Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Selvmord og litt tanker rundt det

Gjest mhelgestad

Anbefalte innlegg

**Fant ingen brukbare temner som var oppe som tok i bruk gestefunksjonen angående selvmord, så tenkte jeg kunne lage en ny**

Har et litt rart problem kan man vel si... Har slitt med selvmordstanker i et par år nå, men jeg har vel egentlig ikke noe å være sur eller trist over, jeg har jo et par ting som jeg har å se fram til, så ser ikke hvorfor jeg skulle være trist egentlig.

Jeg fikk førerkortet for ei stund sida, og jeg kan ikke slutte å tenke på å ta livet mitt, svært rart egentlig. Se filmen Crash fra 1996, noe av samme situasjon gjelder med meg, bare jeg blir ikke tent på det :roll:

I flere år har jeg tenkt på å ta livet mitt, men aldri funnet den "rette" metoden, så fikk jeg lappen for 6 måneder siden og jeg hadde aldri tenkt på tanken før, men jeg kan ikke klare å gi slipp på tanken av å ta livet mitt ved å dø i en bilulykke. Bare idèen av å ha muligheten hver dag til å ta livet mitt setter meg i en litt rar situasjon.

Jeg ser det på som et spill, la oss si du spiller DDR for eksempel, og du har satt deg et nivå du skal nå og stopper ikke før du har nådd det nivået, når du da har kommet opp til det nivået på spillet kan du bare fortsette helt til det blir game over, siden du ikke har noe å tape.

Det er slik jeg ser livet nå, jeg har det relativt fint i livet mitt, men tanken av å kunne ta livet mitt er så "spennende" på en måte. Å kjøre i 80 mot en annen bil(skremmende at jeg fantaserer å innvolvere andre :ermm: )...

Noe som fikk meg til å tro på "Gud" var at hver gang jeg skulle ta livet mitt, eller var langt nede, så bad jeg faktisk og var mer eller mindre som i lykkerus... Som om noen passer på meg, rare saker det her...

Nå prater jeg bare helt fucked opp sikkert, så stopper. Måtte bare skrive det ned som annonym på forumet, kan ikke bruke min sanne profil desverre :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gjetter på at du ikke ser noen stor mening i livet ditt. Du føler deg kanskje som en statist..

Selvmordstanker er normalt. Ikke hør på folk som sier at man ikke skal tenke på det, og at slike tanker er totalt uakseptabelt. Selvmord er i visse sammenhenger en moralsk 'riktig' handling. MEN, jeg tørr vedde mye penger på at _du_ ikke er i en slik situasjon.

Du sier du fikk en positiv effekt av å be? funker det for deg så fortsett.

Eller du kan innse at livet ikke har noen mening og at det funker fett alikevel :)

Vær litt forsiktig med å blande deg inn i noe hjelpeapparat. Har du selvmordstanker du ikke ønsker å ha og ikke klarer å slutte med selv om du vil slutte er hjelp en god ting. Tenker du på selvmord sånn generellt uten å ha spesefike tanker om å gjøre det feks til mandag elns så tar du en grundig omgang med deg selv og finner ut av hvilket etisk/moralsk grunnlag du har for en evt avgjørelse.

Skal du ta livet ditt så tenk over de som blir påvirket av det. Familie etc er en ting, men ryddemannskapet som må skrape deg opp er også verdt en tanke. Skal du bruke bil så er en stolpe eller fjellvegg langt bedre enn andre trafikanter, men det er litt risikabelt det også. Du kan ende opp som lam elns.

Alternativt er det ikke så vanskelig å få lykkepiller.

Lenke til kommentar

Selvmord er aldri en løsning, men starten på et problem. Du slipper unna det, kommer unna med det ganske fort. Hva med dine nærmeste? Hva med dem?

De blir å slite med det, ha problemer med det vær dag, ikke skjønne hvorfor du gjorde det, hva som plaget deg og hva som fikk deg til å gjøre det. Det kommer til å jage dem hele livet.

Selvmords tanker er egentlig noe som er starten på et problem, spesielt om du ikke klarer å få bokt med dem. Det er noe i underbevist heten som plager deg, men du ser det ikke. Mitt største råd er at du tar kontakt med en psykolog og får snakke om det. Jeg har selv snakke med psykolog en del ganger, har og selv slitt med selvmords tanker og tvangstanker. Jeg er ikke noe ekspert på temaet, men vet at å snakke om det er første steg på å bli kvitt det.

Håper du ikke gjør noe dumt. Kanskje se på det teologisk. Gud har en bestemmelse for vær av oss her på jord, men det er ikke alltid lett å se det og noen ganger må man lete. Men Gud bestemmer og når vi skal dø.

Livet er en gave Gud ga oss ved unfangelse. Livet er en skjør gave som er lett å forandre på, både godt og vondt. Men når tiden er inne vil Han hente deg inn, men ikke før Han selv bestemmer det.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Har vurdert selvmord lenge. Jeg har ingenting å leve for. Ingen venner, kjæreste eller noe sosialt liv. Senest i går dro jeg for å møte en jente jeg har kommunisert med via MSN/SMS. Jeg merket med en gang at hun ble veldig skuffet over meg. Er ekstremt fristende å bare få slutt på elendigheten med en gang, men likevel gjør jeg det ikke. Vil ikke bli husket som "svakingen" som ikke klarte å holde ut.

Lenke til kommentar

Noe som fikk meg til å tro på "Gud" var at hver gang jeg skulle ta livet mitt, eller var langt nede, så bad jeg faktisk og var mer eller mindre som i lykkerus... Som om noen passer på meg, rare saker det her...

Skal ikke tråkke på religionen din her og nå, men jeg lurer på om ikke dette er resultatet av at når du vet og føler at du kan begå selvmord føler du at du har makt og kontroll over ditt eget liv og skjebne, og at det er det som gir deg lykkerusen.

Å kjøre i 80 mot en annen bil(skremmende at jeg fantaserer å innvolvere andre

Glad du nevner det. Uansett hva du gjør, ikke involver andre. Det er så utrolig urettferdig.

Det som er helt klart er at du trenger profesjonell hjelp. Det virker sikkert veldig skremmende nå, men du trenger egentlig bare gå til en person du stoler på, og be dem skaffe en time.

Lenke til kommentar

Jobb noen år så du har en del penger og stikk på walkabout. "Finne seg sjøl".

Hadde tenkt å gjøre det selv. Har bare ikke skaffet penger enda. Om du ikke har noe å leve for i norge kan man vell utforske verden litt. Er ikke noe vits i å leve ett a4 liv i norge når det er så mye spennende der ute.

Det er nå mitt tips til alle som ikke finner meningen med livet i alle fall.

Lenke til kommentar

Har vurdert selvmord lenge. Jeg har ingenting å leve for. Ingen venner, kjæreste eller noe sosialt liv. Senest i går dro jeg for å møte en jente jeg har kommunisert med via MSN/SMS. Jeg merket med en gang at hun ble veldig skuffet over meg. Er ekstremt fristende å bare få slutt på elendigheten med en gang, men likevel gjør jeg det ikke. Vil ikke bli husket som "svakingen" som ikke klarte å holde ut.

Dette er noe mange som er sjenerte eller som er usikre på kroppen sin også går gjennom tro det eller ei. Dersom den helt store kontakten oppstår online er det vel temmelig usansynelig at noen blir skuffet... prøv å bli bedre kjent før du møter noen. Eller prøv å møt noen i dagliglivet?

Lenke til kommentar

Bare et forslag.

Du sier du følte deg bedre ved å be..

Prøv å få bedre kontakt med Gud, dra på noen møter, les i bibelen eller noe sånt, det kan jo være en mening i det, som gjør at du vil leve vidre.

Lenke til kommentar

Selvmord er jævli egoistisk, har selv opplevd selvmord i nær familie.

Det er en feig måte å slippe unna problemene på og desutten tenk på alt en går glipp av å ligge i grava.

Det er mer i livet å leve for enn å ta sitt eget liv for, en må bare gå ut og gjøre noe selv, ikke bare sitte hjemme på ræva. Kom det ut, møt nye folk, men ikke vær alt for frempå, vær deg selv da liker folk deg bedre.

Det du sier at du har tanker om å ta andre med i din egen død er jævli syk tanke, hvorfor ta livet av uskyldige folk? Hva har de gjordt deg?

Endret av Meendel
Lenke til kommentar
Selvmord er jævli egoistisk, har selv opplevd selvmord i nær familie.

Det er en feig måte å slippe unna problemene på og desutten tenk på alt en går glipp av å ligge i grava.

7419253[/snapback]

Har du ikke vært inne på tanken om selvmord selv, har du ikke noe du skulle ha sagt. Å ha selvmordstanker er ikke noe man kan undervurdere, det vet jeg veldig godt selv.

Til trådstarter: er ikke så mye fornuftig jeg kan si, igrunn. Men jeg vet hvordan det føles. Som nevnt tidligere i tråden, følte du det hjalp å be, fortsett med det. Man er nødt til å ta med seg absolutt alle lyspunkt i livet, selv de aller, aller minste. Til slutt vil man se at de gjør livet verdt å leve :)

Endret av Izte
Lenke til kommentar
Fint om dere kan holde dere on topic, og ikke dra diskusjonen for langt ut på om det er moralsk riktig å ta selvmord.

7421121[/snapback]

Vet ikke om det var mine innlegg du bl.a. siktet til men etter det jeg har sett så har jo folk holdt seg til topic synes jeg. Tråden heter jo Selvmord og litt tanker rundt det. Og om det er moralsk riktig eller ikke er jo nettopp tanker rundt selvmord...

Lenke til kommentar
Fint om dere kan holde dere on topic, og ikke dra diskusjonen for langt ut på om det er moralsk riktig å ta selvmord.

7421121[/snapback]

Vet ikke om det var mine innlegg du bl.a. siktet til men etter det jeg har sett så har jo folk holdt seg til topic synes jeg. Tråden heter jo Selvmord og litt tanker rundt det. Og om det er moralsk riktig eller ikke er jo nettopp tanker rundt selvmord...

7421377[/snapback]

I såfall passer tråden bedre under Politikk, Religion og samfunn. Hvis du ser hva trådstarter skriver i førsteposten, og ikke bare topic, så ser du kanskje hva jeg mener. Topic kan lett feiltolkes. Jeg tror trådstarter ønsket svar som er litt mer direkte ment mot hans problemstilling.

Lenke til kommentar

Blir faktisk provosert av å lese at du tenker på å kjøre bilen din inn i noen andre mennesker bil, som kan resultere at både du og andre uskyldige mennesker blir drept, barn, foreldre, brødre whatever. Tenk deg godt om før du gjør noe sånt ihvertfall. Har selv en far som døde i bil ulykke og hadde jeg funnet ut at det hadde skjedd pga fører i andre bilen ville ta selvmord, ja då vet eg ikke ka eg hadde gjort.

Men spør du meg så bør du heller tenke på alle de positive tingene som du skal oppleve i fremtiden, kone, barn, barnebarn osv. Man får bare ett liv og det bør man ikke sløse bort

Lenke til kommentar

Det gjelder å finne ut hvordan man kommer seg ut av knipa. Det er ikke annet enn ei livsknipe. Hvis man faller og vet hvordan man reiser seg igjen, så er det ikke noe problem, såklart ville du reist deg selv da. Men hvis man ikke VET, kan man heller ikke tro på det, og da tror jeg man kommer inn på selvmordstanker.

Jeg må ærlig inrømme, jeg har streifet tanken selv, men jeg har jobbet meg ut av problemene som jeg trodde var umulig. Det er så deilig å løse problemer å få dem ut av verden. Da snakker jeg om de tyngste problemer, å bare få dem ut av sinnet gir mye glede. heh.

Men så dukker det stadig opp nye problemer, og da er det bare å jobbe videre med problemer. Livet er et eneste stort problem. De få nytelser man har kan kalles bieffekter av problemløsninger. :innocent:

Ingen vil dø, det er min mening. Men alle vil slippe problemer. Så hva er selvmordstanker da? Det må jo være en slags trøst, og et sted å hvile tankene, noe å fortelle til andre for å skape medlidenhet kanskje? Selvmord handler om alt annet enn døden i mitt syn, enn dog så rart det kan høres ut som.

De fleste frykter jo døden, hvorfor skulle vi da søke døden... Det handler kun om én eneste ting, og det er tanken på en tilstand uten problemer/smerter/lidelser, og når man da søker det verste et pattedyr kan tenke seg, nemlig det ukjente, mørke, døden som aldri noen har opplevd og kan fortelle om etterpå, da er det tydelig at det ikke vet hvordan det skal komme seg ut av situasjonen sin....

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det som er helt klart er at du trenger profesjonell hjelp. Det virker sikkert veldig skremmende nå, men du trenger egentlig bare gå til en person du stoler på, og be dem skaffe en time.

7406819[/snapback]

Nei det er ikke helt klart at man trenger "profesjonell" hjelp, kan du utdype den litt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...