Gå til innhold

Hva har vi krav på ved feil?


Seb784

Anbefalte innlegg

En har jo selvfølgelig ikke "krav" på lånetelefon, lik som en ikke har "krav" på leiebil hvis bilen må på verksted. Hvis mobiltelefnen er SÅ viktig for en så har en jo selvfølgelig alltid en i backup hvis noe skulle oppstå........

7593483[/snapback]

Hehe, faktisk så har du krav på å få en låne tlf, hvis servicen tar lengre enn, eller er forventa å ta lengre enn ei uke.. ;)

 

(Men da bare for å dekke primære behov, som å ringe og sende sms.. :whistle: )

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En har jo selvfølgelig ikke "krav" på lånetelefon, lik som en ikke har "krav" på leiebil hvis bilen må på verksted. Hvis mobiltelefnen er SÅ viktig for en så har en jo selvfølgelig alltid en i backup hvis noe skulle oppstå........

7593483[/snapback]

Selvfølgelig har du det! Men først etter 7 dager. Kjøper jeg meg en ny bil og den må på verksted på grunn av produksjonsfeil vil jeg selvfølgelig kreve å få låne en annen bil hvis det tar lang tid å reparere. Er det vanlig service derimot kan jeg ikke forvente å få en erstatningsbil.

 

Men dersom folk hadde satt like høye krav til bilen som de gjør til mobiltelefonen hadde nok folk levert inn bilen på service hvis de kvelte motoren to ganger i løpet av en dag! ;)

Lenke til kommentar
"testet mic og mylar. Testet ok"

Alt som sto der.

Jeg har jo lite lyst til å levere den inn igjen en gang til om det tar like lang tid med Zodiac denne gangen også, men jeg har kankje ikke noe valg?

Men jeg bør vel også spørre amentio først før jeg gjør det, og de bruker jo faktisk minst en uke på å svare på mail.... :cry:

 

Utrolig kjipt at man har ventet måneder på at denne telefonen skal komme, og når den først gjør det må den bare ligge på verkstedet..

 

 

I sånne saker som dette er det viktig å holde tunga rett i munnen. Du bør absolutt kontakte amentio FØR du leverer inn telefonen til Zodiac da du har adskillig bedre mulighet til å yte forbruker"press" på dem enn du har på zodiac. Dersom det skulle bli flere feil ved telefonen er det også viktig å kunne dokumentere at det er amentio som har valgt denne avhjelpsformen (med tanke på heving / 3.gangs rep).

 

- Ellers er det jo alltid fristende når slik debatter dukker opp, å minne folk på at slike caser og slik kundebehandling som trådstarter føler på kroppen er medaljens bakside ved å handle på nett. Ikke-eksisterende service har ingen driftskostnader - ergo blir ting billige. Likeså er mange av disse butikkene realtivt små, uten særavtaler med serviceverksteder. Dvs. avtaler med verkstedene som gjør at håndteringen av f.eks delevent er slik at kunden ikke blir skadelidende.

 

De små nettbutikkene har status som "vanlige kunder" hos verkstedene, og det er helt naturlig at de da ikke prioriteres på lik linje med "de viktige kundene" (les: Lefdal, Elkjøp, Expert, Telehuset m.fl) De fleste seriøse kjedene som selger mobiltelefon over disk i norge i dag gir deg både lånetelefon og skaffer deg ny telefon dersom service skulle ta urimelig lang tid. Når man kjøper ny telefon er det noe man bør ha i bakhodet. Trådstarter sparte antagelig 250,- til 400,- på å kjøpe telefonen på nett.

 

Spørsmål til trådstarter:

 

Kommer du til å handle mobil hos amentio igjen?

 

Ville du (i etterpåklokskapens lys) betalt noen hundre lapper ekstra for å slippe så klønete sakshåndtering? (ref: vente 1 uke på mail om at du kan levere telefonen hos zodiac)

 

I have a feeling i know the answer to the question...

 

edit: Typo

Endret av KRZT
Lenke til kommentar

Tre uker til en måned er kanskje maksimalt akseptabel ventetid sør i landet, men lenger nord må man også kalkulere inn den ekstra tiden postgangen tar. Skulle butikken jeg jobber i kreditert produkter etter 1 måned måtte vi i perioder kreditert over halvparten av telefonene som sendes inn til reparasjon da posten gjerne bruker 4-5 dager hver vei.

 

Forstår det også slik at man har krav på lånetelefon fra dag én dersom det er sikkert at reparasjonen vil ta lenger tid enn én uke, men man hører så mye rart at man blir usikker i blant.

Lenke til kommentar
Tre uker til en måned er kanskje maksimalt akseptabel ventetid sør i landet, men lenger nord må man også kalkulere inn den ekstra tiden postgangen tar. Skulle butikken jeg jobber i kreditert produkter etter 1 måned måtte vi i perioder kreditert over halvparten av telefonene som sendes inn til reparasjon da posten gjerne bruker 4-5 dager hver vei.

 

Forstår det også slik at man har krav på lånetelefon fra dag én dersom det er sikkert at reparasjonen vil ta lenger tid enn én uke, men man hører så mye rart at man blir usikker i blant.

7596876[/snapback]

 

Man har krav på det såfremt det ikke påfører foretningen vesentlige utgifter, men dog kun fra etter dag 7. De fleste butikkene er som regel snille på dette.

Hvis butikken feks ikke har flere utlånstelefoner tilgjengelig, og i såfall butikken hadde måtte åpnet en ny komplett salgspakke, så vil dette kunne anses som en vesentlig utgift.

 

Punktet med vesentlig utgift er det folk er uenige om. Flere mener at å åpne en komplett salgspakke vil for store bedrifter (elkjøp expert osv) ikke være en vesentlig utgift siden de er så store, mens andre mener det motsatte.

Dette er en debatt som vi ikke trenger ta her ;)

Endret av Loko
Lenke til kommentar

I sånne saker som dette er det viktig å holde tunga rett i munnen. Du bør absolutt kontakte amentio FØR du leverer inn telefonen til Zodiac da du har adskillig bedre mulighet til å yte forbruker"press" på dem enn du har på zodiac. Dersom det skulle bli flere feil ved telefonen er det også viktig å kunne dokumentere at det er amentio som har valgt denne avhjelpsformen (med tanke på heving / 3.gangs rep).

 

Trådstarter sparte antagelig 250,- til 400,- på å kjøpe telefonen på nett.

 

Spørsmål til trådstarter:

 

Kommer du til å handle mobil hos amentio igjen?

 

Ville du (i etterpåklokskapens lys) betalt noen hundre lapper ekstra for å slippe så klønete sakshåndtering? (ref: vente 1 uke på mail om at du kan levere telefonen hos zodiac)

 

I have a feeling i know the answer to the question...

 

edit: Typo

7595209[/snapback]

 

Jeg rakk faktisk ikke levere inn telefonen igår, så det var jo heldig.

Skal da istedet sende en mail til amentio så fort som mulig og forklare situasjonen.

 

Og for å svare på spørsmålet ditt; Nei, jeg kommer nok aldri til å handle noe særlig mer på nett, uansett egentlig. :ermm:

Har erfart nå at priser varierer, og å handle på nettbutikk i Norge egentlig ikke er den store besparelsen folk skal ha det til, det gjelder bare å lete litt i de forskjellige butikkene der du bor, så finner du til slutt en bra pris.

 

Sett mange ting på platekompaniet f. eks som er rimeligere der enn på nett. (Sex&singleliv s.1-6 499, laveste nettpris jeg fant 644 :ph34r: )

 

Min erfaring er nå; å handle på nett er det ikke noe å spare på.

 

Takk for hjelpen KRZT! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jobbe selv på Expert, og oppleve sjeldent noe komplikasjoner fra produsenter dersom det er urimelig lang servicetid. Som oftest trekker de i noen snører og retter opp og gir beskjed hva som blir å skje kort tid etter.

 

Netthandel.. hehe greit det kan virke billigere på enkelte produkter, men du må huske at frakt kommer i tillegg, og som vil gå opp i opp enten allerede når du betaler produkt og frakt, eller når du selv må stå for å sende inn produkt til service, i håp om at det er noen kompetente personer som er noen kløppere å skrive mail. Hold deg til face-to-face kjøp, da har du noe å forholde deg til ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Jobbe selv på Expert, og oppleve sjeldent noe komplikasjoner fra produsenter dersom det er urimelig lang servicetid. Som oftest trekker de i noen snører og retter opp og gir beskjed hva som blir å skje kort tid etter.

 

Netthandel.. hehe greit det kan virke billigere på enkelte produkter, men du må huske at frakt kommer i tillegg, og som vil gå opp i opp enten allerede når du betaler produkt og frakt, eller når du selv må stå for å sende inn produkt til service, i håp om at det er noen kompetente personer som er noen kløppere å skrive mail. Hold deg til face-to-face kjøp, da har du noe å forholde deg til ihvertfall- og benytt gjerne Expert ;)

7651682[/snapback]

 

kremt, ved forbrukerkjøp så er det butikken, uavhengig av format som står for kostandene ved service i etterkant.

eventuell frakt ved bestilling kan sammenliknes med det, det vil koste å reise til og fra din butikk feks, bare litt dyrere.

Lenke til kommentar
Så kan du plusse på 1 kr minuttet * 20 hver gang du sitter i telefonkø til nettbutikken.

7653169[/snapback]

 

0,14 øre takk, om du så ikke bruker e-post. I tillegg kan du følgelig beregne kostnaden forbundet med å stå i kø, kontra arbeide hjemme eller op jobben.

 

Du kan ikke bare ta det som ganger ditt syn og legge det frem, uten å ta høyde for at andre vil se hva du dropper å nevne.

Lenke til kommentar
Så kan du plusse på 1 kr minuttet * 20 hver gang du sitter i telefonkø til nettbutikken.

7653169[/snapback]

 

0,14 øre takk, om du så ikke bruker e-post. I tillegg kan du følgelig beregne kostnaden forbundet med å stå i kø, kontra arbeide hjemme eller op jobben.

 

Du kan ikke bare ta det som ganger ditt syn og legge det frem, uten å ta høyde for at andre vil se hva du dropper å nevne.

7654690[/snapback]

 

Da må du også ta i betraktning tiden du bruker på å skrive en email eller sitte i telefonen. Antall mail du må sende fram og tilbake for å få sagt dem samme som du klarer å si til en person face-2-face i løpet av 30 sekunder, burde også taes i betraktning.

Lenke til kommentar
Så kan du plusse på 1 kr minuttet * 20 hver gang du sitter i telefonkø til nettbutikken.

7653169[/snapback]

 

0,14 øre takk, om du så ikke bruker e-post. I tillegg kan du følgelig beregne kostnaden forbundet med å stå i kø, kontra arbeide hjemme eller op jobben.

 

Du kan ikke bare ta det som ganger ditt syn og legge det frem, uten å ta høyde for at andre vil se hva du dropper å nevne.

7654690[/snapback]

 

Da må du også ta i betraktning tiden du bruker på å skrive en email eller sitte i telefonen. Antall mail du må sende fram og tilbake for å få sagt dem samme som du klarer å si til en person face-2-face i løpet av 30 sekunder, burde også taes i betraktning.

7655051[/snapback]

 

den er neppe like lang som å dra ned dit - stå i kø - snakke med behandler - levere telefon osv.

 

Forholder meg til at service på telefoner kjøpt fra komplett eller mpx, var like komplisert å levere på service, som det normale fysiske butikker var.

Dog var de fysiske butikkene som regel vanskeligere å ha med.

Lenke til kommentar

(takk til nextgentel for at jeg må skrive dette innlegget for andre gang da linjen var nede da jeg skulle legge inn mitt svar, alt ble borte(!!), så her er korte versjonen...)

 

For å si det slik så er den vesentlige forskjell på en dårlig nettbutikk og en vanlig butikk at Amentio nå brukte 10 dager :tease: på å gi meg svar på dette; "Jeg har fått tilbake min telefon med samme feil fortsatt tilstede, og noen tillegsfeil, hva gjør jeg nå?"

"vi henviser igjen til vår servicepartner Zodiac"..

:realmad:

 

Så har levert den inn på nytt med klar beskjed fra Zodiac; "detta kan ta sin tid assa" quota fra dama i skranken der. :devil:

Sist da de brukte en måned på å "reparere" den, sa di ikke det, så nå tar det sikkert et år før den er ferdig. :cry:

 

Grunnen til at jeg kjøpte denne telefonen fra Amentio var at de var først ute med å selge den, ergo ville jeg være først ute til å ha den.

Poenget med å kjøpe noe nytt er jo nettopp fordi, ja at den er ny.

Nå er den snart ikke så ny lengre, og jeg har enda ikke fått brukt den noe særlig. :ph34r:

Nå mens alle etterslepere går rundt med den, sitter jeg med skjegget i postkassa fordi jeg skulle spare et par hundre.

At den i tillegg er nominert til årets mobil gikk meg hus forbi (her er vel noen bestukket litt eller?

Endret av AmonRa
Lenke til kommentar

Foreslår at du sender en mail til amentio der du påpeker dine rettigheter som forbruker, og legger spesiellt vekt på at det er urimelig at du skal gå så lenge uten telefon (i forhold til hvor lenge du har hatt den). Evt, søker du opp amentio i brønnøysund registeret www.brreg.no - finner ett telefonnummer og ringer den som er ansvarlig for firmaet!

 

Att nettbutikker "gjemmer" seg bak "vi svarer bare på mail" er den mest ultrafeige og sleipe måten man kan forholde seg til kunder på. At de bruker over 10 dager på å besvare en mail sier litt om hvor useriøse den bedriften er!

Lenke til kommentar
Foreslår at du sender en mail til amentio der du påpeker dine rettigheter som forbruker, og legger spesiellt vekt på at det er urimelig at du skal gå så lenge uten telefon (i forhold til hvor lenge du har hatt den). Evt, søker du opp amentio i brønnøysund registeret www.brreg.no - finner ett telefonnummer og ringer den som er ansvarlig for firmaet!

 

Att nettbutikker "gjemmer" seg bak "vi svarer bare på mail" er den mest ultrafeige og sleipe måten man kan forholde seg til kunder på. At de bruker over 10 dager på å besvare en mail sier litt om hvor useriøse den bedriften er!

7697857[/snapback]

 

de har da vitterlig sentralbord og telefonnummer, så å ringe dem er en smal sak :p

Lenke til kommentar

Takk igjen for tipset. :!:

Jeg har ringt å purret på at jeg ikke har fått neon svar på mailen jeg sendte forøvrig. Han i telefonen kunne ikke gi meg noe svar på hva jeg skulle gjøre, så jeg fikk beskjed om å vente på mail fra de.

Tre dager senere fikk jeg den da til sist. :nei:

 

Men jeg har vel strengt tatt ikke krav på noe enda, mobilen har jo bare vært til reperasjon to ganger "bare".

De har brukt urimelig lang tid iallefall, men det står jo faktisk ikke noe bestemt om det i lovverket, så det er jo fritt frem. :thumbdown:

Endret av AmonRa
Lenke til kommentar

"Gledelig nyhet!"

 

Jeg fikk telefonen tilbake igår!

Men, og jeg understreker men,

det ER fortsatt et par feil på den, men de har fikset mange av de skal det sies.

På lappen står det at de har byttet hovedkort. Hun i kassa sa at alt inni er nytt, bare skallet som er gammelt.

1 Lyset på telefonen lyser fortsatt selv om jeg lukker den igjen. (flippen)

2.Skjermen har fortsatt sine hvite øyeblikk.

3 Og den er fortsatt treg på enkelte ting, slik som å stille dato, må jeg vente ca 5-6 sekunder før jeg får gjøre noe.

 

Men skal jeg være fornøyd nå, må ærlig talt si jeg snart ikke gidder å klage mere, har jo nesten ikke fått brukt telefonen. :ermm:

Det er jo forsåvidt feil man kan leve med, eneste er at batteriet går fort tomt da. (sikkert pga lyset på hovedskjermen ikke skrur seg av da jeg lukker flippen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...