Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Har en gammel pc i stua med 2 stk. 12GB harddisker. Skal installere WinXP Pro på den nå, så tenkte jeg kunne prøve å sette opp Raid 0 også. Det er en gammel pc med en P3 500MHz og 256 MB ram. Hvordan gjør jeg det? Har ikke noe raid-kontroller, så blir vel software-raid. Og vil det være noe vits, eller vil det ikke bli noe forskjell? Og et lite ekstra-spørsmål, vil det bli noe særlig bedre med et GF 4800ti i den maskinen? Lenke til kommentar
tole Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Anbefaler ikke Raid 0 hvis du er redd for å miste noe på den logiske harddisken, men sikkert moro å prøve hvis du får det til. Har ikke tetet Raid 0 i windows, men har brukt mdadm i linux, og det funket strålende som SW-raid. Hvis du først skal ha windows på den maskinen, er det ikke lurere med W2000, så blir den litt mer spretten ? Er du forresten happy med lærretet ditt ? Ble det mye forskjell når du bytta ut IKEA-stuffet ? Tenker da spesielt på om hvitfargen ble daff og om svart ble ordentlig svart samtidig som du fikk detaljene i mørke områder. Lenke til kommentar
tole Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 http://www.techimo.com/articles/index.pl?photo=149 hvis du har 2000 eller XP pro... ingen garanti.. dette er uprøvd fra min side... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Husk at du ikke kan kjøre software Raid0 på systempartisjonen med windows. I så fall må du ha windows på en egen partisjon og ha Raid0 på to (eller flere) andre disker/partisjoner. Raid0 er en ok måte å slå sammen små disker til en litt større. (så lenge man husker det med sikkerhet osv) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Oki (: Så Windows blir ikke så mye raskere da.. Men jeg må altså ha 3 partisjoner, ikke sant? En til Windows og 2 til raid0. Blir ikke så god plass da, for harddiskene er jo bare på 12GB. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Nei, det blir minimalt. Hvis jeg hadde vært i din situasjon ville jeg brukt den raskeste disken til windows og satt resten av diskene opp med software JBOD. F.eks: C: En hel 12GB-disk til Windows D: Den andre 12GB-disken helst pluss flere smådisker satt opp med JBOD til en stor disk. Evt. Raid0 dersom diskene er like store. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå