Gå til innhold

Ta bilde av tekst.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skru på makro-modus? Som vil gi hvilken nyttig effekt?

Jeg har tatt noen bilder av tekst/foto fra bøker der jeg har hatt begrenset mulighet til å endre lyset (innelys) Det jeg har fått best resultat med er å bruke stativ (pga krever lang lukkertid i dårlig belysning), samt å plassere objektet du fotograferer et stykke fra kamera for å unngå skygger. Zoom litt inn for å få objektet til å fylle bildet, samt unngå fortegning (nå husker jeg ikke hvilken brennvidde som gir minst fortegning, varierer nok mellom ulike objektiv).

Blitz anbefales ikke, da det fort gir reflekser (særlig på glanset papir).

For best resultat bør du plassere objektet et sted der lyset er jevnt som mulig, og har lik fargetemperatur. Skal du bare ha tekst i s/h er ikke det med fargetemperaturen så viktig. Tar du bildene i raw-format har du størst mulighet til å hente frem detaljer i ettertid.

PS: PTLens er en veldig kjekk photoshop-plugin som fjerner fortegning basert på en database av målinger av de fleste objektiver. Tar også vignettering. Perfekt til ditt formål.

Endret av Rincewind76
Lenke til kommentar

Siden jeg ikke har scanner, har jeg tatt noen bilder av diverse dokumenter som er blitt sendt via e-mail, da setter jeg opp et lavt bord ved siden av en hvit vegg og "skyter" rett ovenfra med ekstern blits bouncet via veggen. Direkte blits kan også bli bra hvis ikke er for mye gjenskinn i papiret.

Hvis det er snakk om mange bilder i et større og seriøst prosjekt, kan det lønne seg å rigge til med en blits på hver side og kamera på stativ.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar

Hvis det er standard objektiv du skal bruke (ty. 18-55) så bruk det ca midt på (35mm). Der bør det være lite fortegning. Teleenden er bedre enn vidvinkelenden.

Prøv å bruke liten blender... f8.0 eller mer.

Bruk alle fokuspunktene.

Høy ISO burde ikke være noe problem her.

Velg en av innebelysningsmodusene (eller ta bilde av et hvit ark og velg egendefinert hvitebalanse)

Lukkertid.... 1/60 sekund eller høyere (kan gå lavere også, men da bør du være stø på hånden)

Lenke til kommentar
For det første må du nok skru på Macro-modus

7403915[/snapback]

Macro-modus med speilrefleks ja. Hørtes lurt ut.

Her bør du bruke et godt fastobjektiv med lite fortegning, og gjerne et skarpt et. Bruk objektivets "sweet spot", manuell fokus, ISO100 og stativ. Har du ikke tilgang til stativ blir det plutselig mye vanskeligere.

Edit: ta i RAW og juster hvitbalanse i etterkant, hvis du har muligheten til dette.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Siden jeg ikke har scanner, har jeg tatt noen bilder av diverse dokumenter som er blitt sendt via e-mail, da setter jeg opp et lavt bord ved siden av en hvit vegg og "skyter" rett ovenfra med ekstern blits bouncet via veggen. Direkte blits kan også bli bra hvis ikke er for mye gjenskinn i papiret.

Hvis det er snakk om mange bilder i et større og seriøst prosjekt, kan det lønne seg å rigge til med en blits på hver side og kamera på stativ.

7405718[/snapback]

Det er dessvære noe jeg ikke han.

Takk til dere alle sammen. Skal prøve og gjøre det beste ut av det på mandag :)

Lenke til kommentar

Glemte å nevne iso og blender i mitt innlegg. Bruker du stativ som jeg har foreslått så er selvfølgelig laveste iso og rundt f8-f10 på blender det optimale. Husk fjernutløser for å unngå rystelser ved lang lukkertid.

Du skriver riktignok ingenting om hva og hvordan du skal bruke fotografiene du tar, som er veldig relevant i forhold til hvor mye bry du bør ta deg for gode resultater.

Er for eksempel målet kun å få lesbar tekst i s/h kan det være like greit å brenne av med håndholdt, iso 1600, og blits.

Lenke til kommentar

Har hatt gode resultater med kompaktkameraet mitt på følgende måte:

Maks blender og blitz rett mot papiret. Vrir du papiret litt oppover eller nedover sendes ikke refleksene rett tilbake til linsa. Du får da litt perspektivforvrengning. Med maks zoom og kameraet på akkurat nok avstand til at utsnittet passer blir dette så svakt som mulig, og spredningen av lyset over sida så jevnt som mulig. Til slutt en tur i PS for å fikse levels så papiret blir helt hvitt.

Kan man fikse perspektivet på lettere måter enn med warp-filteret? Synes ikke det er presist nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...