iNeo Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Hei. Jeg lurer på om pcen min støtter Mac? Kan noen finne det ut for meg? Pc spec. står i profilen min! Lenke til kommentar
Kian_Alvane Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Macintosh er ein type datamaskin, ikkje noko PC'en din kan støtta. http://en.wikipedia.org/wiki/Macintosh Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 Ohh.... Trodde det var en type operativsystem.. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Er vel Mac OS du tenker på. Og noen pcer kan støtte dette. Men kan ikke si ut i fra spesifikasjonene på pcen din. Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 (endret) om en pc "støtter" mac OS kan jo diskuteres... mac OS X (10.4 i dette tilfellet) kan kun fåes til mac orginalt, altså datamaskiner kjøpt av apple ( www.apple.no ), og om det er mulig og legge dette systemet inn på en pc er dette ulovlig, og strider mot kontrakten. Edit: apple kjører tilbud i dag, sjekk internettsida og "Store" (butikk). Endret 1. desember 2006 av St. Anders Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 om en pc "støtter" mac OS kan jo diskuteres... mac OS X (10.4 i dette tilfellet) kan kun fåes til mac orginalt, altså datamaskiner kjøpt av apple ( www.apple.no ), og om det er mulig og legge dette systemet inn på en pc er dette ulovlig, og strider mot kontrakten. Edit: apple kjører tilbud i dag, sjekk internettsida og "Store" (butikk). 7404228[/snapback] Det er mulig å legge inn på en vanlige PC og det er ikke ulovlig. Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 (endret) Kan du vise til sider det står at det er lovlig, eller at det står at det ikke er ulovlig? selv finner jeg ikke disse sidene. ser på Apple sine sider at: "Krav Macintosh-maskin med PowerPC G3-, PowerPC G4- eller PowerPC G5-prosessor" For og få en macintosh maskin må du handle av apple, eller kjøpe av noen som har handlet der. Slik jeg tolker dette så er det ikke lovlig og kjøre Mac OS X på en pc. Vis du har en annen tolkning olsen, så kom med den. Jeg sier ikke at det ikke er mulig og legge Mac OS X inn på en pc, men jeg sier det ikke er lovlig, før det motsatte er bevist Endret 2. desember 2006 av St. Anders Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Lov om opphavsrett til åndsverk $39h trumfer Apples End User Liscens Agreement. Jeg har ikke ordlyden foran meg, siden lovdata.no er nede. I tillegg så tviler jeg på at en EULA er ei bindende kontrakt i Norge, men det skal jeg ikke si for sikkert. Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 i følge lovdata Opphavsrett til åndsverk. § 39h. Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille eksemplar av, endre og bearbeide programmet i den utstrekning det er nødvendig for å bruke programmet i samsvar med dets formål, herunder også for å rette feil i programmet. Står jo den som har rett til å bruke et datamaskinprogram. Så kan det jo diskuteres hvor mye rett en har til og bruke programmet/systemet. Er det også slik at et operativsystem regnes som et program? Men jeg ser jo din tanke med at det kan være lovlig... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Et operativsystem er et program. Kanskje ikke en programapplikasjon (det kommer ann på hvordan man definerer et operativsystem). Faktisk så kan selv dokumentasjonen til et datamaskinprogram være en del av datamaskinprogrammet. Jeg er ingen jurist, men jeg mener på at når du kjøper et program så har du rett til å bruke dette programmet. En EULA du blir presentert for etter kjøp, og som er juridisk tvilsom, kan ikke oppheve denne retten så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Visste faktisk ikke dette. Så Apple forbeholder seg retten til å kreve av deg at du -skal- kjøre Apple-software kun på Apple-maskiner? Helt urimelig spør du meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Visste faktisk ikke dette. Så Apple forbeholder seg retten til å kreve av deg at du -skal- kjøre Apple-software kun på Apple-maskiner? Helt urimelig spør du meg. 7406931[/snapback] Hva i alle dager er galt med det da? Apple lager egne maskiner og driver support for sitt operativsystem som er installert på sine maskiner. Hvis det hadde vært lov å kjøre OS X på PC så kunne man ihvertfall ikke forventet samme stabilitet, fordi Apple har tilpasset operativsystemet til å kjøre med maskinvaren for de forskjellige Macintosh'ene. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Og? Ingen som har bedt Apple om å drive support på OS X på "vanlige" PC-er... Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 Så det vill si at min pc støtter mac? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Jeg vil tro det. Men sjekk osx86.org og finn det ut selv. På wikien har dei ei liste over hardware som fungerer. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 Jeg ser nå at min IP4 støtter sse2.. Da skal den vell være kompatibel? Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 (endret) Om maskinen er kompitabel er jo diskutabelt siden det er dårlig med driverstøtte til prossesorer og Hovedkort, siden apple spesialtilpasser systemet til maskinen. edit: Jeg mener du er ikke garantert stabilitet Endret 2. desember 2006 av St. Anders Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 (endret) Okey. Da har jeg fått svar på spørsmålene mine og er kjempe takknemelig for det Endret 2. desember 2006 av Tt.mrX Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 det fungerer jo uansett ikke å bare kjøpe eller brenne det og legge det inn på en maskin som ikke er mac da. du må laste ned cracker og patcher og dritt og møkk for at det skal funke. jeg prøvde, og hadde tilsynelatende gjort alt riktig, men etter at den boota så kom det baren et blått bakgrunnsbilde og ikke noe mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå