten din.

Det er en realitet at menneskelig svikt skje. Det vil alltid være en realitet. Å skylde på folket og all verdens holdningskampanjer kan ikke gjøre veldig mye med det i forhold til dagens situasjon. Midtrabatter som fysisk hindrer møteulykker kan derimot spare mange liv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dotten: Vei- og bilstandarder er overfladiske problemer. Det virkelige problemet er menneskenes dårlige holdninger. Begge deler må jobbes med, men jeg mener det fremdeles er viktigst med holdningsskaping (og det må derfor jobbes mye mer med det enn i dag, for som du sier er dagens oppfriskningskurs ikke særlig brukbare).

JBlack: Se over :p

Lenke til kommentar

De råtne eplene i trafikken endrer ikke sine vaner med holdningskurs i hvordan kjøre bil. De gir faen. Dette er fordi holdningene reflekterer personen. De eneste som finner holdningskursene gode er jo de som allerede har gode holdninger, de som ikke bryr seg bryr seg ikke (innlysende). Det er bare til å innfinne seg med at det finnes sjåfører uten vett. Enten får man dem vekk fra veiene (som er enklere sagt enn gjort) eller så får man sørge for at de gjør minst mulig skade.

Bedre veier vil vi med sikkerhet kunne si vil bedre sikkerheten. Det samme går ikke for holdningskampanjer.

I tillegg til det har vi alt det andre positive med bedre veier, spesielt innenfor handel. Hele det norske samfunnet tjener på bedre transport.

Lenke til kommentar

Så du mener at vi skal ignorere holdningsproblemet? Ikke satse på begge veier? Litt bastant å påstå at det ikke går an å endre folks holdninger, det er nok mange som ikke "tenker over det" der ute også. Og hvis vi fikser bra holdningsmaskineri allerede nå, øker sjansen for at framtidige sjåfører vil bli berørt sterkere enn før.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Dotten: Vei- og bilstandarder er overfladiske problemer. Det virkelige problemet er menneskenes dårlige holdninger. Begge deler må jobbes med, men jeg mener det fremdeles er viktigst med holdningsskaping (og det må derfor jobbes mye mer med det enn i dag, for som du sier er dagens oppfriskningskurs ikke særlig brukbare).

JBlack: Se over  :p

7414165[/snapback]

Byr du på småsvette druer og pappvin slik at vi kan endre oss?

Lenke til kommentar
Så du mener at vi skal ignorere holdningsproblemet? Ikke satse på begge veier?

Nei, hvis du leser hva jeg skriver så sier jeg ikke det. Så hvorfor du spør vet vel bare du :)

Litt bastant å påstå at det ikke går an å endre folks holdninger, det er nok mange som ikke "tenker over det" der ute også.

Jeg påstår ikke at det ikke er mulig å endre folks holdninger. Men den informasjonsstrømmen som i dag foreligger og den kursingen som er gir mer enn nok informasjon til at alle og enhver som er mottagelig vil bedre sine holdninger.

Du påstår at det er viktigere å satse på holdnignskapende arbeid fremfor bedre biler i dette innlegget, samtidig som du misbruker statistikk til å antyde av dårlige biler (og muligens veier, du uttaler deg litt uklart i innlegget) ikke medfører flere ulykker. Jeg har sagt meg uenig og begrunnet hvorfor.

Det gir meg null trygghet for fremtiden om man skal satse på enda mer holdningskapende arbeid (alvorlig talt, alle som tar lappen den dag idag eller leser en avis i uken får dette i store nok porsjoner). Det vil derimot gi meg større trygghet om veiene forbedres og man slipper hasardiøse forbikjøringer og værre er når jeg sender madammen avgårde med de to ungene i baksetet, helst i en ny og trygg bil på en god og rett vei uten hull.

Og hvis vi fikser bra holdningsmaskineri allerede nå, øker sjansen for at framtidige sjåfører vil bli berørt sterkere enn før.

7416889[/snapback]

Det har aldri vært mer "holdningsmaskineri" enn det er nå. Allikevel finner man videoer av drittunger som freser avgårde i 200 km/t daglig på internett. Det vil alltid være idioter på veiene, akkurat som det alltid vil finnes de som alltid må drikke seg sanseløs full og skape bråk. Da er det i hvert fall en ekstra trygghet om idiotene freser avgårde på gode rette veier i nye bedre biler, fremfor på en svingete smal vei i en ustyrlig gammal bil hvor en bil med en familie i venter rundt hjørnet. ;)

Lenke til kommentar

Da er vi vel bare uenige, ikke noe å gjøre med det.

Jeg stoler forøvrig mer på en person som har jobbet i trafikkrelevante verv hele livet som forteller at det er holdningene som er det store problemet, men veiene skal, som du sier, være i akseptabel stand.

Æsj, jeg hater PRS. *Signing out*

Lenke til kommentar

OK, holdningene er det store problemet.

Det lille problemet er veistandarden m.m.

Det store problemet jobber man med kontinuerlig, for å holde det mest mulig i sjakk. Men er det noen grunn til å ikke fikse det lille problemet når dette også er med på skape ulykker?

Lenke til kommentar
Da er vi vel bare uenige, ikke noe å gjøre med det.

Jeg stoler forøvrig mer på en person som har jobbet i trafikkrelevante verv hele livet som forteller at det er holdningene som er det store problemet, men veiene skal, som du sier, være i akseptabel stand.

7417159[/snapback]

Men hvordan skal man gjøre mer enn det man gjør i dag for å endre holdninger? Jeg ser ærlig talt ikke hva mer man kan gjøre, det er stor fokus på dette den dag i dag. Jeg kan ærlig talt ikke se hvordan de som ikke får det inn med alle de teskjeene vi mater dem med i dag på uttallige kurs skal få det inn. Man blir foret med budskapet fra barneskolen av. Jeg kan ikke fatte hva mer samfunnet kan gjøre for å få litt vett inn i skallen på alle idiotene som allivel velger å kjøre som om de var James Bond.

Jeg kan vanskelig se hvordan det er mulig å ha enda mer fokus på holdningsskapende arbeid. Ikke bør det være nødvendig heller, det er mer enn nok av det. Det samme går ikke for skikkelige veier, skikkelig politikontroll for å ta alle James Bonds'ene der ute, samt gode og trygge biler.

Lenke til kommentar

Jeg må ha vært i koma på barneskolen, ettersom det gikk opp mange lys for meg på teorikurset angående dette. Hvorfor tror du sjåførlæreren hadde så mye fokus på det og fortalte at det var et stort problem? Mulig vedkommende tar feil og har en annen agenda bak det hele. Jeg syns ikke det er nok holdningsskaping i dag, men bilbeltekampanjen f.eks er et steg i riktig retning.

Lenke til kommentar

Bilbelter er noe man eksempelvis lærer om på barneskolen. Strengt talt lenge før om man har foreldre med bil. Er det noen holdninger du føler du ikke har fått lært gjennom livet, skolen og kjøreopplæringen siden du etterlyser mer? Sa bilbeltereklamen deg noe nytt som du ikke har lært tidligere?

Min påstand er at de ikke finnes en sjel der ute med lappen som ikke vet at bilbelte redder liv, at det å holde fartsgrensen er tryggere, at man vanskelig kan bedømme avstander i fart, at man bør kjøre forsiktigere på glatten, at mye regn kan medføre vannplanning og at man derfor bør være forsiktig osv osv osv. Er det noe man ikke lærer den dag i dag? Det er ikke uvitenhet som medfører at folk kjører uforsiktig, det er ignoranse. Bilbeltereklame hjelper fint lite på en som allerede gir faen i bilbelter. Råkjørere vet at det er farlig, men velger det allikevel. Først når de møter veggen (bokstavelig) er det håp om endring. Eventuelt at man blir et par år eldre og ikke lar adreanalinet og kompisfaktorer/status være førende for ens kjøring.

Alle de idiotene som råkjører der ute er nok like opplyste som deg og har fått den samme informasjonen. De velger allikevel å kjøre som svin. Slik er det bare.

Så spørsmålet er om du føler det er noen holdninger og innformasjon som du ikke har fått, siden du mener det er for dårlig.

Lenke til kommentar

Bilbeltekampanjen var ikke fra teorikurset, du... Men det signaliserer et skritt i riktig retning, som f.eks den enorme fokusen de hadde på det, oppsett av skilt ved veier osv. Det var poenget.

Holdningskampanjer skal rettes mer mot mer enn bare grisekjørerne selv. Et eksempel er at foreldre må bry seg mer om hva barna deres tenker om saken, osv. Ser at du har et ganske pessimistisk syn på det, men kanskje det heller er realistisk? :)

Uansett så gidder jeg ikke å diskutere mer om dette her, er tross alt noe jeg ikke er så veldig interessert i. Kom nettopp på hvorfor jeg aldri poster i PRS :p

Lenke til kommentar
OK, holdningene er det store problemet.

Det lille problemet er veistandarden m.m.

Det store problemet jobber man med kontinuerlig, for å holde det mest mulig i sjakk. Men er det noen grunn til å ikke fikse det lille problemet når dette også er med på skape ulykker?

7417367[/snapback]

Har jeg sagt noe annet?

7417389[/snapback]

Det du kan skrives kan tolkes som om du mener noe annet enn meg, ja.

«De fleste ulykker på veiene skyldes menneskelig svikt, ikke veistandard eller kvaliteten på bilen. Å skylde på dårlige veier når det i realiteten er sjåførene som er for uoppmerksomme og ivarehar dårlig innstilling og holdninger ved mange tilfeller, er en dårlig unnskyldning for at alle skal ha nye biler.»

Men bra du tross alt er enig i at veistandarden bør fikses da.

Lenke til kommentar

Ok. Hvorfor i svarte fa** skal vi UT av NATO!?!? Det er jo bare dumt! Ok, EU! Greit, jeg mener at Norge skal inn i EU, men det er min mening. Men at Norge skal UT av NATO? Hva i svarte tjener vi på det?

Tenk! Plutselig en gang så har Russland bestemt seg for at "Hei! Vi er ett stort land, og HEI! Vi vil bli større!" Så de innvaderer Norge med at det de har! Og uuups! Sorry, norge har ikke noe luftforsvar fordi forsvarsrepartementet har bestemtseg for at næææ vi skal bare ha 2 militære flybaser, en i Bodø og en i Oslo? Så da sitter vi der, uten hjelp fra USA eller noen av de andre medlemslandene i NATO! Tabbe? JA! Norge var med og startet NATO i 1949 for svarte! Vi kan ikke trekke oss ut nå!

Det var min mening! ;)

Lenke til kommentar
Ok. Hvorfor i svarte fa** skal vi UT av NATO!?!? Det er jo bare dumt! Ok, EU! Greit, jeg mener at Norge skal inn i EU, men det er min mening. Men at Norge skal UT av NATO? Hva i svarte tjener vi på det?

7441063[/snapback]

Slapp av, kun SV som vil ut av Nato. Hva SV mener i forsvarspolitikk og utenrikspolitikk er det få som bryr seg om. De har null peiling og avslører seg fint med sine uttalelser. Er egentlig flau på SV sine vegne når det kommer til den delen av politikken.

Får SV det som de vil så legger vi ned MTB våpenet, har en fregatt til å passe kysten, ingen nye jagerfly, stopp på modernisering av hæren og ingen Nato ressurser. De vil ha et forsvar som ikke engang skremmer Island, for å sette ting på spissen. Selv SV velgerne må nå innse at den biten av politikken deres er galskap.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...