kaffenils Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Nå har forskere funnet ut at utslipp av drivhusgass i form av fis fra kyr, sauer og griser utgjør en større trussel for global oppvarming enn utslipp fra biler og fly... http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=143742 "Nå foreslår FN-organet blant annet nye fôrtyper for å forhindre ku-promping" Er det bare meg, eller synes dere andre også at klimagassgalskapen begynner å gå en smule langt... Lenke til kommentar
trøls Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Er det bare meg, eller synes dere andre også at klimagassgalskapen begynner å gå en smule langt... 7406087[/snapback] Nei. Ellers finner jeg lite nytt i denne saken. Det er velkjent at metan gir sterk drivhuseffekt. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Gir ikke noen grunn til å undervurdere klimatrusselen. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Mener å ha lest ett eller annet sted at en medvirkende årsak til dinosaurenes død var ustabilt klima forårsaket av drivhuseffekt forårsaket av all tarmgassen fra alle de store og små dinoene... Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Putt i en kork (eller noen hundretalls millioner korker...). Samtidig viser jo dette hvor latterlig det er at et dobbeltmoralsk land som Norge med den ene hånden skattelegger f.eks. bilbruk knallhardt under et delvis skalkeskjul av å være et miljøtiltak mens vi med den andre hånden tjener enorme summer på å selge olje til land som ikke har den samme 'straffen' overfor sine innbyggere for å benytte oljen. Det er nå dette med å gå foran med et godt eksempel og blablabla, men Norge står for så liten del av totalen at i kunne stengt f.eks. all bilbruk i morgen den dag uten at det hadde hatt noen innvirkning på verdensbasis. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Nå har forskere funnet ut at utslipp av drivhusgass i form av fis fra kyr, sauer og griser utgjør en større trussel for global oppvarming enn utslipp fra biler og fly... http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=143742 "Nå foreslår FN-organet blant annet nye fôrtyper for å forhindre ku-promping" Er det bare meg, eller synes dere andre også at klimagassgalskapen begynner å gå en smule langt... 7406087[/snapback] Det nye her er ikke at metangass fra husdyr utgjør et klimaproblem (delvis pga. mye husdyr og "unaturlig" fôr), men at vg har fått det med seg. Vet jeg leste om dette i illustrert vitenskap, sikkert 5-10 år siden (mulig bladet var ennå eldre). Lenke til kommentar
Royo Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 (endret) Det hevdes at de enorme utslippene av metangass fra dinosaurene bidro til deres utryddelse: http://www.geocities.com/stegob/methane.html Det spekuleres også i at universet ble skapt av en enorm metangass-eksplosjon: http://www.youtube.com/watch?v=-8IthRPGjt0 Endret 2. desember 2006 av Royo Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 viten om at kuer er den største organiske kilden klimagass utslipp er ikke akkurat ny. men det er jo prøvd forskjellige metoder da. noen har gått så langt at de har satt en slags suge maskin for å suge opp fjerten når den kommer. denne ble da montert bak på kuene og ble startet av en eller annen type for signal. Vell, gassen ble da brukt som naturgass. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Ja, metan er energirikt. Og når det gjelder drivhuseffekt, så lønner det seg klart å brenne den av og slik få CO2 (som er en langt "dårligere" drivhusgass) Forøvrig skal det nevnes at uten drivhuseffekten hadde temperaturen på jorda vært ca. -15°C Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Prøv å sett dere i en litt annen situasjon en dere lever, prøv å tenk litt mer åpent. Jeg mener alle burde sette seg selv i perspektiv å heller gi faen i den menneskeskapte mainstream forbrukertenkinga! Jeg hater alt som har med mainstream levemåte, forbruk å at vi er blinde for våre egne handlinger døgnet rundt. Det er ingen andre en vi selv som har skapt denne situasjonen , å når vi ikke engang klarer å se feilene som et samlet samfunn, er det noe som ikke stemmer. Heldigvis finns det forum der man kan si det rett ut. uheldigvis så går det ikke inn i hodet på så mange. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 ja, og kanksje enda kaldere. men i dette tilfelle så er det den drivhuseffekten som er overdreven. og når man brenner metan så kommer det CO2 og 2H2O Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Prøv å sett dere i en litt annen situasjon en dere lever, prøv å tenk litt mer åpent. Jeg mener alle burde sette seg selv i perspektiv å heller gi faen i den menneskeskapte mainstream forbrukertenkinga! Jeg hater alt som har med mainstream levemåte, forbruk å at vi er blinde for våre egne handlinger døgnet rundt. Det er ingen andre en vi selv som har skapt denne situasjonen , å når vi ikke engang klarer å se feilene som et samlet samfunn, er det noe som ikke stemmer. Heldigvis finns det forum der man kan si det rett ut. uheldigvis så går det ikke inn i hodet på så mange. 7409418[/snapback] Jeg tar ikke ansvar for andres handlinger, og kan derfor ikke holdes ansvarlig for å skape situasjonen. Det at mine forfedre, eller min rase, har skapt en dårlig verden, er ikke noe jeg har tenkt å få dårlig samvittighet av. Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Mener ikke folk skal få dårlig samvittighet. Bare tenk lenger en lommeboka å hva dere bare "må" ha . Skulle gjerne vært født inn i en annen epoke av menneskelivet, for jeg liker lite forbrukerlivet, men så er det slik at det er blitt totalt umulig å komme seg unna. Derfor blir jeg forbanna å oppgitt. Vi vitser så fint med hester å skylapper, så er det egentlig vi mennesker som har dem på heletiden Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Du kan alltid flytte til et av de hundre landene som ikke har forbrukersamfunn. Der kan du leve som bonde eller fattigmann eller hva som helst. Det er dessverre et valg man må ta, enten å leve dårlig eller å leve kapitalistisk. Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Man lever som man er født Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Tøv, man kan utmerket godt selv velge hvordan man vil leve. Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Ikke så lenge man lever med kapitalisme. "Man har ikke et liv uten penger heter det" Noe jeg kan argumentere mot resten av livet. Synd vi er så kloke, men lell så arogant dumme Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Du har et gitt antall alternativer å velge mellom ang livet ditt. Du velger selv hordan du vil leve innenfor rammene av det mulige. Hvis du ikke vil leve med kapitalisme er det ikke værre enn å starte et bofelleskap o.l. Vil du leve av landet så er det strengt tatt bare å farte til et sted der eindomsretten ikke står for sterkt og rydde deg en plass og bygge deg ei bu. Selvsagt kan du ikke leve som Bill Gates bare du ønsker det, men innenfor rammene av det mulige kan du velge akkurat det du ønsker deg Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Herregud dette er da gammelt nytt! Visste allerede på barneskolen at kyr slipper ut mer klimagasser enn noe annet. Hvorfor blir dette slått opp nå? Tror det er noen journalister som har lite å skrive om... Som sagt: barneskole-kunnskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå