Gå til innhold

Redd Fjordbyen Oslo - Stopp Bjørvikamuren!

Hva synes du om "Bjørvikamuren"?  

100 stemmer

1. 1. Hva synes du om "Bjørvikamuren"?

• Jeg synes den er idiotisk
      29
    • Jeg synes den har sine fordeler og ulemper og forholder meg omtrent nøytral
      22
    • Jeg tror den blir en flott del av utsiken i Oslo
      18
    • Jeg ønsker den velkommen i skadefryd ovenfor Oslo-innbygerne
      14
    • Jeg bryr meg ikke
      17

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Virker veldig lite gjennomført. De burde ansette en ordentlig arkitekt.

7410946[/snapback]

I alle byggeprosjektene i Bjørvika blir det/er det brukt mange arkitekter.

Endel av arkitektene blir valgt på grunnlag av en arkitektkonkurranse hvor enda flere arkitekter deltar. Hos kommunen, fylkeskommunen og staten er det også mange arkitekter som har jobbet med reguleringsplanen og byggeprosjektene.

Så hva mener du egentlig med en arkitekt og hva betyr ordenlig ?

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Jeg fant en artikkel i SAS-magasinet om byutvikling, som jeg likte veldig godt. Den treffer nok ikke på spikeren emnemessig i forhold til denne tråden, men jeg synes den var interessant, bra og nært nok denne trådens emne. Jeg har dessverre ikke scanner eller noe godt kamera (det skikkelige er til reklamasjon) så jeg beklager bildekvaliteten:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-3851-1165173323_thumb.jpg

post-3851-1165173323.jpg

Lenke til kommentar

En utredning om effektene av høyhus i oslo konkluderte med at de ville ødelegge klimaet i byen. Høyhusene kaster skygger over hele bydeler, tenk bare på effekten av vintersol mot høyhus, solen stiger jo ikke over toppene på høyhusene om vinteren. I tillegg så vil den fra før ganske sure vinden i oslo bli enda verre når den må rundt byggene i steden for å passere over.

Legg også merke til at dette har bare blitt foreslått på et område hvor de negative effektene vil være størst for de minst ekslusive bydelene. Kontrastene mellom planene for utbyggingen øst og vest i bykjernen er slående.

Lenke til kommentar
Fjord/sjøkanter er jo noe av det flotteste vi har. Å bygge en mur langs dette er jo intet mindre enn idioti. Hva er egentlig positivt med dette?? Finnes det én eneste ting?

7437519[/snapback]

Flere boliger.

7438093[/snapback]

Flere boliger kan man jo bygge hvorsomhelst. Man trenger ikke ødelegge verdifulle områder pga. dette.

Lenke til kommentar
Fjord/sjøkanter er jo noe av det flotteste vi har. Å bygge en mur langs dette er jo intet mindre enn idioti. Hva er egentlig positivt med dette?? Finnes det én eneste ting?

7437519[/snapback]

Flere boliger.

7438093[/snapback]

Flere boliger kan man jo bygge hvorsomhelst. Man trenger ikke ødelegge verdifulle områder pga. dette.

7438334[/snapback]

Man kan bygge dem hvorsomhelst, men det er i Oslo folk vil bo. Det var du som spurte etter én eneste positiv ting, og der har du den.

Lenke til kommentar
Virker veldig lite gjennomført. De burde ansette en ordentlig arkitekt.

7410946[/snapback]

I alle byggeprosjektene i Bjørvika blir det/er det brukt mange arkitekter.

Endel av arkitektene blir valgt på grunnlag av en arkitektkonkurranse hvor enda flere arkitekter deltar. Hos kommunen, fylkeskommunen og staten er det også mange arkitekter som har jobbet med reguleringsplanen og byggeprosjektene.

Så hva mener du egentlig med en arkitekt og hva betyr ordenlig ?

7413416[/snapback]

Byggningene ser kanskje bra ut, men de passer ikke nedi Bjørvika. De burde heller lage lavere bygg som passer i bybildet. Men man tenker bare kortsiktig for maksimal økonomisk gevinst.

Lenke til kommentar
Man kan bygge dem hvorsomhelst, men det er i Oslo folk vil bo. Det var du som spurte etter én eneste positiv ting, og der har du den.

7438386[/snapback]

jaja, på samme måte som det ville være postivt om vi fjernet alt som het strandlinje og strender og lot folk få bygge hus der istedet. Det er jo postitivt...

(Og Oslo er forøvrig ikke begrenset til bare Bjørvika.)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

7438386[/snapback]

jaja, på samme måte som det ville være postivt om vi fjernet alt som het strandlinje og strender og lot folk få bygge hus der istedet. Det er jo postitivt...

7438597[/snapback]

Nå må du roe ned egget.

Du spurte etter en postiv ting, og det er positivt at det blir flere boliger i en allerede overpriset by. At det også er mange negative ting kan så være, men det gjør ikke at den positive forsvinner.

Eod.

Lenke til kommentar
Du spurte etter en postiv ting, og det er positivt at det blir flere boliger i en allerede overpriset by. At det også er mange negative ting kan så være, men det gjør ikke at den positive forsvinner.

7438608[/snapback]

Så lenge det eksisterer andre alternativer som ikke ødelegger områder er ikke akkurat "flere boliger" et positvt argument. Flere boliger kan man som nevnt fint bygge andre steder i Oslo, uten å legge beslag på mangefulle ressurser.

(Nå mente jeg også et reellt positivt argument, ikke bare det at "man kan finne noe positvt i enhver situasjon" bare man leter lenge/godt nok.)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Det nevnes at Oslo allerede er overpriset. Med bjørvikamuren blir det kanskje litt mindre attraktivt å bo i Oslo slik at boligprisene faller. Det er selvfølgelig ikke positivt for de som allerede bor der, men er positivt for folk som på død og liv vil flytte dit. Ellers så tror jeg ikke at det er negativt at Oslo blir et mindre attraktivt sted å å bo. Oslo er jo stor nok som det er og det er flust med flotte alternative steder å bosette seg i Norge.

Lenke til kommentar
Enig!

Før eller senere blir det høyere bygninger uansett, derfor er det bedre å starte nå enn å bare utsette det hele tiden!

7438985[/snapback]

Det var da et fantastisk dårlig argument! "Før eller senere dør du uansett, derfor er det bedre å ta livet av seg nå enn å bare utsette det hele tiden"

Lenke til kommentar
Det vil bli seendes stygt ut uansett, siden det ikke finnes gode arkitekter i Norge. Men skal de nå først lage høyhus, så bør de være skikkelig høye. Oslo med skyline. Hadde ikke det vært noe?

7440804[/snapback]

Jo. Det hadde absolutt vært noe med en upersonlig, mastodontisk og kjedelig Manhattan-kopi uten sjel.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...