Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bredband gjennom adsl linja (snart Norge også?)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://www.bredband.com/wps/portal/produkt...t/bredband20pro

helt utrolig, når kommer dette til norge?

3 mbit opp :)  Jøss, bredband!!

edit: mulig dårlig formulert topic navn, men anyway: Bredband er minimum 2mbit begge veier, så dette er første gangen jeg ser at adsl er blitt bredband :)

7406078[/snapback]

Dette er i Norge. Problemet er som sagt at dette bare blir levert til bolag, altså steder der 4 blokker skal bestille nett f.eks. Nå blir jo fiber mer og mer brukt, håper jo fler og fler kan bruke fiber etterhvert og at det blir mer utbygd. Problemet er jo bare at fiber-linjene (under bakken) koster flesk :p

Lenke til kommentar

3 mbit opp :)   Jøss, bredband!!

edit: mulig dårlig formulert topic navn, men anyway: Bredband er minimum 2mbit begge veier, så dette er første gangen jeg ser at adsl er blitt bredband :)

7406078[/snapback]

Dette er i Norge. Problemet er som sagt at dette bare blir levert til bolag, altså steder der 4 blokker skal bestille nett f.eks. Nå blir jo fiber mer og mer brukt, håper jo fler og fler kan bruke fiber etterhvert og at det blir mer utbygd. Problemet er jo bare at fiber-linjene (under bakken) koster flesk :p

7406250[/snapback]

pointet er jo at dette tilbydes vanlige folk i sverige og ikke kun til blokker og leilighetskomplekser.

Telia tilbyr også høy upload til vanlige folk (2,5 mbit)

så det viser jo at adsl har et høyere potensiale enn vi trodde.

Lenke til kommentar

3 mbit opp :)   Jøss, bredband!!

7406078[/snapback]

7406250[/snapback]

pointet er jo at dette tilbydes vanlige folk i sverige og ikke kun til blokker og leilighetskomplekser.

Telia tilbyr også høy upload til vanlige folk (2,5 mbit)

så det viser jo at adsl har et høyere potensiale enn vi trodde.

7406288[/snapback]

Ja, sant det... Har jo også dette med at TN eier store deler av linjene i Norges land, og blir jo da begrenset hastigheter etc for andre leverandører. Nå jobber jo fler og fler leverandører med å bygge ut egne nettverk og egne sentraler. Dette er jo noe jeg håper fler og fler begynner med, sånn at vi kan få litt konkurranse med TN på et høyere nivå. Da vil jo prisene presses ned og hastighetene (både ut og inn) presses opp av konkurransehensikter. :thumbup:

Lenke til kommentar

Så vidt jeg ser bruker dem ITU G.992.5 Annex M for å oppnå høyere upstream hastigheter. (Det som gjøres er at man tar av kapasiteten som er satt av til download og gir til upload.)

Tenker meg at det er Post og Teletilsynet som setter ned foten for at dette kan brukes i norge, da Internode måtte kjempe 12 mnd med Australias Post og Teletilsyn for å få lov til å ta det i bruk. Ref:

Internode has worked for more than 12 months to have the Australian Network Deployment Rules changed to allow the use of Annex M mode in Australia.

Problemet med å øke uploaden er at man får støre problemer med krystale i kablene. Noe som fører til mere støy og lavere hastigheter for alle i den kabelen. (Noe vi allerede ser problemer med her i norge selv om vi har relativt lav upload.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...