Gå til innhold

Nytt kort til ca 2500 kr. Kjøpe nå eller i Januar?


Jaykaafski

Anbefalte innlegg

Jeg har nå lyst til å oppgradere pc'n litt så det går ann å spille noen av de nyere/tyngre spillene på den. Finnes det noen grafikkort som er tilgjengelig for den nevnte prisen som kan kjøre spill som Oblivion, Dark Messiah Of Might And Magic, Call of Juarez, Company Of Heroes og Half Life 2 med mods og addons (eller noe sånt :p).

 

Om det ikke er mulig å finne et kort som kan kjøre de spillene på absolutt full grafikk så må det vel være noe der ute som kan kjøre de med fin flyt og grei fps i tillegg til litt "eyecandy" til rundt 2500 kr?

 

Og om det eventuelt finnes et kort som oppfyller mine "krav", er det bare å kjøpe det nå eller er det penger å spare på å vente til i Januar? Vil ikke utsette kjøp lengre enn det. Har fryktelig lyst til å spille noen av de nevnte spillene så...

 

Jeg har funnet noen kort selv men vet ikke hvor bra de er eller om det fins bedre alternativer. Her er kortene jeg har sett på:

 

- Sapphire Radeon X1900 XT

 

- Sapphire Radeon X1950 XT 256 MB

 

- MSI GeForce 7900 GTO 512 MB

 

- Club3D GeForce 7950 GT 256 MB

 

 

Om jeg kjøper et nytt grafikkort kommer det til å stå i et system med 2GB ram og en ny C2D prosessor (mest sannsynlig en E6600). Så hva mener dere? Burde jeg kjøpe et av de nevnte kortene, og i så fall, gjøre det nå eller i Januar?

 

Vil absolutt ha noe å spille med/på fram til DX10 kortene kommer for fullt, og jeg har ikke råd til et av de DX10 kortene som er kommet ettersom jeg må kjøpe ny prosessor også i samme slengen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva med å kjøpe E6400 og 8800GTS? blir ikkje noko særleg dyrare det enn E6600 og eit skjermkort til 2500. Ein E6400 kan klokkast ca like langt som E6600.

 

Trur det er 7900GTO som er beste kjøp av skjermkort i din prisklasse i dag.

Endret av Zimmen
Lenke til kommentar
G l e m d e t * * *

7404106[/snapback]

Det var da hyggelig.

 

Av de kortene du nevner, kan 7900GTO anbefales hvis du vil overclocke. Hvis ikke kan du velge 7950GT eller x1950xt. De er omtrent jevngode. De bør være mer enn gode nok til å spille dagens spill med det meste, om ikke alt, eye candy på.

 

Men i månedssiftet januar-februar(ikke helt sikkert når), kommer ATIs svar på GeForce 8, R600, ut. Og det er ventet at vi da vil se et prisfall på GeForce 8, og kanskje det også kommer noen billigere modeller. GeForce 8 yter _MYE_ bedre enn tidligere toppkort, og kommer det middelklassekort i serien, blir nok de mye bedre enn dagens. Men det er ikke sikkert dette skjer før i februar...

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Kva med å kjøpe E6400 og 8800GTS? blir ikkje noko særleg dyrare det enn E6600 og eit skjermkort til 2500. Ein E6400 kan klokkast ca like langt som E6600.

 

Trur det er 7900GTO som er beste kjøp av skjermkort i din prisklasse i dag.

7404133[/snapback]

 

Det er jo også en mulighet ja. Hva mener du med at en E6400 kan klokkes ca like langt som en E6600? Kan den bare nå ca samme hastighet som en E6600 "stock" eller kan den nå samme hastighet som en klokket E6600 når? Om du skjønner hva jeg mener :p

 

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
G l e m d e t * * *

7404106[/snapback]

Det var da hyggelig.

 

Av de kortene du nevner, kan 7900GTO anbefales hvis du vil overclocke. Hvis ikke kan du velge 7950GT eller x1950xt. De er omtrent jevngode. De bør være mer enn gode nok til å spille dagens spill med det meste, om ikke alt, eye candy på.

 

Men i månedssiftet januar-februar(ikke helt sikkert når), kommer ATIs svar på GeForce 8, R600, ut. Og det er ventet at vi da vil se et prisfall på GeForce 8, og kanskje det også kommer noen billigere modeller. GeForce 8 yter _MYE_ bedre enn tidligere toppkort, og kommer det middelklassekort i serien, blir nok de mye bedre enn dagens. Men det er ikke sikkert dette skjer før i februar...

7404197[/snapback]

 

Okei. Har aldri overklokket noe før, men etter hva jeg har lest på diverse plasser og i diverse guider så er det ikke så alt for vanskelig. Og man burde vel lære seg det en eller annen gang uansett... Så om det er mulig å få tak i et 7900GTO kort så kanskje jeg prøver på det.

 

Så ATI kommer med noe rundt februar kanskje ja. Tror jeg velger å venter med DX10 kort til da. Om jeg ikke gjør som Zimmen sa og legger mer penger i grafikkortet nå og kjøper 8800GTS og heller går ned et nivå på prosessoren...

 

Hva er viktigst å ha "best" av, prosessor eller grafikkort, når det kommer til spill-pc?

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme dilemma selv nettopp. Endte opp med at jeg kjøpte X1950XT 256MB. Tenkte akkurat som trådstarter, å vente til R600 kommer. Men perspektivet endret, særlig når du vil ha med en gang og man vet at de første DX10 spillene ikke kommer før om en stund. Da vil sikkert DX10 kort ha komt ut i mange versjoner og sunke i pris. Syntes det er ganske ufornuftig å kjøpe DX10 kort nå, men er du entusiast så kjør på. :)

 

Geforce 8800GTX har helt syk ytelse, men så koster det oppi 5000kr også. Hvis man sammenligner med et Radeon X1950XT, så gir det ikke nødvendigvis bedre ytelse i DX9 baserte spill i oppløsninger under 1280x1024. Du kan sammenligne selv her;

http://www23.tomshardware.com/graphics.html

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg hadde samme dilemma selv nettopp. Endte opp med at jeg kjøpte X1950XT 256MB. Tenkte akkurat som trådstarter, å vente til R600 kommer. Men perspektivet endret, særlig når du vil ha med en gang og man vet at de første DX10 spillene ikke kommer før om en stund. Da vil sikkert DX10 kort ha komt ut i mange versjoner og sunke i pris. Syntes det er ganske ufornuftig å kjøpe DX10 kort nå, men er du entusiast så kjør på. :)

 

Geforce 8800GTX har helt syk ytelse, men så koster det oppi 5000kr også. Hvis man sammenligner med et Radeon X1950XT, så gir det ikke nødvendigvis bedre ytelse i DX9 baserte spill i oppløsninger under 1280x1024. Du kan sammenligne selv her;

http://www23.tomshardware.com/graphics.html

7404746[/snapback]

 

Har du fått testa X1950XT kortet da?

 

Tror jeg også velger å vente med DX10 kort men om kombinasjonen av 8800GTS og f.eks en E6400 prosessor gir like bra eller bedre ytelse i spill som en kombinasjon av E6600 prosessor og f.eks X1950XT kort så kan det jo vurderes....

 

Takk for nyttig link! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...