magfa Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Hei, har fått meg D80 og er i full gang med å fylle hd med bilder.. Men barnet vårt som er 6 mån. er ikke så glad i å bli tatt bildet av lenger.. Med mitt gamle G3 var han kjempe glad i å bli tatt bilder av, selv om jeg nesten alltid bruker blits. Men D80 blir blitsen for sterk så nå har snur han seg bort med engang jeg tar opp kameraet. Å ta bilder uten blits på D80 uten å få svart bilder eller lukketid på 0.5 sec har jeg ikke klart. SÅ hva anbefales? lese bruksanvisning? eller kjøpe mere lyssterk linse enn 17-85 som jeg har nå. Å sette opp lamper funker dårlig da jeg hele tiden knipser bilder. blir jo litt slitsomt med 500W lamper i tv-stua.. Om noen har tips så er jeg glad, da jeg ikke vil blinde gutten min Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Hei, har fått meg D80 og er i full gang med å fylle hd med bilder..Men barnet vårt som er 6 mån. er ikke så glad i å bli tatt bildet av lenger.. Med mitt gamle G3 var han kjempe glad i å bli tatt bilder av, selv om jeg nesten alltid bruker blits. Men D80 blir blitsen for sterk så nå har snur han seg bort med engang jeg tar opp kameraet. Å ta bilder uten blits på D80 uten å få svart bilder eller lukketid på 0.5 sec har jeg ikke klart. SÅ hva anbefales? lese bruksanvisning? eller kjøpe mere lyssterk linse enn 17-85 som jeg har nå. Å sette opp lamper funker dårlig da jeg hele tiden knipser bilder. blir jo litt slitsomt med 500W lamper i tv-stua.. Om noen har tips så er jeg glad, da jeg ikke vil blinde gutten min 7403086[/snapback] Hva med å justere ned styrken på blitzen? Lenke til kommentar
kawak Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 2 råd fra en pappa til en tass på 10 måneder: - Kjøp en 50mm f 1.8 til en drøy tusenlapp. Mye mer aktiv måte og fotografere på, myyyye mer lyssterk, og gir sløret bakgrunn som ofte er et must når man tar "portrett" i leilighet hvor mange "stygge" detaljer i bakgrunnen stjeler opmerksomhet. - Ta en liten papirlapp, gjerne post-it og teip til en liten hette på blitzen din. Demper en hvit lapp for lite....bruk 2. ...2 råd hvor du slipper å lese bruksanvisning:) Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Du kan jo kjøpe en ekstern blitz som du setter på kameraet og reflekterer via taket. Da blir det ikke så skarpt og 'brutalt' lys. Lenke til kommentar
magfa Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 takk for svarene, mye lurt her. får prøve med det biligste først tipper jeg Lenke til kommentar
jangul Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Jeg bruker ekstern blitz, rettet mot taket. Fungere bra, og behøver ikke koste så mye med en brukt, ev en rimelig sigmamodell. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Skaff deg en ekstern blitz, mann! Min yngste datter da hun var 6 mnd: D70 m/18-70 @70mm/4.5 og Sigma EF500 DG Super med StoFen Omnibounce rettet 60 grader opp. Endret 5. desember 2006 av Anew Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 50mm f1.8!! Billig objektiv som kommer til å banke zoomobjektivet ditt grundig ned i støvlene hva bildekvalitet og lysstyrke anngår. Linsa er brutalt skarp, og ved stor blender får du den fine uskarpe bakgrunnen som gjør gode portretter så lekre. En ekstern blitz i tillegg hadde selvfølgelig gjort ting enda enklere, men da blir det fort litt dyrere. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Det første du burde prøve er selvsagt å kjøre opp sensitiviteten til ISO400-800. Hvis man sammenligner ISO 100 og 800 på samme blender må jo blitzen bare gi ut 1/8 så mye lys. Ellers er det som sagt indirekte blitz som gjelder for pent blitzlys. Lenke til kommentar
magfa Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 ja, blir nok blitz etterhvert, tipper jeg går for en 50mm f 1.8. i første omgang. snart jul så Lenke til kommentar
magfa Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 ja da ble det linse uvant å ikke ha zoom, men veldig fornøyd med skarpheten på bildene. sliter enda litt med lang lukketid, selv på sportinnstillingen. Men har jo lest litt i manualen og lærer litt mere hverdag, så det løser seg med noen innstilinger vel. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) Men har jo lest litt i manualen og lærer litt mere hverdag, så det løser seg med noen innstilinger vel. 7458837[/snapback] Du må evt jazze opp ISOen, men det var en grunn til at jeg anbefalte blitz fremfor lyssterk optikk. Norske hjem er mørke, spesielt om vinteren. Har du auto-ISO aktivert? Trolig må du helt i taket med ISO, selv på vidåpen blender. Her er et inendørseksempel fra juni måned: Ved f/2 og ISO 400 har jeg lukkertid på 1/20 i et veldig lyst rom! Jeg regner med at du tar en del bilder ganske tett på, og da er f/2 fryktelig vanskelig å jobbe med fordi du får så liten dybdeskarphet. Du må blende ned minst ett trinn til (til 2.8) for å få mer enn nesen til junior skarp (selv da kan det være sjansespill når man er nybegynner!) og da må du doble ISO eller halvvere lukkertiden. Poenget mitt? Skaff deg en ekstern blitz mann! Blitz gjør livet ditt lettere - fastoptikk gjør det vanskeligere (men mye, mye morsommere!). Det du trenger nå er utstyr som lar deg ta gode familebilder (zoom og ekstern blitz!) ikke teknisk gode portretter (skarp fastoptikk). Spar på fastobjektivet ditt, og lær deg å bruke det, men i vinter trenger du uansett mer lys. Edit: ...og slutt å dille rundt i "sportmodus". Du lærer ingenting på den måten. Les fotokompendiet i stedet for instruksjonsboken (den lærer deg ingenting om fotografi!) og sett kameraet i "A" så fort du har lest kapittelet om blenderen. Endret 9. desember 2006 av Anew Lenke til kommentar
magfa Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) jea, sjønner hva du mener. har nok litt mere kontroll og muligheter med mere lys. men liker 50mm linsa godt, men ser jo begrensningene også. Fin til sitt bruk, men sliter f.eks i små rom. Men man kan jo ikke ha fast opptikk til alle sitvasjoner om man ikke skal ha dusinvis. Det med sportmodus er ikke noe jeg diller rundt med til vanlig da.. men trodde at innstillinge der var lakt opp til at man skulle ha en rask lukketid, derfor jeg ble litt overasket over at den faktisk var supertreg. Lyst og fint bilde du har der, ser også skygge"lua" gjør nytte mot blitz i taket metoden Endret 9. desember 2006 av magfa Lenke til kommentar
Anew Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Lyst og fint bilde du har der, ser også skygge"lua" gjør nytte mot blitz i taket metoden 7465285[/snapback] Det siste bildet er tatt uten blitz, og var ment for å illustrere hvor lite lys du har innendørs (lukkertid 1/20), selv i et godt opplyst rom. Skyggen er fra lyset i taket, ikke blitz. Begge bildene er svært ordinære familiebilder, tatt på typisk familiebilde-måte: "Løp og hent kamera! Poden finner på noe morsomt!" Ingenting er arrangert eller særlig gjennomtenkt. Å ta et skarpt bilde med 50mm og en lukkertid på 1/20 er fryktelig vanskelig. Bildet er tatt med en Sigma 30mm f/1.4, som sitter på kameraet mitt nesten hele tiden - den er veldig godt egnet til de typiske familiebildene, men den koster en del. Jeg anbefaler den ikke før du vet at det er et objektiv som passer for deg. En blitz kombinert med kitzoomen og 50'n er nok i massevis til å få deg gjennom vinteren i "P" modus, og kanskje over i "A" når du er klar for det. Motivprogrammene ("sportsmodus" etc.) inneholder en masse forhåndsinstillinger av kameraet, som du heller burde lære deg å gjøre selv (les fotokompendiet som ligger som sticky øverst i forumet). F.eks stiller "sportsprogrammet" autofokus til kontinuerlig - noe som sjelden er hensiktsmessig for et lite barn på 6mnd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå