Gå til innhold

Raid 0 i gammel pc (500 MHz osv.), god ide?

Gjest Slettet-p4PIYwb6

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-p4PIYwb6

Har en gammel pc i stua med 2 stk. 12GB harddisker. Skal installere WinXP Pro på den nå, så tenkte jeg kunne prøve å sette opp Raid 0 også. Det er en gammel pc med en P3 500MHz og 256 MB ram.

Hvordan gjør jeg det? Har ikke noe raid-kontroller, så blir vel software-raid. Og vil det være noe vits, eller vil det ikke bli noe forskjell?

Og et lite ekstra-spørsmål, vil det bli noe særlig bedre med et GF 4800ti i den maskinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler ikke Raid 0 hvis du er redd for å miste noe på den logiske harddisken, men sikkert moro å prøve hvis du får det til.

Har ikke tetet Raid 0 i windows, men har brukt mdadm i linux, og det

funket strålende som SW-raid.

Hvis du først skal ha windows på den maskinen, er det ikke lurere med W2000, så blir den litt mer spretten ?

Er du forresten happy med lærretet ditt ?

Ble det mye forskjell når du bytta ut IKEA-stuffet ?

Tenker da spesielt på om hvitfargen ble daff og om svart ble ordentlig svart samtidig som du fikk detaljene i mørke områder.

Lenke til kommentar

Husk at du ikke kan kjøre software Raid0 på systempartisjonen med windows. I så fall må du ha windows på en egen partisjon og ha Raid0 på to (eller flere) andre disker/partisjoner.

Raid0 er en ok måte å slå sammen små disker til en litt større. (så lenge man husker det med sikkerhet osv)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Oki (: Så Windows blir ikke så mye raskere da.. Men jeg må altså ha 3 partisjoner, ikke sant? En til Windows og 2 til raid0. :hmm: Blir ikke så god plass da, for harddiskene er jo bare på 12GB.

Lenke til kommentar

Nei, det blir minimalt. Hvis jeg hadde vært i din situasjon ville jeg brukt den raskeste disken til windows og satt resten av diskene opp med software JBOD.

F.eks:

C: En hel 12GB-disk til Windows

D: Den andre 12GB-disken helst pluss flere smådisker satt opp med JBOD til en stor disk. Evt. Raid0 dersom diskene er like store.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...