karlzen Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Er det mulig å få en 60 meter lang kabel som skal bli trekt fra ruteren til datamaskinen min. Den er nødt til å bli trekt utendørs nesten hele veien. Har testet en del med trådløst nettverk og signalet jeg fikk in da var veldig svakt og nesten umulig å spille online spill med. Er det noe spesielle regler for kabler som skal være utendørs og lengden på de? Faren min så en 100 m lang kabel på clas ohlson til 600 kr. Kan jeg bruke den? Håper på kjappe svar Lenke til kommentar
Dal Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 (endret) Du bør bruke en kabel som er beregnet på utendørs bruk, hvis ikke vil du oppleve at den smuldrer opp etter en stund. Du bør også tenke på at kabelen burde ikke overstige 90 meter, da kan du få problemer med å kjøre 100mbit hastighet. Endret 2. desember 2006 av Dal Lenke til kommentar
poptail Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Vet ikke hvordan det vil fungere med en så lang kabel utendørs, men den kabelen det er snakk om er uten kontakter i endepunktene. Du kan dermed kutte den i den lengden du vil ha. Men vær obs på at du må sette på kontakter selv Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Du bør bruke en kabel som er beregnet på utendørs bruk, hvis ikke vil du oppleve at den smuldrer opp etter en stund.Du bør også tenke på kabelen bør ikke overstige 90 meter, da kan du få problemer med å kjøre 100mbit hastighet. 7406823[/snapback] Kjøp en 100meter lang cat6 kabel. Ingen problemer å kjøre 100mbit Så lenge du har litt kvalitet på utstyret i hver sin ende. Vil anbefale at du bruker switch i begge endene på kabelen, de er litt mer signalsterke. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Sørg for at kabelen er av typen CAT 5E eller CAT6 uten skjerming. Jo lengre kabelen er, jo mer har kvaliteten på kabelen å si, derfor CAT 5E eller høyere. Det er også viktig at den er terminert korrekt, fordi feilterminering av kabelen vil ha mye å si på en lang kabel. Lenke til kommentar
karlzen Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 Takk for svar. Er det mulig å få noen linker til slike kabler? Hva er feilterminering? Lenke til kommentar
Dal Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 (endret) Takk for svar. Er det mulig å få noen linker til slike kabler? Hva er feilterminering? 7406867[/snapback] Er ikke helt sikker på hvor man får kjøpt utendørs kabel dessverre. Men hvis du tar sjansen på vanlig installasjonskabel (som garantert er MYE billigere), selges det f.eks på Komplett. Ang. feilterminering så er det viktig at trådene i kabelen (8stk) er satt i rett rekkefølge når pluggen skal settes på. "Korrekt" rekkefølge på trådene er ca. sånn; fra venstre MOT høyre, og mothaken på pluggen NED mot bakken: halv orange, orange, halv grønn, halv blå, blå, grønn, halv brun, brun. Skal du kjøre 100mbit, så er det bare 4 av trådene som er i bruk, i dette tilfellet det orange og grønne paret, altså pinnene 1, 2, 3 og 6. Skal du kjøre 1000mbit, som begynner å bli vanlig i dag, brukes alle 8 trådene, så gjør det skikkelig med en gang Ang. kabellengden, så er det nok sant at det går greit med 100mbit på 100m kabel, men har ikke du bruk for 100 meter, så ikke bruk 100 meter. Gjør den så kort som mulig for best kvalitet. Dette er desto mer gjeldende for 1000mbit overføring. Endret 2. desember 2006 av Dal Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 (endret) @Dal: Blå kommer før halvblå, selvom det i praksis ikke har noe å si Ellers hadde jeg kjøpt inn en lengde hageslange får å ha kabelen i for å forlenge levetiden dens. Med godt med zalo og en stiv trekkefjær skulle det ikke by på noen problemer. Vil også tro denne løsningen vil bli billigere enn tilsvarende utendørskabel. EDIT: Bruk gjerne silikon eller tilsvarende tettemiddel i endene på hageslangen for å hindre vann fra å trenge inn i slangen. Slikt kan skape store problemer når det blir minusgrader. Endret 2. desember 2006 av JacEr Lenke til kommentar
Dal Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 @Dal: Blå kommer før halvblå, selvom det i praksis ikke har noe å si Hehe, regnet med å få en kommentar på den der, vet at det er mange som foretrekker å snu på det blå paret.Ellers hadde jeg kjøpt inn en lengde hageslange får å ha kabelen i for å forlenge levetiden dens. Med godt med zalo og en stiv trekkefjær skulle det ikke by på noen problemer. Vil også tro denne løsningen vil bli billigere enn tilsvarende utendørskabel. 7407071[/snapback] Veldig god ide! Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 ..Har testet en del med trådløst nettverk og signalet jeg fikk in da var veldig svakt og nesten umulig å spille online spill med. .. 7406664[/snapback] Hvilket type trådløst nett, var det du brukte? (Da det fins spesielle sendere/motakere som er laget spesielt for lengre rekkevidde, osv.. Ellers så fins det også diverse ting du kan gjøre for å forbedre signalet.. ) .:CyberMan:. Lenke til kommentar
karlzen Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 Tusen takk for mange kjappe svar. Jeg kjøpte denne antenne og festet den oppe på taket der hvor jeg har tv antenna. nettverkskortet jeg hadde var dwl g520 m Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Vanlig Cat5/6 kabel trekker venn så den vil bli ubrukelig etter hvert. Legger du den i rør hele veien og tetter røret i begge endene vil det ikke bli noe problem så lenge det ikke kondenserer i røret. Veldig ofte finnes det ikke snarveier rundt et problem fom vil fungere over tid, men det finnes utendørs cat5/6 kabel. Lenke til kommentar
karlzen Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 OK. Men har du noen linker til utendørs ca 60 m cat5/6 kabler? Lenke til kommentar
poptail Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 fant side med FAQ om dette: CAT 5 utendørs. Ut i fra hva leverandøren sier så er det ikke noe problem å benytte en cat 5 kabel utendørs på grunn av at den er beskyttet av PVC kappe. Er det direkte sollys og fuktighet der kabelen ligger vil den forfalle raskere. Les også om: grave ned en CAT 5 kabel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå