Gå til innhold

Bør jeg kjøpe dobbeltkjerne eller enkelkjerne ?


Wishb0ne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt vel lite informasjon der, for å helt kunne svare deg.. :hmm:

 

Den eneste grunnen for å ikke velge en dobelt kjærne, slik jeg ser det, er hvis du har et stramt budsjett, å ikke har "råd" til, eller vil bruke spenna på noe annet i staden. ;-P

 

For husk at en 2.2GHz singel kjærne, yter i prinsippet likt med en 2.2Ghz dobelt kjærne, under spilling av spill som ikke er laget for dobelt kjærner.. (Som.. ja.. er dem fleste..) :ermm:

 

Fordelen med dobelt kjærnen, blir at du kan kjøre ting i bagrunnen, samtidlig som du "spiller", uten å ha noe merkbar dårligere ytelse, eller "opphold" i spillet..

 

Ps. Husk at x2 CPUa bruker også mere strøm, å at du dermed må ha en PSU der etter.. ;)

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar

Spill i seg selv har vel ikke noe spessielt tjent med dobbelt kjerne. Men ikke glem nå at hvis du kjører et OS som støtter dobbelt-kjerne som windows XP så kan du jo gjøre flere oppgaver samtidig. Prøv å kjøre Antivirus-scan på maskinen samtidig som du spiller f.eks med en singel kjerne cpu. dette går fint med en dobbelt kjerne.

 

Frankie

Lenke til kommentar

Tingen er vel den at når jeg spiller så gjør jeg ikke noe annet ;) hvertfall ikke prosessor krevende jobber :p så da skulle vel en Athlon 64 2,4ghz være like kjapp som en Athlon X2 2,4ghz ?

 

Jeg vil jo få mest mulig for pengene da jeg er en student :) og da det er 1300 kroner i forskjell på disse så virker det da veldig ulønnsomt for min del med dobbeltkjerne ?

 

Er det ufattelig lite spill som har programmert med tanke på dual core og i disse er det lite ytelseøkning og vel ? Eneste spillet jeg vet om er Quake 4, og er det noen som vet om Age of Conan vil være lagt for Dual Core finner ikke noe om det :S

Lenke til kommentar
Du kjøper naturligvis en CPU med 2 kjerner.

7406446[/snapback]

Er ikke helt enig der.. :whistle:

 

Jeg personlig, ville så KLART, uten noen minste tvil, HA KJØPT EN 2 kjernet CPU.. :cool:

 

Men.. Skall han bare bruke den til spill, uten noen programmer som kjører i bakgrunnen, så vil det fort være 1000,-+, å spare, å kjøre en singel CPU med samme "ytelse" isteden.. :thumbup:

 

(Noe trådstarter har sakt, at er ønskende..)

 

Ps. Husk at x2 CPUa bruker også mere strøm, å at du dermed må ha en PSU der etter..

Ikke nødvendigvis.

7406446[/snapback]

 

Hehe, så du sier at eks. max watt trekk under "load", i en 2.2GHz singel CPU, er lik eller større, enn en 2.2GHz Dual CPU? :whistle:

 

(For husk, at det er under "Load/max" bruk, at det er virkelig viktig å ha stor nok PSU.. ;) )

 

Lel om det eventuelt "bare" er snakk om "litt" mere, så kan dette være det lille som skall til, for at det blir for lite.. :(

 

(Sier "litt", da dette varierer endel i fra CPU type, og hastighet osv..)

 

.:CyberMan:.

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar
Hehe, så du sier at eks. max watt trekk under "load", i en 2.2GHz singel CPU, er lik eller større, enn en 2.2GHz Dual CPU?

 

(For husk, at det er under "Load/max" bruk, at det er virkelig viktig å ha stor nok PSU..  )

 

Lel om det eventuelt "bare" er snakk om "litt" mere, så kan dette være det lille som skall til, for at det blir for lite..

En 2 kjernet CPU bruker ikke dobbelt så mye strøm. Forskjellen er minimal og du trenger heller ikke en super PSU for å drive et slikt system. Det er skjermkortet som gir mer utslag.

 

image063.gif

Lenke til kommentar
og det er amd som gir mest for pengene når det kommer til singelkjerneprosessor?

7406720[/snapback]

Kjenner desverre bare godt til AMD CPUer.. :(

 

Å her går du for Opteron CPUer, hvis du skall overklokke..

 

(Hvis ikke, så en vanlig Athlon 64 bit..)

 

Ps. Kan også ta med at går du for CPUer i 2000+ klassen, så får du mere for det samme, med en Intel CPU, enn en AMDen..

 

(Uvist ossen det er under, å på singel CPU.. :blush: )

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...