Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kunnskapsløftet: Matematikk, formelhefte?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går på Studiespesialisering VG1 med teoretisk matte (1T), og lurte på en liten ting. Læreren min sier at vi ikke får lov til å ta med formelhefte vårt (det lille blåe med masse formler i) på tentamen og eksamen, men er dette sant?

Synes dette virker noe rart, fordi vi har jo ganske vanskelig matte i forhold til alderen, dvs. i Kunnskapsløftet så er noe av det gamle 2. klassepensum flyttet ned til 1. klassepensum i matematikk, på teoretisk nivå.

Vennlig hilsen

Truls

Endret av Trussl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg går på Studiespesialisering VG1 med teoretisk matte (1T), og lurte på en liten ting. Læreren min sier at vi ikke får lov til å ta med formelhefte vårt (det lille blåe med masse formler i) på tentamen og eksamen, men er dette sant?

Synes dette virker noe rart, fordi vi har jo ganske vanskelig matte i forhold til alderen, dvs. i Kunnskapsløftet så er noe av det gamle 2. klassepensum flyttet ned til 1. klassepensum i matematikk, på teoretisk nivå.

Vennlig hilsen

Truls

7402831[/snapback]

Tro meg når jeg sier deg at du ikke har vanskelig matte i forhold til alderen. Mattepensum i så godt som alle andre mer eller mindre utviklede land er mye større enn i Norge.

Så vidt jeg vet er det slutt på formelshefter etter kunnskapsløftet, en får ikke lov til å ha dette med på eksamen/tentamen. Dette er svært bra, spør du meg, da det betyr at elevene kanskje forstår det de gjør. Hvis du forstår pensum trenger du ikke formelhefte.

Lenke til kommentar

Læreren min sier at vi kan ta med formelhefte på eksamen og prøver med mindre det er en prøve som skal gjøres uten hjelpemidler.

Hvilke formler er det egentlig som er vanskelig å huske?

7404211[/snapback]

Vil ikke si at formlene er noe særlig vanskelig å huske, men vi som går VG1 nå har 1 år å lære oss like mye som de som går VK1 har hatt på to år, så for mange så går det for fort frem som fører til at man må bruke formelhefte på prøver.

Lenke til kommentar
For det første har dere flere timer i uken enn det de som gikk gk i fjor hadde, for det andre så lærer dere IKKE 2mx-pensum fullt ut.

7407304[/snapback]

Antall timer skal jeg ikke utale meg om, men læreren min påstår at vi skal gå igjennom det samme som 2mx har nå i tillegg til det de hadde i fjor.

Lenke til kommentar
For det første har dere flere timer i uken enn det de som gikk gk i fjor hadde, for det andre så lærer dere IKKE 2mx-pensum fullt ut.

7407304[/snapback]

Antall timer skal jeg ikke utale meg om, men læreren min påstår at vi skal gå igjennom det samme som 2mx har nå i tillegg til det de hadde i fjor.

7418405[/snapback]

Hmmm. Nå pleier lærere å være konstant feilinformerte, men til gjengjeld er det godt mulig jeg også er det. En mattelærer med respekt for seg selv har vel kontroll på hva som er pensum, så jeg tar vel feil.

Det virker på meg ganske idiotisk å gjøre slike "inngrep" over dagen, men OK.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Jeg har funnet en veiledende årsplan for VG 1T (for boken Paralleller).

Der finner jeg ikke verken Vektorer eller Integrasjon, som er to store kapitler i 2MX.

Jeg synes faktisk at den årsplanen ikke inneholder stort mer enn det vi hadde på 1MX i fjor.

Edit: Jeg finner også en tilsvarende liste til en annen bok (se innholdsfortegnelse på venstre side).

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...