Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noe som hjelper mot mensen smerter?

Kjekssjokolade

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gå en tur i skog og mark, ta med varm sjokolade, gå hjem, se en romantisk komedie/sippefilm (gjerne sammen med en venn) med fotbad og varmt omslag e.l. på magen. :)

Jeg slet ikke med det drittet FØR jeg begynte på p-pillen. (Nei, har ingen underlivssykdommer, men legen min syntes jeg kunne begynne på de med lavest hormoninnhold siden jeg røyker og det er fare for blodpropp i lungene og sånn)

Lenke til kommentar
Ekstreme menssmerter kan være et symptom på endometriose.

Jeg ville ha anbefalt venninden din til å gå til en gynekolog, og ikke helsesøster eller fastlege da de som regel ikke har den spisskompetansen som behøves når det kommer til underlivsplager.

Det at så mange leger anbefaler p-piller til jenter med smerter under mensen er for meg ganske horribelt.... ja det hjelper nok på smertene der og da, men det kan også forværre tilstander som f.eks endometriose.

Og jeg setter litt spørsmålstegn til å skrive ut p-piller til jenter som enda ikke er seksuelt aktive, og som ikke har behov for å tilføre kroppen hormoner som prevansjon....

Ellers er varmt bad, varmepute, naproxen, ibux gode smertestillende.

7406401[/snapback]

P-piller vil jo føre til at endometriosen går tilbake..

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

En venninne av meg får noen ekstreme mensen smerter. De er bare første dagen når blødningen starter. Hun sier det er ekstremt, rygg, mage, hode, osv.

Hun har snakket med helsesøster, som anbefalte at hun skulle begynne med p-piller, noe hun ikke ville.

Hun er 16, snart 17år. Har bestandig vært slik.

Det jeg lurte på, var om noen har noen "kjerringråd" mot mensen smerter?

Synes selv at ordet "mensen" er ekkelt, pga assosiasjonene jeg får når jeg hører det. Men det var ikke så lenge siden hun sa dette til meg, at hun får veldig ondt altså, siden hun uteblei fra en kino tur med vennegjengen.

Lurte på om det er noe lite, og lurt jeg kan gjøre, for at hun kan føle seg bedre?

Lenke til kommentar

prøv å ta ibumetin 3 dager før menstrasjon, jeg har virkelig smerter å det hjelper. bruk varme pute eller flaske hele tiden og prøv å sov. det hjelper iallefall meg.

mvh mette

Lenke til kommentar
Gjest Vinter

En venninne av meg får noen ekstreme mensen smerter. De er bare første dagen når blødningen starter. Hun sier det er ekstremt, rygg, mage, hode, osv.

Hun har snakket med helsesøster, som anbefalte at hun skulle begynne med p-piller, noe hun ikke ville.

Hun er 16, snart 17år. Har bestandig vært slik.

Det jeg lurte på, var om noen har noen "kjerringråd" mot mensen smerter?

Synes selv at ordet "mensen" er ekkelt, pga assosiasjonene jeg får når jeg hører det. Men det var ikke så lenge siden hun sa dette til meg, at hun får veldig ondt altså, siden hun uteblei fra en kino tur med vennegjengen.

Lurte på om det er noe lite, og lurt jeg kan gjøre, for at hun kan føle seg bedre?

Ja, jeg vil altså da anbefale å prøve PMS olje med GLA. Dette er en helt naturlig olje, basert på eteriske oljer.

Lenke til kommentar

Denne tråden er rapportert for bumping. Det er forsåvidt ikke noe galt i å bumpe en tråd så lenge spørsmål og svar kan være av interesse for andre. Det er derfor vi ikke stenger slike tråder. Bare husk at de som opprinnelig deltok i diskusjonen kanskje ikke er aktive på forumet lenger, og om de er det kanskje ikke mener det samme som den gangen.

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Juni Lunde

Har hatt smerter og enorme mengder i alle år jeg har hatt mensen. Fikk den da jeg var 13 år. Nå er jeg 27 år, og har vært ut og inn hos spesialister, og de finner ikke noe. Mensen har jeg alt fra 4 til 10 ganger i året, og det er umulig å finne en syklus. Har et ønske om å bli gravid, men det er vel bare å skrinlegge helt. Har vært hos leger som har tatt masse prøver, men de finner ikke noe, og gynokologene sier at det ser fint ut nedentil. Jeg må sykemelde meg de 3 første dagene, for jeg blør ut alt av klær selvom jeg bruker de største bindene som er å oppdrive. Og smertene er uutholdelige. Ligger i fosterstilling og hyler. Blir veldig slapp, pga blodtapet. Har trent regelmessig 4 ganger i uken, både vekter og kondisjon. Prøver å gå tur for å lindre smertene, men de blir bare enda større ved belastning. Smertestillende er ut, og jeg prøver i det lengste og ikke bruke det. Så jeg må leve med problemet. Vet at p-piller hjelper litt, men ettersom jeg har brukt de i 8 år, så sluttet jeg med de i 2004... Man blir jo ikke akkurat gravid av å bruke prevansjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...