Gå til innhold

En bred gave under treet

BadLoser

Anbefalte innlegg

Nå føler jeg tiden er inne for å anskaffe meg en relativt stor LCD widescreen, men det jo samtidig den komponenten som er mest vanskelig å bestemme seg for. Leser reviews til blodet renner ned kinnet, ettersom det holder pent lite med å bare se på specs.. Og selv etter et hopetall reviews, sitter jeg fremdeles igjen med en klump usikkerhet.. er visst alltid noe å pirke på ved skjermene, selv de dyre. :hmm:

Skjermen skal duge til litt av hvert. Jeg surfer mye, spiller forskjellige typer spill (men hovedsaklig wow :blush:) og ser film/anime (selv om mye blir kjørt på TVen). Skjermen bør også være positivt innstilt til å vise bilder på en fargerik og fin måte. ;)

Jeg føler at 20" blir passende, med tanke på at min gamle hovedskjerm er en 19" CRT Syncmaster. Er vel en liten oppgradering med tanke på størrelse, og føler ikke store behovet eller tyngden på lommeboken til noe særlig større.

Har funnet frem til noen utvalgte og vil gjerne høre enda flere synspunkter om disse.

Nec MultiSync LCD20WGX2

Dell UltraSharp 2007WFP

LG Flatron L204WT

De to øverste er egentlig i dyreste laget, men føler at jeg bør opp i den prisklassen for å bli tilfredstilt (Bare antagelser). Jeg har ikke funnet like mye informasjon om LG skjermen som både jeg og lommeboken kunne ønsket. Det sies at den er bra, og på papiret ser den bra ut sammenlignet med de dyre. Men prisen får meg til å stusse, what's the catch? Kanskje den ikke tåler dagslys eller noe i den duren. :roll:

Føl fritt for å kommentere disse tre eller komme med nye anbefalinger. :yes:

Edit: Hmm, ser også at det finnes en LG Flatron L204WT-BF.. Er det noen nevneverdige forskjeller på modellene? Prisen er den samme.

Endret av BadLoser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BF versjonen har svart ramme, det er forskjellen etter hva jeg har forstått.

DU har tre gode alternativer her, blir en avveining mellom pris og kvalitet.

7407493[/snapback]

Jau, selv om det er litt surr i prisguiden med BF/SF. Skal passe på å ende opp med sølv, er litt mer smakfullt i dette tilfellet.

Indeed. Kan se ut som det blir LG skjermen om ikke det ikke kommer noen slående argumenter imot. Da slipper jeg også å vente til studielånet i januar/låne penger av dama. :yes:

Min første LCD.. så er det bare å håpe at alle pixels er i god form.

Lenke til kommentar

Fikk min Samsung 215tw i dag, og er så langt veldig fornøyd. Har undersøkt og lest tester som en gal de siste ukene, og til slutt sto det mellom ovennevnte Samsung eller Nec MultiSync LCD20WGX2.

NEC'en har nok bedre responstid og vil passe bedre til de som spiller mye fps-spill og/eller er spesielt følsomme for ghosting.

215tw har bedre ergonomi (høydejustering), bedre sort-nivå, er 1 tomme større, samt at den har støtte for hdcp-kryptering på dvi-porten.

En ting jeg var bekymret for før jeg fikk denne skjermen var at en del folk har klaget over "input lag". Jeg har ikke merket noe til dette fenomenet, så enten overdriver folk mye, ellers er jeg rett og slett ikke kresen nok til å merke det. Muligens dette er et større problem for folk som spiller fps også, men jeg merket ihvertfall ikke noe i de spillene jeg har testet i dag (wow, nfs carbon, titan quest, hl2).

Jeg fant også en del poster på diverse forum om at folk hadde problemer med "image persistence" på sin wgx2, og siden det er en av grunnene til at jeg nå har byttet ut min 1 år gamle xerox 19 tommer, så gadd jeg rett og slett ikke ta sjansen.

LG skjermen du nevner er basert på et TN panel, og var uaktuelt for meg. Jeg ville heller tatt en titt på f.eks ViewSonic VX2025wm til litt over 3500,- hvis 5000 blir for mye penger.

Jeg vet skjermen jeg skriver om ikke var med i din originale liste, men jeg tillater meg likevel å skrive noen ord om den her siden jeg mener den burde være det ;)

Uansett, lykke til og håper du blir fornøyd med skjermen du velger :)

Lenke til kommentar

Da var skjerm bestilt. Det ble visst en LG L204WT.

Under prosessen kom jeg frem til at jeg ville ha skjermen NU, ettersom ferien min starter på onsdag, og da blir det mye wow på meg og dama. :) Det utelukket sånn sett de til 5000kr, siden jeg ikke følte for å låne penger frem til jeg får studielånet i januar.

ViewSonic skjermen virket fin, men var på kanten dyr og manglet hdcp-kryptering (tror jeg). Dessuten hadde jeg lest så mye fint om L204WT. Likte spesielt godt at alle gjentok at svart virkelig var skikkelig svart, og at den var helt super til spill. Jeg setter pris på bildekvalitet i spill, og tror jeg er litt mer følsom for ghosting enn gjennomsnittet.

Men ja, TN panels når jo ikke helt opp i bildekvalitet sies det. Men da tenker jeg at det er nok relativt. En TN skjerm vil ikke ha like bra farger som en med IPS til 5000kr, MEN vil en TN skjerm som denne ha bedre bilde enn min gamle Samsung Syncmaster 957mb CRT? Noe sier meg at svaret er ja, er ikke akkurat en dyr CRT.. i det minste håper jeg at det stemmer.

Så satser på at jeg blir fornøyd. :thumbup:

Takk for tipsa. ;)

Endret av BadLoser
Lenke til kommentar
L1204WT er ikke navnet på modellen, bare noe tull Expert hadde kalt skjermen for.

Ellers får vi håpe du blir fornøyd.

7422123[/snapback]

Merket det nå ja, tok bare copy fra best-buy i farten. Hadde korrekt navn i f.eks hw.no handlekurv.

Har retta det nå.

Lenke til kommentar

Må bare si det att den Sony ser veldig bra ut til prisen, bare at det er få tester av den.

Har en følelse av att det er på grunn av dette:

http://www.hardware.no/nyheter/skjerm/sony...-skjermer/32322

Ser ut til at sony selger ut skjermene de har på lager. Komplett har 2000 av de.

SAmtidig ser denne skjermen ut til å gå for nermere 5000 i england, så det er nok ikke en spesiell billigmodell.

VIl du ha ws er den jo uaktuell, men den er større, har bedre oppløsning, tettere piksler, bedre fager og innsynsvinkel.

Men så har den mye høyere responstid og dårligere kontrast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...