riktig Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Jeg har vært der selv, men under andre omstendigheter da jeg var 15 eller noe sånt. Sleit med alvorlige depresjoner, og så ingen annen løsning enn å logge ut og slette kontoen, for å si det sånn. Det som stoppet meg var tanken på synet av meg selv med et svært hull gjennom hodet, hjernen på veggen og fatterns hagle i hendene (ja, satt der med ladd hagle i kjeften). Mine foreldre har allerede mistet en sønn i trafikkulykke, og jeg kan ikke ane hvordan det føles. Det blir kanskje verre å finne sitt eget barn som har tatt sitt eget liv, man føler seg mislykket som forelder og gjør kanskje det samme selv.. etc etc.. Husk hva du gjør mot dine nærmeste ved å ta ditt eget liv. Husk også at det er mulig å gjøre noe med livet, få noe å leve for, om det er kjæreste, venner eller en lidenskap/hobby. Og for all del, slutt å tenke på å involvere andre uskyldige i det. Lenke til kommentar
SnusHanen Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Jeg har som antagelig andre her opplevd flere selvmord. Faktisk to, min bror og søster. søstra mi for 11år siden og broren min for 3 år siden. Det jeg vil med dette er at jeg mistet muligheten til å bli bedre kjent med søskene mine. Når tidligere venner av broren min kjente han bedre enn, meg så gir det meg en klump i halsen. Dette gitt utrolig utover foreldrene mine. De begynte å lure på om de var dårlige foreldre, noe de slettes ikke er. Men det er dette som er problemet med Selvmord. Jeg syns også broren og søstra mi var utrolig egoistiske, at dette var en alt for lett måte å slippe unna problemene du akkurat har der og da. Så det er det jeg vil si at selvmord akkurat der og da kan virke som det eneste nyttige og gjøre,men tenk på alle du sårer. Tenk på foreldrene dine f.eks som antagelig gleder seg til å bli bedt i bryllup,barnedåp og videre. Så ta kontakt med noen å prate med. Det virker virkelig Lenke til kommentar
Gjest Mister. not wanna stay alive! Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 jeg sliter ogsp me selvmordstanker.. av og til kan det virke som eneste løsning på mine problemer men det som irriterer meg mest, er folk som tror dem er så innmari flinke når det gjelder temaet, elle dem som sier at "selvmord er bare et tegn på at man ikke bryr seg om andre enn seg selv!" hva mer kan man forvente!? når du bare har deg selv igjen? hvem andre enn deg selv skal du da bry deg med? dem som er "professorer" og den slags i emnet skal bare holde kjeft! dem har aldri vært i situasjonen selv!? Syns folk skal være litt mer forsiktig når dem skal "forklare" hva selvmord er og innebærer. Nettop fordi dem ikke har peiling! Det er et uutholdelig liv! som bare den det gjelder kan føle.. det er smertefullt og tungt! Lenke til kommentar
kverna Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 jeg sliter ogsp me selvmordstanker.. av og til kan det virke som eneste løsning på mine problemer men det som irriterer meg mest, er folk som tror dem er så innmari flinke når det gjelder temaet, elle dem som sier at "selvmord er bare et tegn på at man ikke bryr seg om andre enn seg selv!" hva mer kan man forvente!? når du bare har deg selv igjen? hvem andre enn deg selv skal du da bry deg med? dem som er "professorer" og den slags i emnet skal bare holde kjeft! dem har aldri vært i situasjonen selv!? Syns folk skal være litt mer forsiktig når dem skal "forklare" hva selvmord er og innebærer. Nettop fordi dem ikke har peiling! Det er et uutholdelig liv! som bare den det gjelder kan føle.. det er smertefullt og tungt! 7792012[/snapback] Helt sant det du skriver. Og det er nettopp derfor man bør bli mer åpen rundt temaet. Selvmord er ett av de siste tabuene, og det gjør at det er lite "ute i lyset". Er mange forskjellige måter å takle tunge tider, og hvis man finner en som fungerer burde man holde seg til det. ALT er bedre enn å ta sitt eget liv! For alle betyr noe for en eller annen, enten ett familiemedlem, en venn, kjæreste, kollega osv. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Huff ja, jeg har også tenkt på selvmord XXXX antall ganger igjennom livet. Sånn ikke helt 100% serriøst, fordi jeg vet at jeg tenker på selvmord bare fordi at jeg er i dårlig humør. Det hjelper å ha noe å glede seg til.. Helgene er nok de største høydepunktene for meg, siden jeg drar hjem fra hybelen i helgen og møter venner, noe jeg ikke har der jeg bor på hybel. Tenker en gang iblandt når jeg kjører bil hvor UTROLIG enkelt det er å ta sitt eget liv på disse veiene.. Bare en liten håndbevegelse mot venstre, og jeg havner rett forrann en bil eller lastebil. Tanken på å dø i trafikken skremmer meg ikke, så derfor hjelper det meg å tenke på at hvis jeg krasjer, så flyr jeg fremover og slår ansiktet inn i rattet.. Leppen sprekker og får veldig vondt. Dette skremmer meg. Noen ganger når jeg sitter på hybelen og innser hvor kjedelig hverdagen min er, så hjelper det å stikke ut å finne seg en tom glatt parkeringsplass å leke seg med bilen på. Det er vel alltid noen småting kan holde humøret oppe, men mange ting som kan trekke det ned. Det lønner seg bare å tenke på de små tingene. Trøstespisingen må vel være det aller værste. Føler jeg blir feitere å feitere for hver dag som går.. Hjelper ikke akkurat med å holde motet oppe. Lenke til kommentar
Gjest nittedalsgutt22 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Jeg sier bare go 4 it. men ikke dra med deg noen andre. sjøl sliter jeg med sjølmords tanker. jeg har jo ikke bedt om å få leve? og hvorfor utsette det u ungåelige? hitill i livet har jeg opplevd en del bra og en del dårlige ting.. prøvd litt av vært som fks: forelskelse, kjærlighetsorg, fyll,fest,dop og fengsel. jeg har vel bestemt meg for att jeg skal forlate denne jord, men først skal jeg gjøre alt "klart" og til slutt vil jeg bare si tell han som laga innleget: C u on the other side Mvh Nittedals gutt22 Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Hva løser selvmord? Er det en løsning, eller en begynnelse på problemer? Kjenner ei som tok selvmord, hun fikk det vel bedre, men hva med dem etter? Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Men når det er de nærmeste som har ødelagt livet ditt da? Skal man da holde seg levende kun for å ikke såre dem? Lenke til kommentar
Gjest Guest Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Men når det er de nærmeste som har ødelagt livet ditt da? Skal man da holde seg levende kun for å ikke såre dem? 8545901[/snapback] Nei, da skal du flytte bort og bryte kontakten eller på en eller annen måte gjøre livet surt for dem tilbake. Jeg skrev noen innlegg ang. selvmord i deppetråden, og finner ut mange av mine synspunkt er gjenspeilet her. Selvmord er egoistisk og feigt, gitt at man ikke er alvorlig mentalt syk. Det innebærer ikke nødvendigvis at man ikke bryr seg, slik det påstås lenger oppe her i tråden, men at man bryr seg mer om seg selv enn om sine nærmeste. Jeg regner med at altfor mange selvmord er for dårlig overveid, og at mange selvmordskandidater rett og slett ikke har vurdert situasjonen i etterkant av et evt. selvmord godt nok. Det har jeg som tidligere nevnt gjort, og det trolig den viktigste av flere grunner til at jeg fremdeles er i stand til å skrive dette innlegget. Angående det å begå selvmord i trafikken, så er faktisk dette kanskje den beste måten å "kamuflere" et selvmord på, for å få det til å se ut som en ulykke. Jeg har nemlig selv en oppfatning om at de nærmeste vil ta et dødsfall tyngre om det er selvmord enn om det er en ulykke, siden de da om ikke annet slipper skyldfølelsen. Problemet er som nevnt flere ganger at det ofte involverer andre, uskyldige trafikkanter som kan bli skadet eller drept, og dessuten medfører det omfattende opprydningsarbeid. Etter min mening bør det sånn sett ikke engang vurderes, men om man først skal ta skrittet fullt ut, er det trolig best å finne en alternativ måte å kamuflere et selvmord som en ulykke for å spare sine nærmeste for skyldfølelsen. Men et spm. jeg ikke fikk svar på i den andre tråden: jeg har en kompis som blir veldig rar i fylla, og for litt siden måtte jeg passe på han i byen da han hadde fått litt for mye å drikke. Jeg har kjent ham kun et par år, og jeg vet at han tidligere har gått til psykolog/i terapi, men jeg husker ærlig talt ikke om jeg tidligere har vært klar over årsaken. Uansett, sist gang vi var på byen ble han skikkelig lei seg av personlige årsaker (fylla har skylda). Jeg prøvde å roe ham ned, og nevnte ordene "lei deg" i en setning, hvorpå han svarte noe ala "lei meg? Jeg er suicidal for f**!". Videre forklarte han at terapien skyldtes selvmordstanker, og slik jeg forsto det hadde han også forsøkt en gang. I og med at han ikke lenger går i terapi, antar jeg at det ikke lenger er noe overhengende problem for ham, men måten han sa det på gjør meg bekymret. Nå var han ganske stupfull når dette ble sagt og jeg tror ikke han selv husker så mye av det, men om han faktisk går rundt og tenker på slikt i fylla er jeg redd for hva han faktisk også kan finne på å gjøre praksis av. Han er alt i alt en oppegående fyr, men av og til tilter han litt, men jeg tror neppe han vil ta skrittet ut i edru/upåvirket tilstand ihvertfall. Men jeg er som sagt engstelig for hva han finner på når han har promille. Så jeg lurer på om jeg burde snakke med ham om dette. Det er et vanskelig tema og jeg vet ikke hva jeg har å bidra med eller om dette vil ha positivt utslag, og for alt jeg vet så er det kanskje ikke lurt å snakke om i det hele tatt. Hva mener dere? Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Men når det er de nærmeste som har ødelagt livet ditt da? Skal man da holde seg levende kun for å ikke såre dem? 8545901[/snapback] Nei, da skal man holde seg i livet for sin egen del. Livet skal du ikke leve forde andre vil, livet skal du level for deg selv. Du er et individ, og livet er en skjør gave man burde ta vare på. Selv om livet virker urettferdig og hardt til tider, er der alltid bedre tider i vente. Når det røyner på som værst, er det viktig å tenke at stormen vil passere. Lenke til kommentar
cfx86 Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Jobb noen år så du har en del penger og stikk på walkabout. "Finne seg sjøl". Hadde tenkt å gjøre det selv. Har bare ikke skaffet penger enda. Om du ikke har noe å leve for i norge kan man vell utforske verden litt. Er ikke noe vits i å leve ett a4 liv i norge når det er så mye spennende der ute. Det er nå mitt tips til alle som ikke finner meningen med livet i alle fall. 7406851[/snapback] DET skal jeg gjøre! Lenke til kommentar
Rubiii Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Trist det der..Du må ikke være redd for å tro på det du gjør altså ''gud'' jeg har også merket at det hjelper å be når man har det vondt. Selv om det kanskje høres litt sprøtt ut så er det helt seriøst. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si eller hjelpe deg med. Kanskje du burde prate med en pysykolog? Nei, jeg har bare ufornuftig ord og tanker.. Endret 7. mai 2007 av Rubiii Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Hvis du skal ta selvmord, for all del ikke kjør i 80 km/h inn i en annen bil i motsatt kjøreretning. Tenk på personene som sitter i bilen. Kanskje det sitter små barn der til og med... Hvis du ikke har det så vanskelig, skjønner jeg ikke hvorfor du har selvmordstanker. Selv får jeg ofte kick når jeg f. eks står ved høye stup etc... "tenk om jeg hopper ned nå?", men jeg har det så bra og gleder meg over livet, så det er nok ingen fare for at jeg skulle hoppe ned fra høye fjell Se det positive i livet gled deg over godene du får.. hvis du går igjennom vansklige tider ordner allt seg til slutt Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Selvmord er jævli egoistisk, har selv opplevd selvmord i nær familie.Det er en feig måte å slippe unna problemene på og desutten tenk på alt en går glipp av å ligge i grava. 7419253[/snapback] Bestemmer man ikke over sitt eget liv da? Lenke til kommentar
kash Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Selvmord er jævli egoistisk, har selv opplevd selvmord i nær familie.Det er en feig måte å slippe unna problemene på og desutten tenk på alt en går glipp av å ligge i grava. 7419253[/snapback] Bestemmer man ikke over sitt eget liv da? 8575065[/snapback] Som hovedregel bestemmer man over eget liv. Dersom man er syk, og ikke er i stand til til å ivareta seg selv, eller er til fare for deg selv eller andre, kan ordensmakt og rettsapperat overta bestemmelsen over ditt liv. De kan bestemme over ditt liv til du er frisk nok til å overta dette ansvaret selv. En god del mennesker blir ivaretatt på denne måten. Desverre fanges ikke alle opp, med de tragiske utfall dette får. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 En god del mennesker blir ivaretatt på denne måten. Desverre fanges ikke alle opp, med de tragiske utfall dette får. 8575254[/snapback] Hvorfor skal man tvinge noen som ikke vil leve, til å leve? Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 En god del mennesker blir ivaretatt på denne måten. Desverre fanges ikke alle opp, med de tragiske utfall dette får. 8575254[/snapback] Hvorfor skal man tvinge noen som ikke vil leve, til å leve? 8575319[/snapback] Fordi folk som vil ta selvmord er en spott mot dem som vil leve. Det er farlig å støtte tanken til suicidale folk. Enten elsker man livet eller så gjør man ikke det. Det å støtte selvmord er det samme som å si at man ikke skjønner seg på livsproblemer selv, fatter du skissa Hvis du støtter selvmord, så sier du som sagt automatisk at du ikke vet løsninger på problemer. Men når det er sagt, går det virkelig an å søke døden? Hvordan i det heteste kanariørken kan man søke noe som man ikke vet hva er eller hvordan kan man søke "ingenting" ? Til poenget: Folk som sier dem ikke vil leve, lyver. Det går ikke an å se noe godt i døden, men det er såklart et rop om hjelp på livsproblemer, og det burde folk gi dem. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Men når det er sagt, går det virkelig an å søke døden? Hvordan i det heteste kanariørken kan man søke noe som man ikke vet hva er eller hvordan kan man søke "ingenting" ? Til poenget: Folk som sier dem ikke vil leve, lyver. Det går ikke an å se noe godt i døden, men det er såklart et rop om hjelp på livsproblemer, og det burde folk gi dem. 8575398[/snapback] Ikke? Jeg gleder meg som faen til jeg dør. Ser det for meg... Absolutt ingenting. Ingen forpliktelser, inget stress, ingen tanker, ingen lyst... bare ingenting. Det må være så ufattelig fett. On-Topic: De som vil dø, kan dø. Se på livet som en kake du aldri har smakt før. Alle tar en liten bit av kaka, og finner ut at den er god, men så fins det de som ikke liker kaka, de blir mett etter å ha spist et halvt stykke. Get it? Edit. Leif. Endret 9. mai 2007 av Okstad Lenke til kommentar
kash Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 En god del mennesker blir ivaretatt på denne måten. Desverre fanges ikke alle opp, med de tragiske utfall dette får. 8575254[/snapback] Hvorfor skal man tvinge noen som ikke vil leve, til å leve? 8575319[/snapback] Man skal ikke tvinge noen som ikke vil leve, til å leve. Ingen kan nekte deg å hoppe fra en høyblokk, eller svelge 1000 tabletter. Alle kan velge selv. Men dersom jeg fikk kjennskap til at du ønsker å avslutte livet, kan jeg spørre om du ønsker hjelp. Hvorfor skulle du fortelle til meg at du ønsker å ta livet ditt, dersom du ikke ønsker hjelp? Da kan du jo bare ta livet ditt, og ikke fortelle meg om det. Selvsagt kan man ha et avklart og adekvat ønske om å dø. Men kravet er at du må være istand til å forstå konskvensene av dine valg, og du må være realitetsorientert. Dersom man ikke er det, kan man ta kontakt med ordensmakt og kreve personen framstilt for lege/psykiater. Det er mange mennesker her i Norge som helt adekvat velger å tre ut av livet. Desverre er det altfor mange som ikke er adekvat, og ikke får nødvendig hjelp til å leve livet videre. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Ikke? Jeg gleder meg som faen til jeg dør. Ser det for meg... Absolutt ingenting. Ingen forpliktelser, inget stress, ingen tanker, ingen lyst... bare ingenting. Det må være så ufattelig fett. On-Topic: De som vil dø, kan dø. Se på livet som en kake du aldri har smakt før. Alle tar en liten bit av kaka, og finner ut at den er god, men så fins det de som ikke liker kaka, de blir mett etter å ha spist et halvt stykke. Get it? Edit. Leif. 8575566[/snapback] Nettopp, du visualiserer et sted uten smerte. DET er ikke å søke døden. døden er ikke en plass der det ikke fins smerte og døden er heller ikke en plass der du HAR smerte. Døden representerer ikke hvile, ikke fred. Det er her du misforstår. Å søke døden er ikke logisk. Men det er fordi døden har blitt synonymt med "ingenting", så er det også synonymt med "ingen smerte ei sorg", så det at man sier man søker døden er et forvrengt vers om at man søker et liv uten smerte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå