DaJev Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Hei! jeg har ikke akkurat klart å henge med i utviklinga i det siste. så jeg lurte på dette fenomenet GPS. Den viser deg vei ved satelittberegninger? men koster det noe å bruke GPS maskin?? f.eks denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=328771&cks=WYO kan jeg bare kjøpe den og sette den i bilen og bruke? Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Det er enveiskommunikasjon - GPS'en plukker opp signaler som satelittene sender ut, så det koster ingenting å bruke. Lenke til kommentar
DaJev Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 ok takk ............................. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Enkelte kartsystemer tar betalt for forbruk (vanlig på mobiltelefoner) men selve GPS-systemet er gratis å bruke. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Skjønner ikke helt hva man skal med gps, pleier dere å kjøre dere vill? Kan fatte at det kan være greit for en del yrkessjåfører, men selv har jeg aldri merket det minste behov for det. Og jeg har kjørt mye rundt i Norge (Bergen - Bodø, Bergen - Oslo, Bergen - Ålesund - Trondheim osv), litt av sjarmen er jo å ikke vite helt om man er på rett vei. Lenke til kommentar
toth Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 litt av sjarmen er jo å ikke vite helt om man er på rett vei. 7407242[/snapback] Det spørs veldig om man er på søndagstur, eller skal rekke noe.. Jeg har GPS hovedsaklig i forbindelse med jobb, men det er uhorvelig kjekt å ha ellers og! Ta når vi skulle på Rally Sweden. Alle hoteller i norden ligger inne, 3 trykk på GPS'en i Kristiansand, også er det bare styre gassen og la det stå til. 5-6 timer senere er vi feilfritt fremme, etter å ha tatt en omvei forbi Oslo og til gardermoen for å plukke opp en kamerat. Legger inn "reis via" f.eks blokksberg og gardermoen, og slapp dermed hele rushtrafikken på E18. Eller når jeg skal besøke noen i nærområdet første gang, be om adressen istedet for masse intrikate veibeskrivelser inni kronglete og dårlig planlagte boligområder. Eller om du er i en fremmed by, trenger bensin eller ei pølse, tast inn "nærmeste bensinstasjon". Trenger du paracet eller fotsoppsalve? Tast inn "nærmeste apotek". GPS er rett og slett uhorvelig kjekt. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Hadde ikke dradd det ut av bilen min om jeg hadde det, men vil heller aldri finne på å bruke penger på å få det montert. Ser poenget ditt, da.... Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 gps er kjekt å leke med. Pluss nyttig når man ikkje er sikker på hvor man skal (eks levere eller hente noe som man har kjøpt over nett) Jeg har selv gps i min bil som ofte blir flittig brukt når jeg er rundt omkring i stavanger. (Jeg bur på bondelandet en god del mil ifra stavanger så jeg er ikkje kjent der nei) Når jeg kjører taxi så pleier jeg å ta med min gps i den, siden min gps er mer oppdatert og lettere å bruke en den som er fastmontert. Lenke til kommentar
toth Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Hadde ikke dradd det ut av bilen min om jeg hadde det, men vil heller aldri finne på å bruke penger på å få det montert. Ser poenget ditt, da.... 7408273[/snapback] Skjønner deg godt, og hadde nok tenkt likt om ikke jeg trengte den i jobb. Men nå når jeg har blitt vant med den? Aldri i verden om jeg gir den fra meg! ...Nå skal det kanskje sies at jeg kjøpte den hovedsaklig fordi den varsler meg om alle fotobokser.. Og det skal sies; Gjett om jeg har tjent inn de 5000 jeg brukte på den på bøter jeg har unngått! (neida, man trenger ikke det om man alltid kjører lovlig. Men alle med lappen vet like godt som meg hvor lett det plutselig er å ha 60 i 50-sone uten å tenke på det. Og når man da passerer ca 50 fotobokser i uken, sier det seg selv at man driter seg ut innimellom. Men ikke nå lenger! ) Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Er ganske greit og ha hvis man ligger og roter rundt i Paris og andre store byer i europa, så for oss som reiser mye rundt med bil er det utrolig deilig og ha en gps, da slipper man og se etter skilt hele tiden. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Er ganske greit og ha hvis man ligger og roter rundt i Paris og andre store byer i europa, så for oss som reiser mye rundt med bil er det utrolig deilig og ha en gps, da slipper man og se etter skilt hele tiden. 7409452[/snapback] Helt enig. Er så utrolig mye lettere med GPS når du kjører nedover motorveier i europa i stor trafikk og må se mer på vei enn skilter. Og når du havner i storbyene og skal finne frem til visse plasser uten å kjøre 10 ganger rundt byen å leite. GPS har gjort reiselivet så mye lettere Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 En GPS er ikke nødvendig, men jeg synes det er veldig kjekt å ha. Om kona hadde vært en bedre kartleser hadde behovet vert mindre, men uansett om jeg er alene i bilen eller jeg har copilot har vi mye glede av en enkel GPS. Kartbildet på GPS skjermen er også kjekt å ha, samt at man får informasjon om omtrent når man kommer fram og kjeft fra kvinnestemmen på GPS'en om man kjører litt for fort. Jeg liker dippedutter, og GPS er en av dem jeg har som har en viss nytteverdi. Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Hvis du har en nogelunde god GPS med gode kart kjører du ikke feil. Så det er ganske deilig når men ligger og kjører nede i tranger gater i diverse land med en campingvogn på x antall meter. (Når er det ikke jeg som kjører men det krever jo ikke mye hjerne og skjønne at det er deilig og praktisk) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå