Gå til innhold

nytt objektiv til D70

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil du ha mer vidvinkel eller enda større zoomomfang? Hva er ditt behov? Lysstyrke? autofokushastighet? Skarphet?

7406411[/snapback]

Zoomfang er vel det viktigste. Vidvinkel behøver jeg ikke like mye av. Det blir vel en del dyrere hvis autofokushastigheten skal være raskere, og skarpheten bedre, så jeg er villig til å gå litt på et kompromiss, og heller spare litt penger.

Er nybegynner med "skikkelig" kamera, så jeg er skikkelig i blinde :-) Har kjøpt bok av John Hedgecoe, den hjelper faktisk ganske mye!

Lenke til kommentar
Nikon 18-200mm VR er vel et av de beste allround-objektivene, men det koster en del og er ganske vanskelig å få tak i.

7406739[/snapback]

På komplett.no ser jeg at de selger blant andre følgende objektiv:

Nikon AF-S DX 55-200mm f/4.0-5.6G, Black 2230,-

Nikon AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED 6699,-

Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC Nikon 2499,-

Evt ser jeg at AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G går for 2990,- Jeg kjøpte mitt i utlandet med et 28-80 objektiv.

Er det noen som har råd i forhold til disse?

Lenke til kommentar
Evt ser jeg at AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G går for 2990,- Jeg kjøpte mitt i utlandet med et 28-80 objektiv.

Det er et veldig bra objektiv, men vil bare gi deg bedre vidvinkel enn du har, ikke mer tele. Det er forøvrig kit-objektivet til Nikon D70s og D80...

Hvis jeg var deg, ville jeg kikket på en Nikon 18-135 (det andre kit-objektivet til D80). Den er neppe noe dårligere enn det du har optisk, og vil gi deg en del mer i begge ender. 18-200VRII er jo også bra, men koster mer og er som nevnt tidligere veldig vanskelig å få tak i. Regn med mange måneders ventetid...

Forøvrig - zoom-omfang er et fullstendig intetsigende uttrykk. Skal du ha større forstørrelse - bruk begrepet 'tele'... 'Zoom' er bare en betegnelse på flyttbar brennvidde, og du kan få 2x zoomer som gir mye dårligere forstørrelse enn et "1x" fast teleobjektiv (f.eks. en 12-24mm vs. 200mm).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...