Kjekssjokolade Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 En venninne av meg får noen ekstreme mensen smerter. De er bare første dagen når blødningen starter. Hun sier det er ekstremt, rygg, mage, hode, osv. Hun har snakket med helsesøster, som anbefalte at hun skulle begynne med p-piller, noe hun ikke ville. Hun er 16, snart 17år. Har bestandig vært slik. Det jeg lurte på, var om noen har noen "kjerringråd" mot mensen smerter? Synes selv at ordet "mensen" er ekkelt, pga assosiasjonene jeg får når jeg hører det. Men det var ikke så lenge siden hun sa dette til meg, at hun får veldig ondt altså, siden hun uteblei fra en kino tur med vennegjengen. Lurte på om det er noe lite, og lurt jeg kan gjøre, for at hun kan føle seg bedre? Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 Ibux? Paracet? 7404618[/snapback] Nei, hun sa det var som sukkertøy, men hun sa noe om naproxen, eller noe slikt, som var spessielt mot mens smerter, som hjalp litt... Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 hmmm får jo skrevet ut av legen da.. sånn paralgin forte heter det vel. mot ekstreme smerter... Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Det kan hjelpe med riktige p-piller. Be henne ta kontakt med lege for råd. Og da kan du hinte frempå at hun er fri til å gjøre andre ting også, når hun går på pillen... Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 hmmm får jo skrevet ut av legen da.. sånn paralgin forte heter det vel. mot ekstreme smerter... 7404677[/snapback] Tenkte egentlig ikke på piller og slikt. Heller noe som kan virke positivt, noe jeg kan gjøre på en måte, for å få henne til å føle seg bedre Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Gå tur, ut og bevege seg. Det hjelper hvertfall mot smertene i korsryggen og eventuelt lår og resten av ryggen. Eneste fristende er å ligge i ro i forsøk på å la det forsvinne, men det hjelper ikke. Ta evt. smertestillende først så hun i det hele tatt klarer å gå. Anbefaler henne virkelig piller, har hun så ekstreme smerter så kan jeg ikke se noen ulemper med det. Har hun sagt noen grunn? Misunner henne ikke, jeg hadde det sånn før. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 (endret) Fugledansen er jo en slager! Nei, jeg lurer faktisk på det samme da jeg har akkurat samme situasjon. Endret 1. desember 2006 av Arbakadarba Lenke til kommentar
elismid Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 (endret) prøv Brexidol , trur det va de Endret 1. desember 2006 av elismid Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 Gå tur, ut og bevege seg. Det hjelper hvertfall mot smertene i korsryggen og eventuelt lår og resten av ryggen. Eneste fristende er å ligge i ro i forsøk på å la det forsvinne, men det hjelper ikke. Ta evt. smertestillende først så hun i det hele tatt klarer å gå. Anbefaler henne virkelig piller, har hun så ekstreme smerter så kan jeg ikke se noen ulemper med det. Har hun sagt noen grunn? Misunner henne ikke, jeg hadde det sånn før. 7404892[/snapback] Du skriver at du hadde sånn før, så det går over? Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Nei, det gjorde ikke det av seg selv. Jeg begynte på piller Lenke til kommentar
Seether Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 (endret) Trening hjelper alltid. Vet det er noe herk å komme seg i gang når man har det så vondt, men det må til. Naturlig smertestillende er bedre enn piller. Hvis man holder seg i ro så er det jo greit med varmeflaske på magen. Hjelper kanskje musklene til slappe av litt? Høres kanskje merkelig ut, men syns i grunn at det hjelper å drikke veldig mye når det er verst. Endret 1. desember 2006 av Seether Lenke til kommentar
mushyn Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Ta et varmt bad, feks. du ville ikke ha pille-forslag, men jeg drister meg til et likevel. jeg har hatt gode erfaringer med naproxen. den svakeste typen får man kjøpt reseptfritt, men det går også an å få resept på sterkere saker hos legen. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Lever selv med 2 søstre som er noe PMS monster i tiden før. De har nabroxen med seg i tilfelle, men har og begynt med noe som heter "femal" som skal vistnok være forebyggende mot mensen smerter. Ser i alle fall ut til å virke, for nå er det mulig å snakke til dem de dagene i månden det pågår. Før var det bare å holde fingrene for seg selv når det pågikk. Dont feed the wild animals Lenke til kommentar
-Silje- Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Ekstreme menssmerter kan være et symptom på endometriose. Jeg ville ha anbefalt venninden din til å gå til en gynekolog, og ikke helsesøster eller fastlege da de som regel ikke har den spisskompetansen som behøves når det kommer til underlivsplager. Det at så mange leger anbefaler p-piller til jenter med smerter under mensen er for meg ganske horribelt.... ja det hjelper nok på smertene der og da, men det kan også forværre tilstander som f.eks endometriose. Og jeg setter litt spørsmålstegn til å skrive ut p-piller til jenter som enda ikke er seksuelt aktive, og som ikke har behov for å tilføre kroppen hormoner som prevansjon.... Ellers er varmt bad, varmepute, naproxen, ibux gode smertestillende. Lenke til kommentar
Gjest Gjest_Sol79_* Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Jeg må virkelig si at det morer meg å lese at så mange gutter gir råd mot menssmerter. Dessverre er det ikke så mye som hjelper mot menssmerter annet enn smertestillende, p-piller og fysisk aktivitet. Trøsten er at de fleste vokser av seg menssmertene. Jeg var selv sterkt plaget med menssmerter da jeg gikk på ungdoms- og videregående skole, men nå i en alder av 27 år har jeg ikke menssmerter i det hele tatt lenger. Mange sier at Naproxen hjelper, men jeg vil på det sterkeste anbefale Ledox - som er smertestillende som er spesielt for menstruasjonssmerter. Ta tablettene slik at de virker forebyggende. Venter man til smertene allerede er der, tar det jo gjerne en dag før de forsvinner igjen. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Skal ikke gutter få gi råd om ting som omhandler mensen? Kjønnsdiskriminering! Jeg syns det er bra at gutter har litt peiling (nå snakker jeg som om jeg er en jente, noe som ikke er tilfellet) angående jenteting (og omvendt). Og jeg vet at et ballespark er verre enn å føde! Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Hvis hun ikke er så vill på piller bør hun bevege på seg. Gå tur feks. Og det kan bli bedre med årene, hvis det er noe trøst Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 Guttesvaret; Sex. 7422505[/snapback] Takk for svaret <--veldig ironisk smile-smiley Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå