imran Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Skal oppdateres hjemme nettet fra 100 Mbits til 1000 Mbits. Det første jeg lurer på er om jeg kommer til å merke forskjell på nettverks hastigheten? Har nå en hastiget på 6 - 8 Mbyte/sec mellom maskinene når jeg bruker 100 Mbit kort og switch. Skal snart kjøpe en NAS hvor all data skal lagres. Er derfor interessert å i få best mulig hastighet på internettet. Videre, kan noen hjelpe meg med hva som egentlig er forskjellen mellom disse kortene? http://www.komplett.co.uk/k/kcp.asp?sku=32...1789&sku=324603 Er det verdt å betale dobblet så mye for et kort? Eller er det ingen praktisk forskjell? Lenke til kommentar
Mawrick Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Skal oppdateres hjemme nettet fra 100 Mbits til 1000 Mbits. Det første jeg lurer på er om jeg kommer til å merke forskjell på nettverks hastigheten? Har nå en hastiget på 6 - 8 Mbyte/sec mellom maskinene når jeg bruker 100 Mbit kort og switch. Skal snart kjøpe en NAS hvor all data skal lagres. Er derfor interessert å i få best mulig hastighet på internettet. Videre, kan noen hjelpe meg med hva som egentlig er forskjellen mellom disse kortene? http://www.komplett.co.uk/k/kcp.asp?sku=32...1789&sku=324603 Er det verdt å betale dobblet så mye for et kort? Eller er det ingen praktisk forskjell? 7404125[/snapback] Viss det er med tanke på internett hastigheten din du tenker vil du nok ikke merke noe forskjell fra ditt 100Mbit til 1Gbit nettet du ønsker å gå over til, da 100 Mbit allerede er langt over den hastigheten du har på internet linjen din (hvor du har 6-8 Mbit) Vil ikke tro det er så voldsom stor forskjell på kortene. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Er det verdt å betale dobblet så mye for et kort? Eller er det ingen praktisk forskjell? 7404125[/snapback] hvis du skal velge en av disse tre, så se på: garanti, standarter og ekstra funksjoner som WOL, duplex o.s.v..... du kan faktisk speed(e) opp LAN betraktlig med 1000Base-T, men husk at alle dine maskiner må vare utstyrt med Gigabit Ethernet kort + evt. switch..... når det gjelder internett, så tror ikke du kan regne med at du får mer hastighet p.g.a. Gigabit Ethernet, ettersom alt avhenger av server du laster ned..... Lenke til kommentar
imran Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 Joda, al lmaskinene skal ha 1000 Mbit kort og jeg skal kjøpe meg en giga switch. Et par spørsmål: Hva er WOL? Er ikke Duplex standrad på alle kort? Hvodan kan man speede opp 1000 Mbit LAN? Intenett hastigheten min er på under 2 Mbit (bor i England...) Investering i høyere kort hastighet er kun for høyere hastighet på LAN Lenke til kommentar
wizzcat Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 100mbit -> 1gbit er en ganske merkbar forskjell, vil absolutt anbefale det. Lenke til kommentar
sunbug Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 WOL = WakeOnLAN, kan skru på maskinen fra en annen maskin. Du vil neppe merke noe mot internett. Men forhåpentlig vis merker du litt forbedring internt i nettet ditt. Når det gjelder nettkort velger jeg altid 3com/intel pga stabilitet og topp ytelse også under ekstrem load. Lenke til kommentar
imran Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 Håper jeg ser stor hastighets forskjell. Må jeg bytte ut nettverks kabelene? Bruker CAT5 kabler nå Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Joda, al lmaskinene skal ha 1000 Mbit kort og jeg skal kjøpe meg en giga switch. Et par spørsmål: Hva er WOL? Er ikke Duplex standrad på alle kort? Hvodan kan man speede opp 1000 Mbit LAN? Intenett hastigheten min er på under 2 Mbit (bor i England...) Investering i høyere kort hastighet er kun for høyere hastighet på LAN 7404416[/snapback] WOL funksjon kan vekke dine PC enten hvis PC er slått av, eller i standby mode. BIOS må støtte denne funksjonen, eller så får du ikke brukt denne funksjon.... har faktisk kjøpt kort i det siste som hadde bare halv duplex.... leverte tilbake, bare tull at de selger noe sånt i 2006. det med å speed(e), mente at du får raskere overføring mellom maskiner med 1000 Mbit LAN enn det du har nå med 100 Mbit LAN..... Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 hmm, dersom du har Cat5E kabler, så støtter disse gigabit hastigheter.. Cat5 derimot tror jeg ikke gjør det... Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 hmm, dersom du har Cat5E kabler, så støtter disse gigabit hastigheter.. Cat5 derimot tror jeg ikke gjør det... 7404648[/snapback] "sweet" har rett...... Category 5 cable is typically used for Ethernet networks running at 10 or 100 Mbps. Category 5 E is recommended for all new installations, and was designed for transmission speeds of up to 1 gigabit per second (Gigabit Ethernet). Category 6, same as Category 5 E, except that it is made to a higher standard. Lenke til kommentar
Oberst2002 Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 hmm, dersom du har Cat5E kabler, så støtter disse gigabit hastigheter.. Cat5 derimot tror jeg ikke gjør det... 7404648[/snapback] "sweet" har rett...... Category 5 cable is typically used for Ethernet networks running at 10 or 100 Mbps. Category 5 E is recommended for all new installations, and was designed for transmission speeds of up to 1 gigabit per second (Gigabit Ethernet). Category 6, same as Category 5 E, except that it is made to a higher standard. 7404725[/snapback] Jeg kjører Gb hastighet dønn stabilt på Cat5, og har gjort det et år nå. Lengste Kabelstrekk ca 15m. -oberst- Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Jeg kjører Gb hastighet dønn stabilt på Cat5, og har gjort det et år nå. Lengste Kabelstrekk ca 15m. 7404851[/snapback] CAT5 og CAT5E er ikke veldig forskjellig. I følge produsenter/standarder er den forbedret når det gjelder duplex og er testet opp til 200Mhz..... derfor alle nyeste installasjoner anbefales med minimum CAT5E og noen installasjonsfirmaet bare legger CAT6 eller CAT7..... så lenge du ikke belaster PC(er) begge veier som eksempelvis i en mellomstor/stor -bedrift som må hente/sende informasjon hele tiden fra mange servere/PC(er) får du ikke merke dette..... det er det som begynner å vare problematisk for mange bedrifter nå med CAT5 kabling, ettersom data må flyttes raskere mellom servere/PC(er) og kanskje noen sitter enda med noen maskiner med 10/100 Mbit kort..... men som sagt, for hjemme bruk kan du sikkert kjøpe 4 lampe ledninger og twiste selv ;-).... Lenke til kommentar
imran Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 Hehe.... tror jeg skal la være å teste lampe ledningen Det er iallefall betryggende å vite at det lednings nettet jeg har lagt opp her hjemme (og tro meg, jeg har ikke lyst til å bruke to dager på å legge et nytt ett...) ikke nødvendigvis er flaskehalsen. Kommer neppe til å sende og mottat store filer i begge retniner samtidig. Siden jeg skal (snart) sette opp en NAS for bruk her hjemme, såvi jeg helst ikke oppleve lagging (skal begynne å kopiere over DV filer som skalediters over nett). Har funnet et D-Link kort som jeg tror kan passe meg. Den støtter full duplex. Noen kommentarer? http://www.amazon.co.uk/D-Link-DGE-528T-10...8&s=electronics Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Har funnet et D-Link kort som jeg tror kan passe meg. Den støtter full duplex. Noen kommentarer?http://www.amazon.co.uk/D-Link-DGE-528T-10...8&s=electronics 7405311[/snapback] løp og kjøp...... 10£, det var billig..... koster i norge rundt 220,- Lenke til kommentar
imran Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 Da er kortene bestilt! Takker for hjelpen. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Da er kortene bestilt! Takker for hjelpen. 7408410[/snapback] ingen årsak og velkommen til 1000 Mbit LAN verden.... Lenke til kommentar
imran Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 Da er nye kort i PC'ene og G-bit switch er oppe og kjører. Merker en hastighets forskjell. Et lite problem som jeg hadde håpet ville forsvinne med nye ett kort og switch, men det gjorde den ikke. Den ene PC'en har en tendens til å plutselig falle av intern nettet (og også miste internett koblingen en gang i blant). Det eneste som er løsningen er å starte PC'en på nytt. Meget irriterende.... Det kan være et hav av årsaker for hvorfor dette skjer (og er derfor sorsiktig med å stille et så åpents spørsmål), men jeg hadde satt pris på litt veiledning og åpenbare ting som jeg kan sjekke. Kjører XP, SP2, siste windows update installert. Kjørt "sfc -scannow" for å reparere eventuelle ødelagte systemfiler. Any ideas what might be the problem? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå