peiper Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 (endret) Her fant jeg litt info om strømforsyninga: http://www.systemcooling.com/tt_twv480-02.html Ser ut til at det kun er 1 12v rail ikke sant? Og kan levere max 18A ved 12v. 7409085[/snapback] Ser slik ut ja. Har du veldig mye annet i kabinettet da? Jeg monterte mitt 7600GT nå, og det fungerer helt utmerket på en 400W forsyning. Den har 18A på 12V utgangen. LINK. Kabinettet inneholder P4 3,2GHz, 2 dvd, 5 disker, 3stk 120mm vifter og et par LED lys. Det går helt fint. Kjørt 3dmark 03 og 06, ingen tegn til ustabilitet. Ser ut som forsyninga di er defekt. Har du garanti på den, bør du få ny. Ellers må du nok ha ny. MIST kan anbefales på det varmeste EDIT: Billig var den ikke da. HER er det en som er billig. 2x16A på 12V Endret 2. desember 2006 av peiper Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 ca 75-80% i en maskin bruker +12v . Har noen data her for ATI 9800 Pro vs Nvidia 6600GT Du vil fort se shiftingen av hvor load tas fra , som vil forklare problemet vedr. oppdateringen din : Kan nok regne med at 7600GT bruker en del mer strøm enn 6600GT (men hadde ikke data for 7600GT/AGP) Lenke til kommentar
espenta Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 Går Fortron psu'er for å være bra? Hva med denne? http://www.microplex.no/product.aspx?pid=atx400pnf&mcat=c349 Ser at det står at max belastning ved 12v1 og 12v2 er 348w, som tilsvarer 29A. Hver av de leverer max 18A, så hvordan fungerer egentlig dette? Er det pga at de er fra forskjellige "rails" (hva nå enn det er). Det betyr vel ikke 2 separate spoler? For da skulle de vel kunne ha levert 36A samtidig? Ble dårlig formulert det her. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Splitt rail PSUer er noe dritt egentlig hvis det ikke er 20A+20A+20A osv . Se f.eks på Tagans PSUer , de har en combined/split switch så du kan sette den i single mode dersom det trengs . Lenke til kommentar
espenta Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 Kan du forklare litt mer hvorfor det er noe dritt? Den jeg linket til bør vel ha mer enn nok effekt til å kjøre mitt oppsett? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 (endret) Den blir ikke noe bedre enn den du har tror jeg . Her er en som jeg ville anbefalt : http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=47429 Orker ikke skrive alt om sikrings beskyttede +12v utgangs linjer og problemene rundt dette for mid-end PSUer. Du kan lese om det her : http://www.playtool.com/pages/psumultirail/multirails.html Edit! Kommentar til alle som sier det virker 'fint' med 300W og 400W med 6800Ultra osv. Dette er kun falsk trygghet. Over tid kan f.eks harddisker ryke , muligens PSUen selv , og evt. andre problemer oppstår. Selv om man trekker kun ca. 250W fra 220v skal man legge PSU valg til at den helst under full belastning holder seg på 50 - 60 % belastning - hvilket betyr en større en på 12v watt totalt . (dette er skole emne i PC building) . Endret 2. desember 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Edit! Kommentar til alle som sier det virker 'fint' med 300W og 400W med 6800Ultra osv. Dette er kun falsk trygghet. Over tid kan f.eks harddisker ryke , muligens PSUen selv , og evt. andre problemer oppstår. Selv om man trekker kun ca. 250W fra 220v skal man legge PSU valg til at den helst under full belastning holder seg på 50 - 60 % belastning - hvilket betyr en større en på 12v watt totalt . (dette er skole emne i PC building) . 7409792[/snapback] 250 Watt fra 220 er ikke mer enn 50% av kapasiteten til en 400-watter. Er PSUen skrot så kan det jo såklart hende den ikke tåler å gå på 80% load feks. Men det tror jeg går mer på kvalitet enn noe annet. AtW Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 (endret) Det er feil for en 400watter gir ikke 400watt +12v , og 80% i PCn bruker +12v . Jeg snakker om å ikke belaste mere enn 50 -60 % på +12v . Hva PSUen har som total watt rating ved 20°C er uinteressant og ikke noe man kan gå etter. Husker du PM'et meg engang om brunsvidde main molex 20pin i ditt eget system. Tilsier ikke akkurat at dine anbefalinger bør følges. Endret 2. desember 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
espenta Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 Jeg leste gjennom det fra playtool.com, og jeg skjønte det med at de som blir markedsført som multi-rail er egentlig single-rail med strømbegrensning slik at de blir fordelt på 2 utganger. Men med den jeg linket til vil jeg hvertfall ha 18A til skjermkort og harddisker, mens jeg samtidig har 18A til prosessor. Det beste hadde jo vært om det kun var en single rail på 29A, men siden dette ikke er lov pga no sikkerhetsgreier, er vel det vanskelig å få tak i. Den Tagan du linket til har jo også 2 rails. Hva er begrensningen på hver av de, og hva er den totale begrensningen? Hvorfor vil den være et bedre alternativ enn den Fortron-psu'en? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Tagan 480-2force kan settes med bryter bak på PSUen til å koples som single rail på 28A . Vips , så har du ikke noe overload problemer . Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Det er feil for en 400watter gir ikke 400watt +12v , og 80% i PCnbruker +12v . Jeg snakker om å ikke belaste mere enn 50 -60 % på +12v . Hva PSUen har som total watt rating ved 20°C er uinteressant og ikke noe man kan gå etter. 7409968[/snapback] Mange moderne PSUer (kanskje spesielt lavere spesifiserte) har 80% og mer av den totale kapasiteten på 12V. Ellers finnes det mange PSUer som fint klarer de effektene som er oppgitt under normale tempraturer (altså i en normal maskin, mange regulrer jo også kjølingen sin etter temperaturen inne i PSUen, for å holde det på et greit nivå). Husker du PM'et meg engang om brunsvidde main molex 20pin i ditt eget system.Tilsier ikke akkurat at dine anbefalinger bør følges. 7409968[/snapback] Da tror jeg du husker feil, enten det eller så har jeg fortrengt den hendelsen fra min hukommelse AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Jeg leste gjennom det fra playtool.com, og jeg skjønte det med at de som blir markedsført som multi-rail er egentlig single-rail med strømbegrensning slik at de blir fordelt på 2 utganger. Men med den jeg linket til vil jeg hvertfall ha 18A til skjermkort og harddisker, mens jeg samtidig har 18A til prosessor. Det beste hadde jo vært om det kun var en single rail på 29A, men siden dette ikke er lov pga no sikkerhetsgreier, er vel det vanskelig å få tak i. Den Tagan du linket til har jo også 2 rails. Hva er begrensningen på hver av de, og hva er den totale begrensningen? Hvorfor vil den være et bedre alternativ enn den Fortron-psu'en? 7410012[/snapback] Det finnes endel PSUer som leverer over 20A på en "linje" og i praksis operer som en single rail der den totale 12v-kapasiteten er tilgjengelig. Jeg vet med sikkerhet det gjelder seasonic (og dermed også corsair ville jeg tro), og sikkert et bøling andre. AtW Lenke til kommentar
espenta Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 Tagan 480-2force kan settes med bryter bak på PSUen til å koples som single rail på 28A .Vips , så har du ikke noe overload problemer . 7410027[/snapback] Ok. Den virker jo bra den da. Men jeg må vel regne med at cpu trekker nærmere 10A uansett. Så om jeg har 1 rail på 28A eller om jeg har 2 på 18A (som på Fortron-psu'en), vil jeg vel uansett ha ca 18A til rådighet for skjermkort, harddisker osv? Vet bare ikke om jeg har lyst til å legge 300,- ekstra i den Tagan hvis jeg greier meg like bra med Fortron sin. Men hvis dere mener at det er bedre kvalitet og stabilitet i den fra Tagan, så kommer jeg nok til å gå for den. Men hvordan kan du mene at jeg ikke vil få noe mer ut av den Fortron enn den jeg har nå? Nå har jeg tross alt bare 18A som skal deles på alt? Lenke til kommentar
espenta Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 Hva med denne? http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=47426 Den er jo en del billigere enn 480w og har vel samme bryteren for single rail som 480w? Leverer max 28A 12v i motsetning til 30A 12v som 480 watteren. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Ja ,, den er bra . Har selv brukt 480-U01 typen , aldri hatt noe problem med den . Nåværende hoved PC fikk ny single rail m/33A i høst Enermax 465AX (den siste en forhandler i Norge hadde på lager av Enermax single rail (MPX) ) For å understreke split rail 240VA fadesen kan man jo nevne at både PcPower & Cooling og Silverstone nå produserer single rail PSUer igjen med max sustained +12v på 40-50-60-70-80A . http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=511 http://www.silverstonetek.com/products-op1000.htm Dessuten var crossfire et mareritt for mange split(current limiter) +12v PSU: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=29940 Lenke til kommentar
espenta Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 Da bestiller jeg den Tagan 430 watteren. Latterlig det med split rails da. Men ettersom jeg forsto det, så var det pga noen regler om at det max kunne være 20A pr "kilde". Men siden de har lov til å selge single rail psu'er som leverer mer, så kan vel ikke de reglene være så nøye? Er jo bare meningsløst at du ikke skal få tilgang til all effekten psu'en kan levere. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Da bestiller jeg den Tagan 430 watteren. Latterlig det med split rails da. Men ettersom jeg forsto det, så var det pga noen regler om at det max kunne være 20A pr "kilde". Men siden de har lov til å selge single rail psu'er som leverer mer, så kan vel ikke de reglene være så nøye? Er jo bare meningsløst at du ikke skal få tilgang til all effekten psu'en kan levere. 7410639[/snapback] Sikkert et bra valg,har gode erfaringer med tagan,virker som bra forskyninger, og ja det er ikke så gunstig med det split-rail-opplegget. De reglene er vel de ntere ATX-standardene om jeg ikke husker feil,det er vel ikke noe man må følge. Forhåpentligvis blir de endret når det kommer yttligere revideringer av standarden. AtW Lenke til kommentar
espenta Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 Takk for all hjelp. Det ble en litt dyrere oppgradering enn planlagt, men da har jeg sikkert psu en stund. Da får jeg bare håpe at jeg merker stor forskjell med 7600gt i forhold til 9800pro. Har forresten bare 1gB ram. Vil jeg ha noen glede av å oppgradere til 1,5 eller 2gB nå som jeg har nytt skjermkort? Lenke til kommentar
peiper Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Takk for all hjelp. Det ble en litt dyrere oppgradering enn planlagt, men da har jeg sikkert psu en stund. Da får jeg bare håpe at jeg merker stor forskjell med 7600gt i forhold til 9800pro. Har forresten bare 1gB ram. Vil jeg ha noen glede av å oppgradere til 1,5 eller 2gB nå som jeg har nytt skjermkort? 7410760[/snapback] Kommer mest an på spillene du spiller. BF2 har helt klart nytte av 2GB+, Muligens Oblivion og andre 3D spill i samme gata også. Skjermkortet i seg selv bryr seg nok lite om du har 1 eller 2 GB ram. Lenke til kommentar
wiak Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 X1600 vs 7600 er mere riktig fordi 9800 pro er jo GAMMELT!, er jo ikke helt rettferdig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå