Gå til innhold

Feil i lydkort, eller innstillinger?

Anbefalte innlegg

Jeg trenger deres hjelp!

Har nettopp fått meg et Logitech z-5500 sett :thumbup: Har lånt et lydkort av en kompis, nærmere bestemt "Creative! Sound blaster live", for å få optisk (digital) tilkoblingsmulighet. Jeg kunne nemlig ikke finne dette på det integrerte kortet på min 3 år gamle Dell Dimension...

Problemet mitt er at jeg ikke får 5.1 lyd fra den optiske utgangen! Det står "PCM 2/0 48" i displayet på Logitechen, og jeg aner ikke hva dette betyr.

Når jeg kjører lydkortets testprogram kommer det lyd fra alle 5 høytalere kun når jeg kjører den i "6 Ch Direct". Når jeg har den stilt inn på optisk inngang, kommer det bare lyd fra høyre og venstre front :no:

Jeg vil ha digital lyd, og jeg vil ha det nå! :!:

Er det noen her som kan hjelpe meg?

Ps: jeg er veldig grønn på sånt som det her, so be gentle :blush:;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hvordan optiske tilkoblinger fungerer, men husker å ha lest i en tidligere tråd om digital coax at digital over kobberkabel og optisk ligner veldig. Derfor skriver jeg heller hvordan dette fungerer på digitale kort som benytter vanlige ledninger (optisk = lys):

"PCM 2/0 48" betyr at det er 2-kanals (stereo) PCM-bølge (slik som .WAV) i 48 KHz.

På digitale tilkoblinger vil man kun få dette, altså 2-kanals stereo. Grunnen til det er at skal du ha f.eks 5.1 Dolby Digital eller DTS må lydkortet inneholde en DD/DTS enkoder - noe den ikke gjør. Den eneste måten å få 5.1-lyd igjennom digital tilkobling (og dermed trolig optisk også) er om lyden er forhåndsenkodet i et slikt 5.1-format forsterkeren/lydanlegget ditt støtter. Eksempler er DVD-filmer, DVD-rip /m AC3-lyd, etc. Men spill, mp3, o.l. som ikke har forhåndsenkodet lyd vil kun bli i stereo.

For å få dette til å fungere må lydkortet støtter AC3/DTS-passthrough, og forsterkeren må støttet formatet som blir videresendt via S/PDIF-utgangen.

Men det har de siste årene kommet lydkort med integrerte DDL/DTS-enkodere!

Ta en titt her.

Dette kan jo være et alternativ for deg, med dette kortet får du 7.1 DDL/DTS i alle spill, osv. :)

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hvordan optiske tilkoblinger fungerer, men husker å ha lest i en tidligere tråd om digital coax at digital over kobberkabel og optisk ligner veldig. Derfor skriver jeg heller hvordan dette fungerer på digitale kort som benytter vanlige ledninger (optisk = lys):

"PCM 2/0 48" betyr at det er 2-kanals (stereo) PCM-bølge (slik som .WAV) i 48 KHz.

På digitale tilkoblinger vil man kun få dette, altså 2-kanals stereo. Grunnen til det er at skal du ha f.eks 5.1 Dolby Digital eller DTS må lydkortet inneholde en DD/DTS enkoder - noe den ikke gjør. Den eneste måten å få 5.1-lyd igjennom digital tilkobling (og dermed trolig optisk også) er om lyden er forhåndsenkodet i et slikt 5.1-format forsterkeren/lydanlegget ditt støtter. Eksempler er DVD-filmer, DVD-rip /m AC3-lyd, etc. Men spill, mp3, o.l. som ikke har forhåndsenkodet lyd vil kun bli i stereo.

For å få dette til å fungere må lydkortet støtter AC3/DTS-passthrough, og forsterkeren må støttet formatet som blir videresendt via S/PDIF-utgangen.

Men det har de siste årene kommet lydkort med integrerte DDL/DTS-enkodere!

Ta en titt her.

Dette kan jo være et alternativ for deg, med dette kortet får du 7.1 DDL/DTS i alle spill, osv. :)

7406036[/snapback]

Jo, det stemmer nok at coax og optisk er mer eller mindrte det samme :-)

Men jeg forstår ikke helt det med at lydkortet mitt ikke skal støtte digitallyd i 5.1? Og må jeg virkelig opp i så mye penger for å få et som gjør dette?

Forøvrig har jeg testet med dvd med dts-lyd, og får da kun stereo, med mindre jeg setter den i "6-channel direct", som er den analoge utgangen. men når jeg går inn i kortinnstillingene, og trykker "test", så kommer det kun lyd fra høyre og venstre front når optisk inngang er valgt...

Hjelp, anyone? :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...