Gå til innhold

Trenger litt hjelp med HD kjøler.

Anbefalte innlegg

Hello. som sikkert noen av dere har skjønt har jeg vært litt slemme og kokt 2 av mine hardisker..

no er den tiden over, jeg skal være snill og kjøpe kjøling til de. så da lurer jeg på hva jeg bør velge av kjøler.

sliter mellom 2 stk her.

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=VTXC01BK&mcat=c46

eller

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=ZM2HC2&mcat=c46

det jeg er på jakt etter er.

hva som er "mest for pengene"

"mest" stillegående.

kjøler best.

regner med at den første er "bedre" men der er det vedlikehold i bildet og den koster dobbelt så mye..

så kom med erfaringer her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror at Zalman sin kjøler er best. Har en slik selv og er kjempe fornøyd med den. Den har ingen vifter slik at den bråker ingen ting. Den er også montert med gummiføtter slik at vibrasjonen fra harddisken vil ikke forplante seg videre.

Har ingen erfaring med den andre. Men den har en vifte. Og små vifter bråker nesten bestandig.

Jeg klarer heller ikke finne ut om den er ekstern eller om den er intern.. Men det virker som den er intern.

Som de sier på rema 1000. Det enkle er ofte det beste. I dette tilfellet er Zalman kjøleren den enkleste. Siden du er ute etter en stillekjøer gå for Zalman.

Lenke til kommentar

Ingen kjøler kan fungere uten at varmen transporteres vekk, og det betyr som regel at man må ha en vifte ett eller annet sted.

Mitt kabinett har monteringsklips for en 80x80 vifte på diskbrønnen, og det fungerer utmerket med en stillegående Pabst vifte.

Har 3 disker montert tett sammen, de ligger på litt over 30 grader.

Lenke til kommentar

Det er jo sant som hårek sier. Hadde samme problemstilling på min vannkjølte HT- pc. Jeg løste det bare med en saktegående vifte. Det er ikke rare sirkulasjonen som skal til før tempen blir akseptabel. Jeg klarer ikke høre den viften i alle fall.

Jeg mener en stillegående vifte både er mest for pengene, og gir best kjøling. Men det kommer jo litt an på kabinett, hvor enkelt det er å plassere.

Hvis du absolutt vil ha en passiv løsning vet jeg desverre ikke hvilken som er best :)

Lenke til kommentar
Det er jo sant som hårek sier. Hadde samme problemstilling på min vannkjølte HT- pc. Jeg løste det bare med en saktegående vifte. Det er ikke rare sirkulasjonen som skal til før tempen blir akseptabel. Jeg klarer ikke høre den viften i alle fall.

Jeg mener en stillegående vifte både er mest for pengene, og gir best kjøling. Men det kommer jo litt an på kabinett, hvor enkelt det er å plassere.

Hvis du absolutt vil ha en passiv løsning vet jeg desverre ikke hvilken som er best :)

7407206[/snapback]

takker for alle svar.. tror nokk at jeg kommer til å gå for 3 av disse.

siden pc'en min kan stå på i ei uke i strekk og laste ned/jobbe. der har jeg også muligheten til å sjekke tempratur. men 3 x 28Db blir vel litt mye:/

kanskje det er mulig å bytte vifte på disse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...