peregilw Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Jeg trenger deres hjelp! Har nettopp fått meg et Logitech z-5500 sett Har lånt et lydkort av en kompis, nærmere bestemt "Creative! Sound blaster live", for å få optisk (digital) tilkoblingsmulighet. Jeg kunne nemlig ikke finne dette på det integrerte kortet på min 3 år gamle Dell Dimension... Problemet mitt er at jeg ikke får 5.1 lyd fra den optiske utgangen! Det står "PCM 2/0 48" i displayet på Logitechen, og jeg aner ikke hva dette betyr. Når jeg kjører lydkortets testprogram kommer det lyd fra alle 5 høytalere kun når jeg kjører den i "6 Ch Direct". Når jeg har den stilt inn på optisk inngang, kommer det bare lyd fra høyre og venstre front Jeg vil ha digital lyd, og jeg vil ha det nå! :!: Er det noen her som kan hjelpe meg? Ps: jeg er veldig grønn på sånt som det her, so be gentle Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Nå vet jeg ikke hvordan optiske tilkoblinger fungerer, men husker å ha lest i en tidligere tråd om digital coax at digital over kobberkabel og optisk ligner veldig. Derfor skriver jeg heller hvordan dette fungerer på digitale kort som benytter vanlige ledninger (optisk = lys): "PCM 2/0 48" betyr at det er 2-kanals (stereo) PCM-bølge (slik som .WAV) i 48 KHz. På digitale tilkoblinger vil man kun få dette, altså 2-kanals stereo. Grunnen til det er at skal du ha f.eks 5.1 Dolby Digital eller DTS må lydkortet inneholde en DD/DTS enkoder - noe den ikke gjør. Den eneste måten å få 5.1-lyd igjennom digital tilkobling (og dermed trolig optisk også) er om lyden er forhåndsenkodet i et slikt 5.1-format forsterkeren/lydanlegget ditt støtter. Eksempler er DVD-filmer, DVD-rip /m AC3-lyd, etc. Men spill, mp3, o.l. som ikke har forhåndsenkodet lyd vil kun bli i stereo. For å få dette til å fungere må lydkortet støtter AC3/DTS-passthrough, og forsterkeren må støttet formatet som blir videresendt via S/PDIF-utgangen. Men det har de siste årene kommet lydkort med integrerte DDL/DTS-enkodere! Ta en titt her. Dette kan jo være et alternativ for deg, med dette kortet får du 7.1 DDL/DTS i alle spill, osv. Lenke til kommentar
peregilw Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2006 Nå vet jeg ikke hvordan optiske tilkoblinger fungerer, men husker å ha lest i en tidligere tråd om digital coax at digital over kobberkabel og optisk ligner veldig. Derfor skriver jeg heller hvordan dette fungerer på digitale kort som benytter vanlige ledninger (optisk = lys): "PCM 2/0 48" betyr at det er 2-kanals (stereo) PCM-bølge (slik som .WAV) i 48 KHz. På digitale tilkoblinger vil man kun få dette, altså 2-kanals stereo. Grunnen til det er at skal du ha f.eks 5.1 Dolby Digital eller DTS må lydkortet inneholde en DD/DTS enkoder - noe den ikke gjør. Den eneste måten å få 5.1-lyd igjennom digital tilkobling (og dermed trolig optisk også) er om lyden er forhåndsenkodet i et slikt 5.1-format forsterkeren/lydanlegget ditt støtter. Eksempler er DVD-filmer, DVD-rip /m AC3-lyd, etc. Men spill, mp3, o.l. som ikke har forhåndsenkodet lyd vil kun bli i stereo. For å få dette til å fungere må lydkortet støtter AC3/DTS-passthrough, og forsterkeren må støttet formatet som blir videresendt via S/PDIF-utgangen. Men det har de siste årene kommet lydkort med integrerte DDL/DTS-enkodere! Ta en titt her. Dette kan jo være et alternativ for deg, med dette kortet får du 7.1 DDL/DTS i alle spill, osv. 7406036[/snapback] Jo, det stemmer nok at coax og optisk er mer eller mindrte det samme :-) Men jeg forstår ikke helt det med at lydkortet mitt ikke skal støtte digitallyd i 5.1? Og må jeg virkelig opp i så mye penger for å få et som gjør dette? Forøvrig har jeg testet med dvd med dts-lyd, og får da kun stereo, med mindre jeg setter den i "6-channel direct", som er den analoge utgangen. men når jeg går inn i kortinnstillingene, og trykker "test", så kommer det kun lyd fra høyre og venstre front når optisk inngang er valgt... Hjelp, anyone? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå